بازگشت ژنرال…

 

وقتی برای اولین بار سری جدید بی ام و 730 جدید را دیدم… سکوت بهترین گزینه ممکن بود…

گویا زندگی دوباره به جریان افتاده و همه چیز رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. جلوه ای باشکوه که

ناخواسته حسی مشترک از غرور و بوجد آمدن را در بیننده ایجاد می کند. گویا یک ژنرال واقعی با ابروهایی کشیده

به شما خیره شده و تبسم می کند. تبسمی معنادار…


نقد طراحی:

 

نمای جلو:

همه ما تصور می کردیم بی ام و سری 7 جدید خودرویی شبیه به اصلی ترین رقیبش یعنی سری S مرسدس بنز باشد!

چراکه مرسدس بنز باحذف خطوط برجسته و محو کردن آنها در بدنه , نمایی بشدت خاص و رویایی خلق کرده است.

انحنایی دوست داشتنی…

 

 

بعد از رونمایی سری 7 جدید بی ام و مشخص شد که اشتباهی در کار نبوده است.

بلکه حالا نوبت هنرنمایی طراحان بی ام و است تا خطوط ساده و اصیل سری 7 را در کالبد بدنه محو کنند تا

سری 7 جدید به اوج تن نازی برسد. هر چه بیشتر به بدنه دقت می کنیم ظرافت و دقت طراحان بیشتر خودنمایی

می کند. بدون تعارف می گویم که سری 7 جدید از هر زاویه ای خاص و ستودنیست.

کاپوت کشیده تر در کنار جلو پنجره و کاسه چراغ های بزرگتر که جلوه ای از اقتدار را به بیننده القاء می کند. باشکوه

ترین حالت ممکن برای یک لاکچری آلمانی. خطوط روی کاپوت که نه با برجسته گی خود بلکه با امتداد پیدا کردن روی

سطح منحنی کاپوت کشیده و عریض سری 7 جدید حس خشونت و شکوه را به بیننده ارائه می دهند , نگاه ها را به

سمت جلو پنجره و کاسه چراغ های جلو خیره می کنند. کاسه چراغ هایی که در اوج دقت طراحی شده اند تا نگاهی

خاص و مقتدر را شبیه سازی کنند. سیستم روشنایی مدرن بی ام و که به چراغ لیزری معروف است با کریستال های

شفاف خود , از هر ره گذری دلبری می کنند. ابرویی کار شده حکم چراغ راهنما را دارد تا این ابروی کشیده و زیبا به

اوج برسد. کافیست تا با روشن کردن سیستم روشنایی در روز ( دی لایت ) سری 7 جدید عابرین و دیگران را کمی

به چالش بکشید…!!!

 

 

اگر سری 7 انتخابی با کد نیمه فول با طرح بدنه ساده باشد که هیچ!

ولی اگر روی مجموعه کامل طرح M مونتاژ شده باشد , شاهد سپرهایی خاص باطرحی چند بعدی و بشدت تحسین

برانگیز خواهیم بود. مانند کوسه ای که آماده حمله به طعمه خود است. اما ر صورتیکه طرح بدنه آلپینا برای سری 7

در نظر گرفته شده باشد… شکوه این طرح دوچندان می شود و این سوال را از خود می پرسید که باوجود این بی ام و

چطور می توان به دیگر خودروهای لوکس فکر کرد؟

 


نمای جانبی:

 

تمامی بی ام و های سری 7 جدید که وارد ایران عزیز شده اند , دارای کد 730Li هستند. حرف ( L ) نشان دهنده اتاق

بزرگتر برای سری 7 است که تجربه نشان داده ایرانیان با این کد بیشتر ارتباط برقرار می کنند و ترجیح می دهند

حتی در کلان شهرهایی مانند تهران بجای کد 730i معمولی , از کد 730Li استفاده کنند!

 

 

مهمترین تفاوت کد ( L ) با اتاق معمولی کشیده گی بیشتر درب عقب است که فضای ایده آل و رویایی به سرنشینان

عقب سری 7 ارائه می کند. پیشنهاد من به شما این است که اگر فرصت سوار شدن به این کشتی آرزوها را پیدا کردید بدون

درنگ درب عقب را باز کنید و حسی متفاوت که تاکنون تجربه نکرده اید را درون صندلی های لوکس ردیف عقب

سری 7 جدید تجربه کنید. حسی خاص و متفاوت , گویا همه گوش به فرمان شما هستند.

خطوط محو شده در درون بدنه به همراه حجم های مهندسی شده گلگیرها واقعا چشم نواز هستند. خصوصا حجم

عضلانی گلگیرهای عقب که با وسعت بیشتر و یکپارچه گی مناسبی که با مجموعه طرح عقب سری 7 جدید دارند , گویا

زیبایی این طرح را به اوج برده اند….

