سیستم چهار چرخ‌ محرک نیسان یک سیستم کاملا هوشمند است که با ارسال قدرت موتور به چرخ‌هایی

که چسبندگی بیشتری دارند به شما کمک می‌کند در تمام شرایط رانندگی کنترل خودرو را حفظ کنید. این

سیستم می‌تواند در مدت زمانی کمتر از پلک‌ زدن چشم‌های شما در سطوح لغزنده واکنش نشان دهد و بنابراین

می‌توانید همیشه به پشتیبانی این سیستم اعتماد کنید.

 

سیستم ( All-Mode 4×4-i ) نیسان

 

اهمیتی ندارد که وضعیت جاده چطور باشد یا شرایط آب‌ و‌ هوایی چقدر سریع تغییر کند، زیرا

سیستم All-Mode 4×4-i در نیسان به قدری هوشمند است که همیشه آمادگی لازم برای واکنش مناسب

را دارد و تعادل خودروی شما را حفظ می‌کند. در این سیستم دیفرانسیل مرکزی وجود ندارد و گشتاور موتور

از طریق یک شفت که به دیفرانسیل جلو متصل است به محور عقب منتقل می‌شود.

 

نیسان X-TRAIL

 

یک واحد انتقال قدرت کوچک که دو کلاچ داخل آن قرار دارند جایگزین دیفرانسیل عقب شده‌اند که در صورت

نیاز می‌توانند گشتاور را به صورت متغیر بین چرخ‌های سمت چپ و راست در محور عقب توزیع کنند. سیستم توزیع

متغیر گشتاور هنگام عبور از پیچ‌ها به صورت خودکار گشتاور انتقالی به چرخ خارج از پیچ را افزایش می‌دهد که

باعث می‌شود خودرو با سرعت بیشتری از پیچ عبور کند و کم‌ فرمانی آن کاهش یابد.

 

نیسان X-TRAIL

 

سیستم All-Mode 4×4-i نیسان هم در رانندگی عادی و هم در رانندگی آفرودی قابلیت‌های بسیار

بالایی دارد.  نیسان جوک و ایکس‌تریل از سیستم پیشرفته‌ی توزیع متغیر گشتاور نیز بهره می‌برد که نیسان

آن را Torque Vectoring می‌نامد. در این سیستم واحد کنترل سیستم چهار چرخ‌ محرک اطلاعات دریافتی از

سنسورهای مختلف نظیر سنسور سرعت چرخ، سنسور زاویه فرمان، سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور سنجش

نیروهای گرانش عرضی را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس این اطلاعات گشتاور موتور را به بهترین نحو بین

چرخ‌ها توزیع می‌کند.

 

نیسان X-TRAIL

 

سیستم توزیع متغیر گشتاور می‌تواند در حالت ماکسیمم، گشتاور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین چرخ‌های جلو و عقب

تقسیم کند. به کمک این سیستم راننده می‌تواند خیلی سریع مسیر خود را تغییر دهد، خط عوض کند و از چابکی

خودرو لذت ببرد زیرا خودرو همیشه مسیر دلخواه راننده را دنبال می‌کند و حتی می‌توانید درحین شتاب‌ گیری

از مسیرهای مارپیچ عبور کنید زیرا گشتاور ارسالی به چرخ‌ها پیوسته درحال تغییر است که باعث بهبود فرمان‌ پذیری

خودرو می‌شود.

 

نیسان X-TRAIL

 

مزیت دیگر سیستم All-Mode 4×4-i نیسان این است که هنگام شروع حرکت در سربالایی که سطح

مسیر آن لغزنده باشد به شما کمک می‌کند بدون لیز ‌خوردن و عقب ‌رفتن به سمت جلو حرکت کنید زیرا با توزیع یکسان

گشتاور به تمام چرخ‌ها بیشترین چسبندگی لازم را ارائه می‌دهد.

منابع:

گروه فنی خودرو گراف

جهان نوین