همکاری ایران خودرو با سه شرکت خارجی برای ساخت خودروهایی با پلتفرم جدید

شرکت ایران خودرو با سه شرکت ایتالیایی، آلمانی و کره ای برای ساخت خودروهایی با پلتفرم جدید با هدف

صادرات و بومی سازی تولیدات همکاری می کند. به گزارش خودرو گراف به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت طراحی

مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ( ساپکو ) گفت: خودروهای پلتفرم جدید این شرکت با هدف صادرات 30 درصدی

و بومی سازی 70 درصدی تولید خواهند شد.

«حسین نجاری» در نخستین نشست سازندگان پلتفرم جدید این شرکت افزود:

پروژه پلتفرم جدید شرکت شامل همه فرآیندهای طراحی، مهندسی، اجرا، ارزیابی و تولید است تا موقعیت این شرکت

را در سطح جهان ارتقا دهد. وی ادامه داد:

در این پروژه، شرکت های معتبر پینین فارینای ایتالیا، ماهله آلمان و هیوندای پاورتک جمهوری کره در عرصه طراحی و

توسعه خودرو همراه با بیش از 100 عرضه کننده و تولیدکننده داخلی مشارکت دارند. وی یادآور شد:

نخستین محصولات این پلتفرم جدید در سال 2020 میلادی وارد بازار خواهد شد که با هدف صادرات 30 درصدی

محصولات و بومی سازی 70 درصدی تولید می شوند. گفتنی است پلت‌فرم در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و تعاریف

مخصوص خود را دارد، اما در تمامی این تعاریف یک وجه اشتراک وجود دارد و آن هم استفاده از یک پایه، دانش یا

تکنولوژی برای تولید و بهبود محصول می‌باشد. در صنایع خودروسازی پلت‌فرم به مجموعه‌ای از طراحی، مهندسی و

تلاش گفته می‌شود که در قالب یک پایه برای محصولات مختلف استفاده می‌شود و با استفاده از همین پایه مشترک

بوده که در یک دوره زمانی معین، محصولات مختلفی را تولید می‌کنند.

معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو کامران سپهری ادامه داد:

همکاری طراحی شده با سایر انواع همکاری ها از جمله ارسال قطعات به صورت سی.کی.دی (قطعات منفصل)

یا «تحت لیسانس» متفاوت است. «در این طرح یک کنسرسیوم 10 جانبه متشکل از پنج طرف خارجی و پنج طرف

داخلی شکل گرفته است که بسته به شرایط و در طول اجرای طرح، مشارکت ها می تواند افزایش یابد». وی افزود:

بسته به قرارداد در هر مورد، از حداقل سرمایه گذاری تا 100 درصد سرمایه گذاری در یک همکاری مشترک قابل پیگیری است.

** بازه قیمتی 12.5 تا 15 هزار دلاری خودروهای جدید

معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو اعلام کرد:

با هدفگذاری انجام شده، نخستین خودرو تولیدی این پلتفرم که یک سدان کلاس سی – C – (خودرو خانوادگی صندوق دار)

است 12 هزار و 500 تا 15 هزار دلار قیمت خواهد داشت. وی گفت:

علاوه بر صادرات خودرو، صادرات قطعه به صورت سی.کی.دی، صادرات لوازم یدکی، صادرات خدمات فنی و مهندسی

و در مجموع صادرات کل زنجیره ارزش را در این طرح خواهیم داشت. به گفته وی، این پلتفرم قرار است 23 محصول و

خودرو جدید را تحت پوشش قرار دهد و نخستین خودرو تولیدی تا 2 سال و نیم آینده وارد بازار می شود و از آن پس

نیز هر 6 ماه یک بار یک محصول جدید روی این پلتفرم توسعه داده می شود.

«خودروهای کلاس بی – B- اس.یو.وی (شاسی بلند)، هاچ بک، وانت و صندوق دار روی این پلتفرم تولید می شود».

سپهری تصریح کرد:

بخش های مختلف از جمله موتور، گیربکس، اکسل، برق و الکترونیک خودرو و… از سوی داخلی ها و با مشارکت

تولیدکنندگان داخلی طراحی و تولید می شود. وی اعلام کرد صادرات 30 درصد محصولات تولیدی روی پلتفرم جدید

هدفگذاری شده و افزود: قیمت و کیفیت خودرو شرط لازم و تقویت بازاریابی بین المللی شرط کافی برای نفوذ به

بازارهای جهانی است.

«کامران سپهری» افزود: تولید 2 مدل خودرو برقی و هیبریدی با پلتفرم جدید شرکت ایران خودرو در دستور کار است

که در فاصله 6 ماه تا حداکثر یک سال پس از عرضه مدل بنزینی به بازار ارائه خواهد شد. سپهری ادامه داد:

میزان تولید خودروهای برقی و هیبریدی این شرکت با تقاضای بازار ارتباط مستقیم دارد. وی عمده چالش های این

خودروها را قیمت بالای خودرو و باتری های شارژی و فناوری آنها دانست و اضافه کرد:

این مشکلات رو به کاهش است و پیش بینی می شود سهم آنها در بازار بتدریج افزایش یابد. معاون طراحی و توسعه

محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو از تخصیص یارانه دولتی به خارجی ها و همچنین معافیت آنها از مالیات برای

تولید خودروی برقی و هیبریدی خبر داد و اضافه کرد: انتظار می رود دولت به حمایت از تولید این خودروها بپردازد و

زیرساخت های لازم – از جمله جایگاه های شارژ این خودروها – را فراهم کند. وی تصریح کرد:

صادرات خودروهای برقی و هیبریدی تولیدی در دستور کار قرار دارد.