مقایسه طراحی نمای بیرونی:
در نگاه اول بلریانس H320 آشنا به نظر می رسد!
گویا این طرح را بارها دیده ایم , البته جای تعجب هم ندارد. وقتی بلریانس چین به عنوان اصلی ترین شریک
تجاری BMW آلمان در بازار چین به حساب می آید , شباهت محصولاتش با برند BMW نکته عجیبی نیست.
دماغه ای پویا و جلو پنجره ای شبیه به BMW که درکنار سپر و پروژکتورهای آن با طرحی خاص خودنمایی
می کنند. شاید بزرگترین نقطه ضعف طراحی بلریانس H320 برجستگی گلگیرهای عقب آن است که بشدت چینی
طراحی شده و بیش از حد عظلانی و حجیم در نظر گرفته شده اند. در مقابل ساندرو از رده خارج را مشاهده می کنیم
که با اولین نگاه به اتاق و گلگیرهای آن , تصاویری آشنا از لوگان ( تندر ) در ذهنمان نقش می بندد.
بیشترین حسی که از دیدن این دو خودرو در نگاه اول به بیننده منتقل می شود:
ساندرو= هاچبک بیش از حد ساده , جادار و خانوادگی ( 5 نفره )
بلریانس H320= هاچبک زیبا , اسپرت ولی جمع و جور ( 4 نفره )
مقایسه طراحی کابین:
ساندرو با داشبورد و رودری های ارتقاء یافته لوگان نسل کمی جذاب تر بنظر می رسد.
اما هنوز سادگی و یکنواختی طرح خریدار را به شک می اندازد. هنوز دکمه های بالابر شیشه ها در بخش میانی
داشبورد قرار دارند و سیستم قفل مرکزی قدیمی همچنان پابرجاست!
این به این معناست که با بستن قفل یکی از درب راننده , درب های دیگر قفل نمی شوند و برای قفل کردن هر چهار
درب ساندرو بدون سوئیچ باید مراحلی مانند پیکان را طی کرد. همچنان سرنشینان عقب مجبور به کشیدن ستون
فقرات خود برای استفاده از دکمه بالابر شیشه های عقب هستند. یکی از بزرگترین نقاط ضعف ساندرو مونتاژ داخل
بعد موارد بالا نبود زیر آرنجی برای راننده است. موردی که در خودروهای اتوماتیک به امری ضروری مبدل شده است.
اما اصلی ترین نکته دراین رابطه این است که اگر برای ساندرو زیرآرنجی ثابت در نظر گرفته می شد راننده دیگر قادر
به کنترل شیشه های عقب نبود!
چراکه دکمه های بالابر شیشه های عقب ساندرو دقیقا در زیر زیرآرنجی قرار می گیرند. شاید امیدوار کننده ترین بخش
طراحی کابین ساندرو وجود دسته کنترل صوتی سیستم صوتی آن است که در پایین سمت راست غربیلک قرار
دارد.
در مقابل H320 با رودری و صندلی های کرم رنگ و مخملی خودنمایی می کند. این پوشش مخملی با نیمه کرم رنگ
داشبورد و دیگر نقاط کابین جذابیت و شادابی مناسبی برای سرنشین فراهم کرده است. غربیلک خوش دست باروکش
چرم و طرحی زیبا که از بیننده دلبری می کند!
برخلاف ساندرو صفحه کیلومتر شمار H320 کاملا اسپرت و جذاب بنظر می رسد و حسی اسپرت را به راننده منتقل
می کند. به نگاهی به طرح میانه داشبورد H320 , روکش یکدست کروم رنگ و براقی را مشاهده می کنیم که جایی برای
انتقاد باقی نمی گذارد. درون کابین H320 مشکل قفل مرکزی یا باز نشدن درب قسمت بار + درب باک بنزین از درون کابین
دیده نمی شود , سرنشینان به راحتی شیشه ها را بالا و پایین می برند! علاوه بر حالت اتوماتیک برای شیشه درب راننده ,
کنترل هر 4 شیشه در اختیار راننده است. یک زیر آرنجی ثابت که در درون خود علاوه بر فضای مناسب برای وسایل
نچندان بزرگ پورت های USB و AUX سیستم صوتی را در برمی گیرد.
