باتوجه به تحریم اعمال شده به ایران , خودروسازان ( مونتاژ کاران ) داخلی که دیگر امیدی به شرکای اروپایی
خود نداشتند مجبور شدند تا به سمت صنعت چین تغییر جهت دهند!
خودرو H30 کراس که از موتور TU5 و پلت فرم سری 3 پژو استفاده می کند , بدون شک بهترین گزینه ممکن
برای آغاز همکاری مابین ایران خودرو و دانگ فنگ چین بود. اما کار به همین جا ختم نشد و داخلی سازی محصولات
پژو در ایران ناگهان شدت گرفت. تا جایی که موتور TU5 تقریبا داخلی سازی شد و با نبود ناظرین پژو این
داخلی سازی به کابین و قطعات داخلی نیز سرایت کرد…
امروز به مقایسه این دو حاصل تحریم می پردازیم!
مقایسه طراحی بیرونی»
طرح نمای بیرونی 207 جدید دیگر آن جذابیت های قبل را ندارد!
چراکه نسبت به نسل قبل خود کمترین تغییر ممکن را تجربه کرده است. تنها تغییر در نمای بیرونی کاسه
چراغ های جدید هستند که برای کاسه چراغ های جلو طرح کپی برداری شده سانتافه 2017 در نظر گرفته
شده و برای چراغ های عقب طرحی زیبا از نئون که بدون شک بهترین تغییر ممکن به حساب می آید.
موضوع اینجاست که 207 مثلا جدید هیچ برگ برنده ای ندارد…
اگر بنا به تغییر کاسه چراغ ها باشد باور کنید نمونه هایی از کاسه چراغ های اسپرت در سطح بازار وجود دارند
که کاملا جذابتر هستند. اما زمانیکه به H30 کراس و طرح بدنه آن نگاه می کنم , ناخواسته طرحی از محصولات
سوبارو به یادم می آید. محصولی به نام سوبارو XV کراس…!!!
H30 کراس واقعا خودرو آنچنان زیبایی نیست , اما این به آن معنانیست که H30 کراس نمای بیرونی خوبی ندارد.
بلکه از نظر بنده H30 کراس حداقل با ابعاد بزرگتر خود گیرایی بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند. البته بزرگی
بیش از حد کاور پلاستیکی لبه گلگیرها نشان از چینی بودن آن دارد ولی در کل با توجه به استفاده از تکنولوژی
پژو و طرح سوبارو نمایی قابل قبول شکل گرفته که نام کراس را با خود یدک می کشد…
دی لایت هایی زیبا که به دور لامپ های چراغ جلو حلقه زده اند , در کل مگر می شود طراحی سوبارو را نادیده گرفت؟
باربند اسپرت سقف
کاور پلاستیکی دورتادور خودرو که نشان از کراس بودن آن دارد
سانروف
اسپویلر عقب مجهز به LED
دیفیوزر سپر جلو و عقب
هیچ کدام نکاتی نیستند که نادیده گرفته شوند…
مقایسه طراحی کابین»
وقتی درب پژو 207 جدید را باز می کنیم…
تنها تفاوت ایجاد شده , اضافه شدن یک LCD و تغییر غربیلک فرمان است که تعدادی
دکمه کنترلی روی آن نصب شده اند…!!!
درون کابین H30 کراس چندان بی ربط با طرح بدنه آن طراحی نشده و سبک خطوط کشیده و منظم را
حفظ کرده است تا همچنان قواعد طراحی ژاپنی را رعایت کند. غربیلک فرمان H30 کراس خوش دست است
و با روکش چرم + دکوراتیو طرح متال واقعا خودنمایی می کند. طرح داشبورد ساده و فاقد هیجان است اما
بسیار منظم و کاربردی , استفاده از قطعات طرح فیبر کربن و کروم درون کابین H30 کراس را لوکس تر جلوه می دهد…
مقایسه تجهیزات و امکانات رفاهی»
در ابتدا پژو 207 جدید:
سیستم چند رسانه ای جدید با نمایشگر 7 اینچی + GPS فعال برای ایران
پوشش DVD + پورت USB
4 بلند گو + 2 تیوتر
سنسور و دوربین دنده عقب
تهویه اتوماتیک
کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
تماس صوتی درون کابین
کروز کنترل
H30 کراس:
سانروف
سیستم چند رسانه ای با LCD 6.5 اینچی
GPS + نویگیشن فعال برای ایران
پوشش پورت USB و AUX
4 بلند گو + 2 تیوتر
دوربین و سنسور دنده عقب
تهویه اتوماتیک
دکمه های کنترل صوتی روی غربیلک فرمان
کامپیوتر سفری
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
همانطور که مشاهده نمودید این دو خودرو تفاوت چندانی از نظر آپشن با یکدیگر ندارند. در حقیقت وجود
کروزکنترل بطور فابریک برای پژو 207 و سانروف برای H30 کراس جدی ترین برگ برنده هر دو خودرو در
مقایسه با یکدیگر هستند.
