بالاخره بعد از کشمکش های زیاد دوباره کرمان موتور
با شریک کره ای خود همکاری تازه ای را آغاز کرد. حاصل این شراکت مونتاژ محصولاتی
مانند i10 , i20 و اکسنت است. امروز به بررسی هیوندای i20 مونتاژ کرمان موتور می پردازیم.
نقد طراحی:
در اولین نگاه باتوجه به ابعاد متفاوت نسبت به نسل قبل , بشدت سر ذوق خواهید آمد!
چراکه با این ابعاد قطعا فضای بیشتر برای بار و سرنشین ها + قدرت مانور و هندلینگ بیشتر فراهم شده است…
ابعاد بزرگتر و طرحی کاملا خانوادگی برای این فرزند خانواده هیوندای. طرح مشترک کاسه چراغ های عقب
i20 با توسان , النترا و حتی سوناتا 2018. البته در نمای جلو نیز میراثی از سانتافه به چشم می خورد که حاکی
از حلال زاده گی I20 دوست داشتنیست…
نمای جلو:
دماغه ای جذاب با کاپوتی زیبا که در لبه های خود با طرح کاسه چراغ ها یکی شده و لبه هایی حجیم
پیدا کرده است. طرحی که به عضلانی شدن این کوچک دلربا کمک می کند. کاسه چراغ های بزرگ که با نئون های
پهن و کشیده حالتی شبیه به چشم و ابرو به خود گرفته اند. چراغ راهنما همانند پژو 206 در لبه داخلی کاسه چراغ
قرار دارد و این موضوع به حجم بزرگتر برای قاب لامپ های جلو کمک شایانی کرده است. البته همین راهنماها که در
امتداد نئون ها قرار دارند با خطی مشکی رنگ که دو کاسه چراغ را به هم متصل کرده تطبیق داده شدند تا آرم
هیوندای با شکوه تمام در میانه همین بخش جا خوش کند!
دقیقا مکانی بالای جلو پنجره بزرگ و چند بعدی i20. طرح هاشوری که بشدت مدرن و زیباست.
البته ابعاد بزرگ این بخش نیز شباهت i20 را با سوناتا هیبریدی بیش از پیش می کند.
طرح کوسه ای برای پروژکتورهای i20 کاملا حساب شده و خوش فرم در نظر گرفته شده است.
در هر پروژکتور دو لامپ قرار دارد تا شدت نورپردازی پروژکتورها بیشتر شود. باله پایین سپر جلو که فرم
کوسه ای شکل بخش پایینی سپر جلو را تکمیل می کند و لبخند رضایت را در چهره مخاطبان پدیدار می کند.
طرح عضلانی گلگیرها که دیگر ساده گی نسل قبل را ندارند و فرم عضلانی آنها حس اسپرت بیشتری به i20
جدید بخشیده است.
نمای جانبی:
کاسه چراغ های بزرگ و کشیده که حتی در نمای جانبی نیز خودنمایی می کنند.
ستون C هیوندای i20 جدید که با پوششی مشکی رنگ مطابق با لبه درب ها شده تا نمای جانبی یکدست و
بروزتر جلوه کند. گلگیرهای حجیم و آینه های جانبی جذاب + رینگ های اسپرت 16 اینچی زیبا که جایی برای
گلایه باقی نمی گذارند.
نمای عقب:
نمای عقب چهره ای آشنا از توسان را به تصویر می کشد!
توسان جدید که حتی باتوجه به شتابگیری های نچندان قوی خود بازهم مورد پسند خریداران داخلیست.
بنابراین بازهم i20 جدید یک قدم جلوتر از رقیبان قرار می گیرد. کاسه چراغ های عقب طرحی فضایی و خاص
دارند و تنها چراغ خطر و راهنماها را پوشش می دهند. چراغ دنده عقب i20 هم در بخش پایینی سمت راست
سپرعقب قرار دارد , بنابراین اگر احساس کردید یک هیوندای i20 از عقب به شما نزدیک می شود سریعا به گوشه
پایینی سمت راست سپر عقب آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که خطای دید صورت پذیرفته یا خیر…
( اتفاقی که در بسیاری از موارد باعث ایجاد تصادفات سنگین می شود )
کابین و تجهیزات:
اولین نکته ای که قبل از سوار شدن به i20 مونتاژ کرمان موتور به چشم می آید نبود
سانروف و سیستم ورود بدون سوئیچ ( KEY LESS ) است. با ورود به کابین کیفیت ارتقاء یافته
قطعات داخلی کابین خودنمایی می کند! تریم دو رنگ مشکی و قهوه ای که کاملا دوست داشتنی و زیباست.
طرح کاملا مدرن داشبورد که خدارا شکر یک LCD بزرگ 7 اینچی بطور فابریک در میانه آن قرار دارد تا با
منو فارسی و نویگیشن + GPS فعال برای ایران عزیز مالک خود را بوجد آورد…
صفحه کیلومتر زیبا i20 جدید که با همان الگوی مشترک برای دیگر محصولات هیوندای طراحی شده ,
تمام اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار می دهد.
آینه میانی از نوع الکتروکرومیک
سیستم هشدار فشار باد تایرها ( TPMS )
نمایشگر 7 اینچی
رهیاب ماهواره ای ( نویگیشن ) + بلوتوث
سیستم صوتی با پوشش فرمت MP5 + درگاه های USB , AUX
6 عدد بلندگو
دوربین و سنسور دنده عقب
تهویه مطبوع اتوماتیک + تصویه هوا یونیزه
کامپیوتر سفری
سنسور باران
محفظه خنک نگهدارنده ( COOL BOX )
کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
و…
از جمله امکاناتی هستند که i20 کرمان موتور در اختیار شما قرار می دهد.