بدون هیچ تعارفی باید گفت طراحی بروزتر H320 جایی برای مقایسه با ساندرو باقی نگذاشته است
و گویا زمان خرج کردن در این رابطه جایز نیست! مسلماً در بخش بررسی کیفیت ساخت و دوام قطعات داخل کابین
صحبت بسیار است که در ادامه به آن می پردازیم.
مقایسه تجهیزات و امکانات رفاهی:
در ابتدا ساندرو:
سیستم صوتی ساده ( MP4 , CD , USB , AUX )
فرمان هیدرولیک
دسته تنظیم سیستم صوتی کنار غربیلک
تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو ( دستی )
بلریانس H320 :
سانروف
فرمان کمک برقی ( EPS )
دکمه های تنظیم سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان
سیستم صوتی یکپارچه با پوشش: CD , MP4
دارای پورت های: USB , AUX
سنسور دنده عقب
تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ های جلو
شیشه اتوماتیک راننده
بازشدن درب قسمت بار و باک بنزین از داخل کابین
تریم دو رنگ با صندلی و رودری های مخملی
مقایسه ایمنی:
رنو ساندرو:
دریافت 3 ستاره ایمنی در سال 2008 از موئسسه ایمنی اروپا
دو ایربگ
سیستم ترمز محور جلو دیسکی
سیستم ترمز محور عقب کاسه ای
ABS + EBD
بلریانس H320:
دریافت 5 ستاره ایمنی از موئسسه تست ایمنی چین!
دو ایربگ
سیستم ترمز در هر چهار چرخ دیسکی
ABS + EBD
کاملا واضح هست که اعتماد خریدار ایرانی به ایمنی اتاق ساندرو بیشتر است.
اما بلریانس هم دست کمی از ساندرو نداره و میتونه مطمئن باشه , ولی بدون
شک در بخش توان و دقت ترمزگیری بلریانس حرف اول رو میزنه…
مقایسه فضای سرنشین و قسمت بار:
ابعاد رنو ساندرو:
طول: 4020
عرض: 1746
ارتفاع: 1534
فاصله بین دو محور: 2588
حجم قسمت بار: 320 ( لیتر )
ابعاد بلریانس H320 :
طول: 4210
عرض: 1758
ارتفاع: 1460
فاصله بین دومحور: 2580
حجم قسمت بار: 314 ( لیتر )
اشتباه نکنید!
عرض بیشتر بلریانس بدلیل فضای عرضی بیشتر سرنشینان نیست!
بلکه همانطور که در ابتدای مقایسه عرض شد , حجم عضلانی در نظر گرفته شده برای گلگیر عقب بلریانس H320
دلیل اصلی این عرض بیشتر است. اما به هر حال وقتی درون کابین ساندرو می نشینید ارتفاع بیشتر سقف و ابعاد
بزرگتر آن کاملا بر فضای جمع و جور کابین H320 غلبه می کند. همچنین در بخش فضای بار نیز بازهم ساندرو پیش
تاز است و توان فنی رنو خودنمایی می کند.
مقایسه توان حرکتی و کیفیت سواری:
مشخصات فنی موتور رنو ساندرو:
حجم موتور: 1598 سی سی ( 4 سیلندر – 16 سوپاپ )
قدرت موتور: 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 140 نیوتن متر
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک ( تیپ ترونیک )
شتاب اولیه: 11.5 ثانیه
میانگین مصرف سوخت: 8.3 لیتر در صد کیلومتر
مشخصات فنی موتور بلریانس H320:
حجم موتور: 1498 سی سی ( 4 سیلندر – 16 سوپاپ )
قدرت موتور: 103 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 138 نیوتن متر
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک ( تیپ ترونیک )
شتاب اولیه: 12 ثانیه
میانگین مصرف سوخت: 6.7 لیتر در صد کیلومتر
چه برروی کاغذ و چه برروی آسفالت!
هیچ تفاوتی وجود ندارد و ساندرو با موتور و گیربکس قدرتمندتر خود یکه تازی می کند.
