تفاوت های ساندرو معمولی با ساندرو استپ وی:

 

در بخش طراحی تفاوت خاصی میان این دو خودرو نیست!

تنها لوازم مورد نیاز برای تردد بیشتر در جاده های کوهستانی و سنگ لاخ برروی مدل استپ وی نصب شده

تا آسایش بیشتری به مالک خود هدیه کند.

  1. باربند اسپرت روی سقف ( فابریک )
  2. آینه های جانبی با رنگ نقره ای مات
  3. کاسه چراغ های مشکی رنگ جلو برای هماهنگی با طرح کلی استپ وی
  4. ضربه گیرهای پلاستیکی مقاوم و بدون رنگ که لبه گلگیرها را پوشانده اند
  5. سپرهای نیمه رنگ شده که برای آفرود مناسب تر هستند
  6. دیفیوزر کرومی سپر جلو و عقب
  7. رکاب اسپرت ( فابریک )
  8. طرح رینگ متفاوت با مدل معمولی

 

 


کابین و تجهیزات:

 

نکته جالب اینجاست که اگر در بخش طراحی دو مدل معمولی و استپ وی ساندرو کمی متفاوت بودند , اما

در بخش تجهیزات هیچ فرقی بایکدیگر ندارند و هر دو مدل از کمبود آپشن و طرح کهنه شده این نسل از ساندرو

( 2007-2012 ) بشدت رنج می برند!

تنها موارد قابل ذکر:

  1. تنظیم ارتفاع نور کاسه چراغ های جلو به شکل دستی
  2. قفل مرکزی
  3. سیستم صوتی با قابلیت پخش CD بهمراه ورودی USB
  4. دسته کنترل صوتی که در پشت غربیلک ( سمت راست ) قرار گرفته ااست.

 

البته نباید از کیفیت و توان خروجی 4 باند ساندرو که بطور فابریک بر روی درب ها نصب شده اند چشم پوشی کرد!

توانی که دور از انتظار است و در حد سیستم صوتی فابریک کاملا مطلوب بنظر می رسد.

ابعاد رنو ساندرو:

طول: 4024

عرض: 1753

ارتفاع: 1584 ( ارتفاع ساندرو معمولی از سطح زمین 1534 میلیمتر است )

فاصله بین دو محور: 2588

حجم قسمت بار: 320 ( لیتر )

 

فضای بار رنو ساندرو با حجم 320 لیتر

 

در حقیقت ساندرو استپ وی به دلیل وجود ضربه گیرهای پلاستیکی 13 میلیمتر از عرض و بدلیل وجود

دیفیوزرها 4 میلیمتر در طول , بزرگتر از ساندرو معمولیست. اما نکته مهم ارتفاع ساندرو استپ وی است

که دقیقا 50 میلیمتر از مدل معمولی بیشتر است تا شرایط را برای تردد در مسیرهای خارج از شهر راحت تر کند.

فاصله بین دو محور هر دو مدل ساندرو برابر است و باید گفت که به عنوان یک هاچبک فضایی ایده آل به

سرنشینانش هدیه می دهد.

 

فضای پا سرنشین عقب ساندرو

 


ایمنی:

 

دو ایربگ و 3 ستاره ایمنی از موئسسه تست ایمنی اروپا در سال 2008 تنها دارایی ساندرو مونتاژ پارس خودرو

به حساب می آیند. سیستم ترمز در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه ایست!

سیستم های ABS  و EBD هم بطور استاندارد در نظر گرفته شده اند تا در شرایط مختلف راننده استپ وی با مشکل

خاصی روبرو نشود.

 

euroncap_dacia_sandero_2008_3stars

 


موتور و توان حرکتی:

 

بازهم همان موتور K4M معروف شرکت رنو که دیگر مشخصات  آنرا حفظ کرده ایم!