ایمنی»
پژو 207 جدید:
تنها مرکز تست تصادفی که پژو 207 مورد مونتاژ در ایران یعنی ( +206 ) را از نظر ایمنی بررسی نموده
است , فقط مرکز تست تصادف آمریکای لاتین است. ( LATIN-NCAP )
البته نتیجه این تست تصادف کاملا قابل تامل است…
تنها 2 ستاره ایمنی برای راننده که خود بیانگر تمام ماجراست…
2 عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو )
سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی
پوشش سیستم های ABS + EBD + EBA
دانگ فنگ H30 کراس:
H30 کراس هم با دریافت تنها 3 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف چین ( C-NCAP ) نشان می دهد که
ایمنی آن , چندان فراتر از رقیب مثلا فرانسوی خود نیست!
4 عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو + 2 عدد جانبی برای ردیف جلو )
سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی
پوشش سیستم های ABS + EBD
مقایسه فضای سرنشین و بار»
ابعاد پژو 207 جدید:
طول: 3900 میلیمتر
عرض: 1680
ارتفاع: 1468
فاصله بین دو محور: 2443
حجم قسمت بار: 245 لیتر
ابعاد دانگ فنگ H30 کراس:
طول: 4351 میلیمتر
عرض: 1760
ارتفاع: 1528
فاصله بین دو محور: 2610
حجم قسمت بار: 417 لیتر
207 جدید بدون هیچ تفاوتی در ابعاد نسبت به نسل قبل خود به میدان آمده است , نکته ای که این خودرو
را در لیست خرید جوانان و زوج های جوان قرار می دهد و به همین ترتیب از لیست خرید خانواده های بیش
از 3 نفر خارج می کند…
این در حالیست که H30 کراس با ابعادی مناسب تر و هوشمندانه , می تواند مورد توجه هر دو
گروه خریداران قرار گیرد. صد البته که فضای بار و سرنشینان عقب H30 کراس این خودرو را در این بخش
به برنده ای قاطع تبدیل می کنند…
مقایسه توان حرکتی و کیفیت سواری»
توان و کشش موتور TU5 در هر دو خودرو یکسان در نظر گرفته شده است!
حجم موتور: 1587 سی سی ( 4 سیلندر – 16 سوپاپ )
قدرت موتور: 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 142 نیوتن متر
بزرگترین تفاوت این دو خودرو در این بخش نوع گیربکس های آنهاست…
پژو 207 جدید»
نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , تیپ ترونیک ( AL4 )
شتاب اولیه: 12.6 ثانیه
میانگین مصرف سوخت: 7.1 لیتر در صد کیلومتر ( بطور استاندارد )
دانگ فنگ H30 کراس»
نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , بدون تیپ ترونیک ( AISSIN )
شتاب اولیه: 12.5 ثانیه
میانگین مصرف سوخت: 7 لیتر در صد کیلومتر ( بطور استاندارد )
اعداد را مشاهده می کنید , واقعا جای تعجب است…
وزن خالص دانگ فنگ H30 کراس به 1230 کیلوگرم می رسد , در حالی که 207 جدید تنها 1096 کیلوگرم وزن دارد.
خب طبیعیست که بدلیل استفاده از موتور مشترک , پژو 207 جدید باید سریع تر عمل کند , اما اینطور نیست…!!!
همانطور که می بینید شتاب اولیه H30 کراس حداقل بر روی کاغذ یک دهم ثانیه سریعتر از پژو 207 است.
