خودرو گراف , چند هفته قبل که کمی هوا پاییزی تر بود و شاهد بارش باران در اکثر نقاط کشور عزیزمان ( ایران )

بودیم , یکی از آشنایان به دماوند سفر کرده بود که هنگام بازگشت خاطره ای فراموش نشدنی برای او رقم خورد…

وی بیان می کند که در مسیر بازگشت از دماوند به تهران نم باران , جاده را کمی خیس کرده بود و به همین دلیل با سرعت

مطمئنه در حال حرکت بوده است. چرا که اصولا تایرهای وطنی چسبندگی خاصی در اینگونه شرایط ندارند!

تا اینکه در حال طی کردن یکی از پیچ ها ( با سرعت 60 کیلومتر در ساعت ) ناگهان محور عقب خودرو ( سمند دنا ) روی سطح

جاده لیز می خورد و خودرو به شکل ناباورانه ای به گاردریل جاده برخورد می کند…

 

 

نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به اعلام مدیران ایران خودرو مبنی بر تقویت بدنه , ستون های کناری , درب ها و…

در مدل دنا به نسبت سمند سورن و LX , متاسفانه در بحث ایمنی عملا هیچ فرق خاصی مابین دنا و مدل های قبلی دیده نمی شود!

در این تصادف که باسرعت 60 کیلومتر در ساعت اتفاق افتاده است , شاهد هستیم که ستون B ( میانی ) کاملا جابه جا شده و

این جابه جایی به شاسی و کابین سرایت کرده است!

 

 

صندلی کناری راننده ( اصطلاحا صندلی شاگرد ) شکسته شده و خدا را شاکریم که در این حادثه راننده به تنهایی شاهد چنین

صحنه ای بوده است و بسته بودن کمربند ایمنی مانع از آسیب دیده گی راننده شده. بدون شک در صورت وجود سرنشینان دیگر

شرایط بگونه ای دیگر بود!

 

 

شدت آسیب پذیری ستون به حدی بوده که درب عقب هم کاملا باز شده… تنها باسرعت 60 کیلومتر در ساعت…

 

 

متاسفانه با توجه به تعداد سرسام آور مونتاژ در ایران , هنوز مرکز تست تصادف ( ایمنی ) خودرو تاسیس نشده است تا

بطور منطقی و مستند بتوانیم میزان ایمنی خودروهای مونتاژ شده را تعیین کنیم. این در صورتیست که آمار تلفات جاده ای

ایران غیرقابل باور است…

بی توجهی مسئولان به خواست مردمی و هشدارهای کارشناسان در این رابطه , باعث ایجاد دلسردی و عدم اعتماد مردم به

تولیدکنندگان و صنعت داخلی شده است. و اما در نهایت باید بگویم که مالک خودرو دنا بعد از تصادف اقدام به فروش

خودرو کرد و در حال حاضر بدنبال خرید خودرویی خارجی ( حتی دست دوم ) است…!!!

 نویسنده: علیرضا صادق الوعد