تسنیم ، احتشام زاده امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:
در سال 95 در مرداد و اسفند تقاضا برای خودرو بالا بوده اما در سال 96 در خرداد ماه این تقاضا بیشتر شده است.
وی افزود :
در دی ماه 95 غیر نمایندگی ها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر واردات و افزایش واردات
شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها هم در تیرماه ممنوع شد و 13700 دستگاه خودرو در انبارها مانده شد
و مشکلات بسیاری برای واردکنندگان به وجود آمد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:
پس از آن بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شد و ما پیگیری های بسیاری به عنوان بخش خصوصی کردیم.
در نهایت در 9 دی ماه سال جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودرو تغییر کرد و قفلی
بر واردات زده شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات 8 ماهه خودرو گفت :
55 هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای
خاص بوده است. احتشام زاده ادامه داد :
در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها 5 درصد از بازار است .
رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد :
این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی 38.5 و در هیبریدی 42 درصد افزایش قیمت ایجاد شود و همچنین
هزار میلیارد تومان هزینه به مردم وارد شد.ضمن این که بازار سیاه ایجاد شد و به طور متوسط 500 میلیون تومان قیمت
خودروهای وارداتی افزایش یافت. او با اشاره به رانت ایجاد شده از بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت :
در این مدت 4700 دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد .
رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد :
واردات خودروهای هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست
داده است.همچنین سرمایه گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند
در کشور شما شبانه قوانین تغییر میکند و از ادامه همکاری منصرف شدند.