شاید بگویید اعداد بشدت نزدیک به هم هستند ولی نکته مهم اینجاست که از حرف تا عمل فاصله بسیار است…
وقتی با بلریانس در حال رانندگی هستید دائما حس استفاده از حالت تیپ ترونیک گیربکس را خواهید داشت.
چراکه تعویض دنده ها باب میل راننده نیست و گیربکس بلریانس H320 در مقابل ساندرو حرف خاصی برای بیان ندارد!
در طرف دیگر مقایسه شرایط تعویض دنده عالی نیست…
بلکه می توان گفت کاملا خوب است و به نسبت بلریانس و دیگر رقیبان رضایت مندی بیشتری برای راننده فراهم
می کند. به هر حال استفاده از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته برای هر دو خودرو به نوعی نقطه ضعف بزرگی محسوب
می شود. چراکه با استفاده از گیربکس 5 سرعته امکان بهره گیری بیشتر از توان موتور هر دو خودرو فراهم می شد.
اما در زمینه شتابگیری ساندرو کاملا مسلط و مقتدر عمل می کند , آن هم زمانی که موتور 1.5 لیتری H320 در حال فریاد
زدن است و سر و صدای این فریادها هم به گوش سرنشینان می رسد…
این به آن معنانیست که کابین ساندرو کاملا آرام است و صدای موتور به داخل نفوذ نمی کند , بلکه تنها زمانیکه دور
موتور تا 5 هزار دور بالا می رود غرش موتور K4M دوباره به گوش می رسد!
واقعا صدای موتور بلریانس تیزتر از ساندرو است و شنیدن آن هیچ لطفی ندارد…
ساندرو هرچقدر در زمینه شتاب و تعویض دنده از بلریانس بهتر است به همان میزان در بحث قدرت ترمز و هندلینگ
نمی تواند ادعای چندانی داشته باشد. ارتفاع بیشتر سقف ساندرو و استفاده از ترمز کاسه ای برای محور عقب اصلی
ترین دلیل برای ضعف آن در این بخش است. ارتفاع بیشتر سقف باعث لنگر انداختن اتاق ساندرو به طرفین در مانورها
شده و تاثیر منفی برروی قدرت مانور و هندلینگ آن می گذارد. در مقابل بلریانس H320 ثابت می کند در این از تجربه
فنی BMW بهره مند است. استفاده از سیستم کمک برقی برای فرمان ( EPS ) بلریانس H320 کار را برای کنترل آن در
مانورهای سنگین راحت تر و مطمئن تر می کند. سیستم 4 چرخ دیسکی H320 هم به دقت و قدرت بیشتر ترمز بلریانس
H320در مقابل ساندرو کمک می کند.
سواری…
سواری هر دو خودرو نرم و راحت است ولی ساندرو با کبین آرام تر و کیفیت مونتاژ بهتر اصطلاحا یک
سرو گردن از H320 بالاتر است! قدرت پذیرش ضربات توسط سیستم تعلیق و فنربندی ساندرو کاملا بیشتر
است و سرو صدای کمتری در کابین ساندرو بگوش می رسد. باز هم باید گفت که گرچند ظاهر قطعات داخلی
کابین ساندرو چنین و چنان نیست! اما همین کیفیت در دراز مدت حفظ شده و به هیچ وجه با افت مواجه نمی شود.
موردی که در رابطه با بلریانس H320 صدق نمی کند…
نتیجه گیری:
در پایان باید گفت که توان فنی ساندرو از هر نظر به بلریانس H320 غلبه می کند و آن خودرویی که حداقل
تا 5 سال ابتدای خرید هیچ هزینه ای بجز تعویض روغن و سرویس های دوره ای برای مالک خود نخواهد داشت
دقیقا ساندرو است. در حقیقت ساندرو خانوداگی تر و بلریانس جوان پسند تر است. ساندرو سریع , پر قدرت و
باشکوه تر است اما بلریانس H320 حکم ماهی کوچکی را دارد که با پیچ و تاب بیشتر به خود از چنگ صیاد می گریزد…
قیمت فعلی رنو ساندرو : 54 میلیون تومان
قیمت فعلی بلریانس H320 اتوماتیک : 55 میلیون تومان
بریلیانس!!!