البته نبود سانروف , سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ , صندلی های چرمی , صندلی برقی راننده و
سرنشین جلو و… نکاتیست که پاسخی برای آن پیدا نخواهد شد…
واقعا جایی برای ایراد گرفتن از کیفیت مونتاژ در حالت سکون دیده نمی شود!
( بله حالا زمان حرکت فرارسیده است )
موتور و توان حرکتی:
موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ ( DOHC ) با کد کاپا ( KAPPA ) که حجم دقیق آن 1368 سی سی است
و توان تولید 98 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور را داراست. این موتور به سیستم پاشش سوخت
چند نقطه ای ( MPI ) مجهز است , موتوری کاملا پیشرفته و در نوع خود قدرتمند!
باتوجه به وزن خالص اتاق i20 جدید که کمتر از 1200 کیلوگرم است و موتور پیشرفته آن , میانگین مصرف
ثبت شده عددی کمتر از 8 لیتر در سطح شهر و کمتر از 7 لیتر در جاده است. شتاب اولیه i20 2017 عددی کمتر
از 12 ثانیه ثبت شد , که اینبار برخلاف تست های دیگر خودروها این عدد از عدد
ادعایی کارخانه حدود یک ثانیه بهتر است!
سیستم فرمان برقی ( MDPS ) خاطره انگیز و کاملا هوشمند عمل می کند. بگونه ای که دقیقا با سرعت خودرو
هماهنگ شده و نسبت به میزان سرعت خودرو از خود عکس العمل نشان می دهد. پس هرچه سرعت بیشتر
باشد فرمان سنگین تر می شود تا راننده با خیال راحت و حس امنیت بیشتر به مانور خود ادامه دهد.
بدون شک گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک انتخاب شده برای i20 2017 بشدت نرم و بدون هیچ صدا یا لرزشی
در حال تعویض دنده هاست و تا حد زیادی مطیع راننده است , اما برای طرفداران شتاب و هیجان کمی کند و
بیشتر لاکچری جلوه می کند.
سیستم تعلیق هیوندای i20 2017 در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع اکسل یکپارچه
بافنر پیچشی انتخاب شده. سواری نرم و قابل قبول که باتوجه به فضای بیشتر سرنشینان در نسل جدید کاملا
لذت بخش است. فضای بار با گنجایش 301 لیتر که با جمع شدن صندلی های ردیف عقب به 1017 لیتر افزایش
پیدا می کند , ثابت کرده که i20 جدید در بخش میزان فضای بار نیز به هیچ وجه دست و پا بسته نیست و
همانطور که می دانید این اعداد برای یک هاچ بک جمع و جور کاملا عالیست!
واما…
وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی از نوع ( ESC ) به همراه ABS +EBD و ترمزهای چهارچرخ دیسکی ,
جایی برای نگرانی از قدرت ترمز و یا کنترل خودرو باقی نمی گذارد…
در کنار این سیستم ها , سیستم ( HAC ) به راننده کمک می کند تا در هنگام شروع مجدد به حرکت در سربالایی ها
از به عقب رفتن خودرو یا هرزگردی چرخ ها جلوگیری کند , سیستمی که هم در روزهای عادی به راننده کمک شایانی
می کند هم در روزهای برفی و بارانی!
خصوصا برای افرادی که در شمال تهران سکونت دارند…
بهتراست همیشه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی i20 را روشن نگه دارید , اما حتی با خاموش کردن آن متوجه
خواهید شد که i20 2017 به دلیل ابعاد مناسب تر و تقسیم وزن بهتر , قدرت مانور و هندلینگی فراتر از انتظار در
اختیار مالک خود قرار می دهد. در بخش ایمنی باید گفت که متاسفانه تعداد ایربگ های i20 مونتاژ کرمان موتور
تنها 2 عدد در نظر گرفته شده که در نسخه اصلی 5 عدد است.
اما جایی برای نگرانی نیست!
چراکه i20 2017 توانسته است 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی موئسسه تست تصادف اروپا را بدست آورد , این به
آن معناست که حتی بانبود ایربگ های بیشتر می توان با تکیه به اتاق و بدنه مقاوم هیوندای i20 2017 با خیال
راحت به سفرهای درون شهری یا بین شهری رفت…
نتیجه:
نکات مثبت:
ابعاد مناسب برای جابه جایی درون شهر خصوصا ترافیک + طرح زیبا و اسپرت + سیستم فرمان برقی ( MDPS )
قدرت مناسب موتور ( به نسبت حجم موتور و نبود سیستم توربو ) + امکانات زیاد خصوصا LCD و دوربین
دنده عقب , رهیاب فارسی ( نویگیشن ) + مصرف سوخت و استهلاک پایین + استفاده از تایرهای پیرلی ایتالیا
بطور فابریک + ایمنی قابل اطمینان + تنوع رنگی + شرایط متنوع فروش از سوی کارخانه و…
نکات منفی:
نبود برخی آپشنها مانند:
سیستم ( KEY LESS ) و استارت دکمه ای , سانروف , صندلی چرمی , زیر آرنجی فابریک و…
قیمت بالا و حجم موتور پایین + فضای سرنشین درحد یک هاچ بک جادار که مصرف i20 را بیشتر درون شهری
می کند , تعداد کم ایربگ ها.
نویسنده: علیرضا صادق الوعد