گیربکس AL4 که در حال حاضر بر روی بسیاری از محصولات داخلی سوار شده ( ساندرو , 206 تیپ 6 , پارس اتوماتیک
که برای آن از نمونه بدون تیپ ترونیک AL4 استفاده شده ) محصولی مشترک میان پژو سیتروئن و رنو به حساب می آید.
این گیربکس وابسته به نوع محصولات شرکت های فرانسوی دارای جزئیات متفاوت است که همین مسئله رفتار AL4 را
در هر خودرویی تغییر می دهد!
بطور مثال:
شرکت رنو برای محصولا ت خود مانند ساندرو و تندر پلاس از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده
کرده است , اما به این دلیل که سازنده اصلی جزئیات را تعیین کرده است گیربکس AL4 بشدت رام و گوش به فرمان
راننده خود عمل می کند. حالا همین گیربکس روی محصولات داخلی پژو عملکردی عجیب و دور از انتظار دارد!
مثلا پژو 206 تیپ 6 که داد بسیاری از مالکان خود را در آورده بود…
دلیل اصلی این موضوع اینجاست که این نسخه از گیربکس AL4 که بر روی اتاق 206 با موتور 1.6 لیتری ( TU5 ) سوار
شده در اصل برای نمونه 1.4 لیتری پژو ساخته شده است. به همین دلیل رفتار گیربکس در مقابل این ناهماهنگی ایجاد
شده کاملا آشفته و غیر عادی می شود. وقتی راننده گاز بیشتر می دهد خبری از دنده معکوس نیست و گویا گیربکس
قصد همراهی با راننده را ندارد. در هنگام ترمزگیری اتاق به لرزه می افتد و گیربکس بازهم به موقع معکوس نمی کشد!
این حالت راننده را وادار به استفاده از حالت تیپ ترونیک ( تعویض دستی ) می کند که بازهم دنده معکوس ها باتاخیر
روبرو می شوند…
با استفاده از حالت اسپرت ( S ) گیربکس شرایط کمی بهتر شده و دنده معکوس ها دقت بیشتری پیدا می کنند , اما هنوز
لرزش کابین هنگام فشار وارد کردن به گیربکس مشهود است. بماند که استفاده از حالت اسپرت گیربکس قاعدتا مساوی با
تعویض دنده ها در دور موتور بالاتر است و این یعنی مصرف سوختی معادل 9.5 تا 10 لیتر در هر صد کیلومتر…
واما H30 کراس با گیربکس ژاپنی!
اگر بخواهیم در رابطه با برند AISSIN ژاپن و افتخاراتش صحبت کنیم که زمان زیادی لازم داریم , بنابراین تنها
می نویسیم ژاپنی قابل اعتماد. گرچند که گیربکس H30 کراس هم 4 سرعته و حتی بدون حالت تیپ ترونیک
انتخاب شده است , اما دیگر خبری از ارزش اتاق یا رفتار غیر عادی گیربکس نیست!
دنده معکوس ها به راحتی اعمال می شوند و در مقایسه با پژو 207 جدید شرایط رانندگی با H30 کراس کاملا
مطلوب است. بله همین نکته مهم باعث برتری H30 کراس در مقابل پژو 207 است. اما رقابت زمانی پر هیجان تر
می شود که قابلیت مناسب گیربکس H30 کراس به کمک آن می آید. گیربکس H30 کراس به راننده خود اجازه می دهد
تا علاوه بر حالت تمام اتوماتیک ( D ) سه دنده اول را خود تعویض کند. در این میان با استفاده از دکمه ای که در کنار
دو حالت اسپرت و برف گیربکس H30 کراس قرار دارد , حالت سوم این گیربکس را فعال کرد!
در این حالت گیربکس سیستم محافظی 100% خود را غیر فعال می کند تا تعویض 3 دنده اول خودرو بطور کامل در
اختیار راننده باشد و دور موتور حتی از محدوده قرمز نیز عبور می کند بدو آنکه گیربکس دخالت کرده و برای حفظ
سلامت گیربکس و موتور دنده را به طور اتوماتیک تعویض کند. حالتی از رانندگی که گرچند به چشم بسیاری از منتقدان
قدیمی بحساب می آید , اما حس وحال و هیجان رانندگی با خوروهای گیربکس دستی را برای راننده ایجاد می کند!