 

 

چشم نوازترین بخش نمای جانبی عقب خط محو شده روی سپر است که در نمای جانبی مانند یک پرانتز زیبا نگاه

بیننده را به سمت سر اگزوزهای آبکاری شده سری 7 هدایت می کند.


نمای عقب:

 

درب صندوق سری 7 جدید با خطوط محو شده خود به بیننده ثابت می کند که می توان در نهایت سادگی با عظمت بود.

ترکیب درب صندوق و شیشه عقب جلوه ای مشترک از شکوه و لوکس بودن محض است. اینجا عظمت طرح فرمانروایی

می کند. خط پهن و منحنی ای که از گلگیرهای جلو آغاز شده , مسیر درب ها را طی می کند و باعبور از گلگیرهای عقب

به کاسه چراغ ها می رسد. گویا این کاسه چراغ ها را آرایش کرده اند!

 

 

جلوه های بصری ایجاد شده در این کاسه چراغ ها بیش از حد زیباست. ظرافتی کم نظیر که هربار به آن نگاه می کنم از

دیدنش خسته نمی شوم. کشیده گی خاصی که از نسل های قبل به یادگار مانده است. بازهم همان قطعه آبکاری شده که

در میانه بالایی آن آرم BMW قرار دارد و در بخش پایینی پلاک خودرو. واقعا طرح درب صندوق سری 7 جدید با این خط

آبکاری شده زیبا همانند پیشی نیانش زیبا و باشکوه است!

پیشنهاد می کنم اگر هنگام دنده عقب گرفتن بی ام و سری 7 جدید این امکان برای شما فراهم بود که صرفا بایستید

و LED های یخی رنگ سری 7 را که حکم چراغ دنده عقب را دارند به دقت نگاه کنید و از دیدن این صحنه لذت ببرید!

چراکه این LED ها در میان رنگ بندی خاص و چشم نواز کاسه چراغ های عقب سری 7 جدید پنهان شده اند , LED هایی

دوست داشتنی که بیش از حد زیبا بنظر می رسند…

 

 

در بخش اگزوز , برای سری 7 جدید دو طرح معمولی و دوبل در نظر گرفته شده , یکی کاملا معمولی با حاشیه ای مشکی

رنگ و دیگری به شکل دوبل و لبه هایی آبکاری شده و لوکس. شکوهی بی پایان…


کابین و تجهیزات:

 

مالک رسمی برند رولزرویس یعنی شرکت BMW آلمان , می خواهد خودرویی لوکس با مبنایی مدرن تر نسبت به

نسل های قبلی ارائه دهد. تصور کنید چه صحنه ای در انتظار مخاطب است…!!!

سری 7 های جدید از نظر میزان آپشن به این چند رده تقسیم می شوند:

  • ESSENTIAL قیمت : 599 میلیون تومان
  • ESSENTIAL INDIVIDUAL قیمت : 624 میلیون تومان
  • PRESTIGE قیمت : 719 میلیون تومان
  • ELEGANT INDIVIDUAL قیمت : 759 میلیون تومان
  • MASTER CLASS ENHANCED قیمت : 789 میلیون تومان
  • EXECUTIVE LOUNGE قیمت : 799 میلیون تومان
  • SENSATION ENHANCED قیمت : 839 میلیون تومان

جواب مشخص است!

با توجه به نوسان نرخ ارز امکان افزایش قیمت ها وجود دارد )

 

 

مدل پایه باقیمت 599 میلیون تومان را سوار می شویم. نه چرم ناپا در کار است و نه سیستم صوتی خاص ( Hi ~ Fi )

و نه حتی سقف پانارومیک…

باور کنید سری 7 بودنش کافیست!

فضای پای راننده و سرنشین عقب بیش از حد نیاز به نظر می رسد , بنده با قدی معادل 185 سانتی متر به

همراه یک سرنشین در پشت سر من که قدی معادل 200 سانتی متر دارد بدون اینکه حتی صحبتی از کمبود

فضای کابین به میان آید فقط در حال تماشای این لوکس مثلا کم آپشن بودیم!

 

 

در حقیقت در مدل پایه خبری از تکنولوژی سیستم نور لیزر انحصاری بی ام و نیست و رینگ ها در

سایز کوچک ( 17 اینچی ) و طرحی ساده تر در نظر گرفته شده اند.

درون کابین هم سقف جیر و شیشه ای دیده نمی شود. حتی دوربین 360 درجه هم در دسترس نیست و تنها

دوربین دنده عقب به همراه سنسورهای 360 که در لحظه به داده راننده می رسند موجود است. راندن این

تایتانیک آلمانی بدون این سنسورها خصوصا در کلان شهری مانند تهران به کابوسی دردناک تبدیل می شود!