حجم موتور: 1598 سی سی ( 4 سیلندر – 16 سوپاپ )

قدرت موتور: 105 اسب بخار

حداکثر گشتاور: 140 نیوتن متر

نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک ( تیپ ترونیک ) ( کد گیربکس AL4 )

شتاب اولیه: 11.5 ثانیه

میانگین مصرف سوخت: 8.3 لیتر در صد کیلومتر

وقتی سوار بر استپ وی هستید کاملا حس نشستن درون یک کراس اور را دارید.

البته سقف بلند ساندرو که از لوگان به ارث برده است , حس کراس بدون استپ وی را دوچندان می کند.

قاعدتا هر چه ارتفاع خودرو از سطح زمین بیشتر باشد مرکز ثقل کمتری دارد. بنابر این تصور ایجاد می شود

که انتظار چندانی از ساندرو استپ وی برا انجام مانور نمی توان داشت!

اشتباه نکنید…

ساندرو استپ وی باتوجه به ارتفاع زیاد خود از سطح زمین , هنگام انجام مانورهای مختلف رفتار مناسبی از

خود بروز می دهد که غیر قابل انتظار است!

 

 

چراکه راننده هر لحظه به این فکر می کند که آیا استپ وی از پس پیچ بعدی بر می آید یا… که استپ وی به راحتی

درون پیچ قرارگرفته و به مسیر ادامه می دهد. البته این به آن معنانیست که قدرت مانور استپ وی بالاست و رقیب

می طلبد , بلکه در حد و اندازه خودش مطلوب است. ارتفاع مناسب از سطح زمین راننده استپ وی را تحریک می کند

تا باجسارت تمام به مسیرهای خارج از جاده و ناهموار ورود کند!

 

 

البته پذیرش سیستم تعلیق و فنربندی استپ وی به حدی بالاست که کمتر ضربه ای باعث رنجش سرنشینان می شود.

واقعا سواری استپ وی همانند داستر نرم و لذت بخش است. قدرت ترمزها بالاست و دنده با این وجود که سیستم حفاظتی

گیربکس حتی در حالت تیپ ترونیک هم برای حفاظت از سلامت موتور و گیربکس کمی خود محور عمل می کند ولی در

حالت تمام اتوماتیک با پایین ترین خطا به نسبت دیگر رقیبان خود خاطره ای خوش در ذهن راننده استپ وی به جا می گذارد.

 

گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تیپ ترونیک ساندرو استپ وی

 

موتور کشش و توان کافی برای جابه جایی این هاچبک قلدر را دارد و در این میان اتوماتیک بودن گیربکس به مذاق آفرود

دوستان حرفه ای خوش نمی آید. چراکه با نبودن گیربکس اتوماتیک می توان فشار بیشتری به موتور و گیربکس استپ وی

وارد کرد تا آن روی سکه راهم ببینیم…

 

 


نتیجه گیری:

سوال:

آیا استپ وی در مقابل ساندرو معمولی واقعا ارزشمند تر است؟

پاسخ:

اگر ساکن شمال کشور یا مناطق کوهستانی باشید , بله!

اما اگر در کلان شهرهایی مانند تهران ساکن هستید , قطعا خیر!

در اینصورت یا برنامه دیگری برای پول خود نداشته اید یا صرفا برای اینکه دوستان و آشنایان می گویند

ساندرو استپ وی بهتر است حاضر به پرداخت این مبلغ شده اید.

دلیل آن هم واضح است , چراکه هر روز به سفر کوهستانی نخواهید رفت و باتوجه به هندلینگ بهتر

ساندرو معمولی , کیفیت و لذت رانندگی کمتری در اختیار دارید!

در مورد کیفیت ساخت و استهلاک هم باید تکرار کنم , ساندرو استپ وی در 5 سال ابتدای خرید هیچ هزینه ای

بجز سرویس های دوره ای برای مالک خود نخواهد داشت…

نویسنده: علیرضا صادق الوعد