حالا فرض کنیدH30 کراس که در حالت تمام اتوماتیک از پژو 207 بهتر عمل می کند , با وجود این قابلیت و استفاده از
تمام توان موتور خود تا چه حدی توانمند تر از رقیب عمل می کند…
در بخش ترمزگیری بدون شک پیروزی از آن پژو 207 است که با اتاق سبک تر خود کیفیت ترمز بهتری به نمایش می گذارد.
هندلینگ پژو 207 که بعنوان یک کامپکت اسپرت ( جمع وجور ) شناخته می شود مناسب ارزیابی شده ولی به دلیل وزن
خالص پایین پژو 207 نمی توان بیش از حد به آن اعتماد کرد!
این در صورتیست که H30 کراس با 134 کیلوگرم وزن بیشتر + ابعاد بزرگتر محورها و فاصله طولی آنها هندلینگ و
قدرت مانور مناسبی رقم زده که بدون تعارف دور از انتظار است. با خرید H30 کراس می توان به کوهستان رفت و
به کمک سیستم تعلیق و فنربندی بزرگ تر H30 کراس از ارتفاع بیشتر نسبت به سطح زمین برای عبور از مسیرهای
خاکی و سنگلاخ نهایت بهره را برد. H30 کراس خودرویی چند منظوره + جادار + راحت که قیمت کاملا مناسب تری
نسبت به دیگر رقیبانش دارد و با حجم داخلی سازی انجام شده بر روی آن هنوز از رانا و امثال آن بهتر است…
کابین و کیفیت سواری»
انتظاری خاص از H30 کراس در کار نیست!
با این حال این چینی مونتاژ داخل می تواند براحتی از طراحی و کیفیت ساخت خودش دفاع کند!
در مقابل وقتی برای اولین بار با 207 داخلی سازی شده روبرو شدم , این جمله به ذهنم رسید.
پیش به سوی رانا…
واقعا کیفیت ساخت قطعات داخلی کابین پژو 207 داخلی سازی شده به رانا نزدیک شده که این موضوع به
هیچ وجه قابل قبول نیست! خصوصا زمانیکه وارد کابین H30 کراس شده و کیفیتی حداقلی را مشاهده می کنید
و در نگاه اول مشخص است که کدامیک به نسبت قیمت خودرو کیفیت بیشتری دارند. به برخی شکایات خریداران
پژو 207 نگاهی می اندازیم:
دفرمه شدن داشبورد در زیر نور مستقیم آفتاب ( تابستان 1396 )
قفل شدن درب ها و شیشه ها
بروز مشکل در بخش تهویه ( باوجود سلامت کامل سیستم خنک کننده , کولر خودرو باد گرم می دهد )
بروز مشکل در سیستم چند رسانه خودرو و اعلام خطا های پی در پی!
ایجاد اختلال در سیستم برق خودرو
جا به جا بالا و پایین شدن شیشه ها
از کار افتادن دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان
و…
مواردی که در مورد H30 کراس گزارش شده:
خاموش شدن در حال حرکت ( تعداد گزارش این مورد بسیار کم بوده و در حال حاضر برطرف شده است )
مشکل نفوذ آب از سانروف به کابین در برخی مدل ها
که هر دو مورد از ضعف مونتاژ کارخانه است…
نتیجه گیری:
تعارف را کنار بگذاریم!
پژو 207 داخلی سازی شده را باید خودرویی به نامیم که برخی خریداران آن کاملا راضی و خوشحال اند , و برخی دیگر…
این به آن معنانیست که H30 کراس سلطان خوبی هاست , اما در حال حاضر و با شرایط فعلی بازار داخلی به نسبت
پژو 207 داخلی سازی شده ارزش بیشتری در مقابل وجه پرداختی شما دارد!
قیمت روز:
پژو 207 جدید: 53 میلیون تومان
دانگ فنگ H30 کراس: 46 میلیون تومان
بازم 207 سر تره از این کلا چینی گنش بزار در بیاد
عالی بود یکی پیدا شد واقعیت رو بگه دوستان این خودروها رو ما نساختیم که اینقدر بخواهیم حساسیت داشته باشیم وقتی کسی کارشناسی دقیق میکنه باید قبول کنیم ممنونم از کارشناس محترم