 

 

شاید باورش سخت باشد ولی حتی در مدل پایه امکانات به حدی زیاد است که بسیاری از خریداران را راضی می کند.

میزان لذتی که راننده از راندن سری 7 جدید می برد نسبت به لذتی که سرنشینان عقب آن را تجربه می کنند غیر قابل

وصف است. نمایی خاص و متفاوت…

 


حالا مدل فول*****

اولین تفاوت اینکه خودرو مذکور تنها برای 4 نفر سرنشین صندلی دارد!

رینگ های بزرگ  ( 21 اینچی ) و 10 پره اسپرت که شکوه طرح را دوچندان می کنند. کریستال و قطعات آبی رنگ

درون کاسه چراغ های جلو که نشان از وجود سیستم انحصاری نور لیزری بی ام و دارند. ( KEY LESS – STARTER )

و آپشن وکیوم درب که که کاملا هوشمند عمل می کنند. چرم ناپا تنفسی و دکمه های آلومینیومی تراش خورده که

با قطعات چوبی به خود نظم گرفته اند!

 

 

حافظه + سرد کن + گرم کن + ماساژور مجزا برای هر یک از 4 صندلی موجود درون کابین…

سیستم صوتی حرفه ای B&W — Bowers & Wilkins که تنها در مدل های فول نصب شده است با نمای نور مخفی

درون خود و روکش های آلومینیومی خوش تراش هر بیننده ای را جادو می کند… ( باقدرت 1400 وات )

 

بیوگرافی سیستم صوتی سری 7 جدید با برند B&W

 

( البته در مدل های نیمه فول از سیستم صوتی ( Harman Kardon ) استفاده شده است که به نسبت

سیستم B&W قیمت پایین تری دارد )

اگر هر 4 درب خودرو + درب صندوق عقب را باز کنید و صدای سیستم صوتی B&W را تا انتها بالاببرید , براحتی

می توان در اعماق یک جنگل یا پهنه صحرا کنسرتی بزرگ به راه انداخت که در آن کیفیت و قدرت صدا حرف اول را می

زنند. امکان استفاده از 8 رایحه بعنوان خوش بو کننده کابین!

 

 

نور مخفی کار شده در رودری ها که باتنوع 6 رنگ مختلف قابل تنظیم است , فضای کابین را رویایی تر از قبل کرده

است و لذت حضور در این کابین باشکوه را دوچندان می کند. کنسول میانی از صندلی عقب آغاز شده و بطور یک تکه به

کنسول میانی جلو متصل شده تا امکاناتی مثل میز متحرک ( بطور مجزا برای شرنشینان عقب ) + درب یخچال که درون

صندوق عقب قرار دارد + یک تبلت ,  ساخت شرکت سامسونگ که از طریق نرم افزار مخصوص نصب شده , می توان

تمامی امکانات خودرو را به دست گرفت! ( بدون محدودیت ) + تنظیمات تهویه مجزا برای هر دو سرنشین عقب به همراه

خروجی هوا + دو LCD که به لبه دو صندلی عقب نصب شده اند و می توان از هر کدام بطور مجزا استفاده کرد.

این تنها بخشی از تفاوت های مدل فول با مدل های نیمه و پایه بود که به خدمت شما عزیزان تقدیم شد!


حالا مروری دوباره به امکانات رفاهی بی ام و سری 7 فول آپشن خواهیم داشت:

سوئیچ هوشمند ( صفحه نمایش لمسی ) با قابلیت کنترل آپشن های خودرو

ورود یا خروج از پارک عمودی بدون راننده , از طریق سوئیچ هوشمند

اتوپارک هوشمند

تنظیم ارتفاع

سیستم خودران

تشخیص موانع و عابر پیاده

تشخیص تابلو های راهنمایی و رانندگی

کروز کنترل هوشمند

دروبین 360 درجه با نمایش گرافیک 3D پیشرفته و قابل تنظیم!

هدآپ گرافیکی

رادار های 360 درجه ( جلو , جانبی , عقب )

جلو پنجره هوشمند

سیستم نور لیزری برای چراغ های جلو

استفاده از قطعات چوبی برای نمای داخل کابین

نور مخفی دور تادور کابین با تنوع رنگی بالا ( 6 رنگ )

گرمکن غربیلک فرمان

پوشش جیر سفارشی برای پوشش سقف ( داخل کابین )

سقف پانارومیک + سانروف بزرگ

صندلی VIP

حافظه + سرد کن + گرم کن + ماساژو مجزا برای هر 4 صندلی

جاپایی برقی ( مخصوص پشتی صندلی شاگرد جلو برای صندلی VIP )

LCD 10.25 اینچی لمسی در میانه داشبورد باقابلیت کنترل تمامی امکانات خودرو

4 حالت رانندگی : COMFORT / ECO PRO / ADAPTIVE / SPORT

صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ( تغییر کلی طرح همراه با تغییر حالت رانندگی )

سردنده و موس سرامیکی

قابلیت تایپ روی سطح موس ( لمسی )

تشخیص هوشمند حرکت دست ( اشاره ) برای کنترل سیستم صوتی

سیستم صوتی حرفه ای 17 تکه B&W با قدرت (1400 وات ) ( 10 کاناله )

دو LCD بزرگ برای سرنشینان عقب ( کاربری بطور مجزا )

سیستم تهویه 4 گانه ( هرسر نشین بطور دلخواه )

یخچال + گرمکن مواد غذایی یا لیوان

صندوق برقی هوشمند

سیستم گردش نور چراغ های جلو با جهت فرمان

سیستم گردش چرخ های عقب هماهنگ با چرخ های جلو ( سهولت در جا به جایی

و پارک کردن )

و…

تصور نکنید که آپشن ها به پایان رسیده اند , بنده توان ادامه دادن به این بخش را ندارم…

 


موتور و توان حرکتی:

 

باز هم همان موتور 2 لیتری آشنا…

موتور با حجم دقیق 1998 سی سی 4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ مجهز به سیستم توربو دوقلو ( دو اسکرول )

که توان تولید 258 اسب بخار قدرت و حداکثر 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به اصلاحات انجام شده

قول داده است تا دیگر حساسیت های گذشته را به نوع بنزین مصرفی نشان ندهد!

اما عظمت کار مهندسان بی ام و زمانی مشخص می شود که میانگین مصرف سوخت این تایتانیک 5 متری

( طول دقیق 5238 میلیمتر ) تنها 6.2 لیتر اعلام می شود!!!

نکته مهم استفاده گسترده از آلیاژ آلومینیومی سبک در کنار فولاد سخت و فوق سخت برای ساخت شاسی و بدنه است

که با بهره مندی از فیبر کربن انحصاری بی ام و به نام ( CARBON  CORE ) برای برخی از قطعات کابین , وزن خالص

سری 7 جدید را به 1795 کیلوگرم رسانده است. وزنی که در گذشته بیش از 2 تن بود و اجازه نمی داد تا مصرف

سوخت پایین باشد.

 

هیس سری 7 جدید فریاد نمی زند…

 

بله , این حقیقت دارد…

سیستم اگزوز از نوع اسپرت نیست و موتور 2 لیتری توربو دوقلو 730 جدید نیز توان ایجاد صدای خاصی را ندارد.

اما نکته مهم اینجاست که شتاب اولیه 730Li جدید 6.3 ثانیه اعلام شده که در تهران عدد 7 ثانیه نیز قابل دسترس است!

این به آن معناست که هیچ مشکلی در زمینه شتابگیری با تایتانیک آلمانی وجود ندارد. برخی تصور می کنند

شتاب 7 ثانیه ای , شتاب خاصی نیست…

به این دسته از عزیزان می گویم:

ای کاش شماهم حس فرورفتن در درون صندلی ها را با همین شتاب 7 ثانیه ای تجربه کنید , تا نگاهتان به بحث

شتاب اولیه کلا تغییر کند… ( شنیدن کی بود مانند دیدن )

در کل نباید صفحه کیلومتر تمام دیجیتال را به حال خود رها کنید!

چراکه ممکن است عدد 140 کیلومتر در ساعت روی آن درج شده باشد اما سیستم فنربندی هوشمند

و تطبیق پذیر ( پویا ) با سطح جاده و تعلیق خاص سری 7 جدید با کمک گرفتن از عایق های صوتی کابین اجازه

درک سرعت به شما را ندهند!

حتما انتظار ندارید که در رابطه با قدرت ترمزها یا هندلینگ محصول برندی به نام بی ام و را نقد کنیم*****

واضح است که باتوجه به طول بیش از 5 متر این فوق لوکس آلمانی قدرت ترمز بالا و هندلینگ متناسب با ابعاد

آن در کنار دقت بالای سیستم فرمان طوفان به پا می کند…

در حال حاضر پرشیا خودرو با شرایط خاص محصولات برند BMW را گارانتی کرده و در صورت خرید مستقیم از

شعب پرشیا خودرو:

دوسال بیمه بدنه + سرویس رایگان تعویض روغن وتمامی فیلترها + لنت ها را در یافت خواهید کرد!

مهم ترین نکته این آپشن پرشیا خودرو , نبود محدودیت کیلومتر است و از لحظه خرید محصول بمدت

24 ماه ( دو سال ) این امکان برای مالک خودرو ممکن می شود.

نویسنده: علیرضا صادق الوعد


کلیپ اختصاص معرفی BMW 730Li 2017 توسط مجله خودرو گراف :