پاندا کره ای…

 

نقد طراحی:

 

مانطور که می دانید خودروسازان صاحب نام جهان بدلیل حفظ اصالت در طراحی های خود هیچگاه بطور ناگهانی

الگوی اصلی طرح های خود را تغییر نمی دهند. واضح ترین مثال ممکن برند پورشه آلمان است که با اقتدار تمام

هنوز اصالت طرح های خود را حفظ کرده و این الگو منحصر بفرد را روی کلاس های مختلفی مانند کراس اور یا SUV

به کار می گیرد. اما برند های نوپایی مانند هیوندای که به تازه گی توانسته اند جای پای خود را در بازار جهانی محکم

کنند , با مشکل بزرگی به نام نبود اصالت طرح روبرو هستند و به همین دلیل دائما به دنبال ایجاد تنوع در طراحی های

خود هستند. هیوندای که از سال 2007 ناگهان متحول شد و با ارائه مدل های موفقی مانند سانتافه – آزرا – سوناتا

– هیوندای کوپه و… توانست با منطق طراحی جدید خود نظر بسیاری از مشتریان در سطح بازار جهانی را نسبت به

محصولات خود تغییر دهد!

این موفقیت ادامه پیدا کرد و در حال حاضر دیگر هیوندای یک برند معمولی نیست و با کمی دقت در مبنای طراحی های

این برند می توان فهمید که هیوندای تنها یک چند قدم دیگر با بدست آوردن اصالت در طراحی های خود فاصله دارد.

در ادامه بیشتر به این مورد می پردازیم…


نمای جلو:

 

 

منطق طراحی تغییری نکرده!

بلکه اینبار ابعادی بزرگ تر برای عرض توسان به نسبت طول آن در نظر گرفته شده است.

ابعاد هیوندای توسان 2017:

طول: 4475 ( میلی متر )

عرض: 1850

ارتفاع: 1655

فاصله بین دو محور: 2670

حجم قسمت بار: 513 ( لیتر )

ابعادی که توسان را حجیم تر و کاملا عضلانی نشان می دهد. همین نکته مهم به جذابیت توسان جدید می افزاید.

جذابیتی که با هماهنگی کامل میان اجزای مختلف توسان , نمای بیرونی خاصی را رقم زده!

نمایی که به راحتی از دیدن آن خسته نخواهید شد…

 

 

کاپوت بزرگ توسان جدید که تا لبه گلگیرهای جلو و حتی لبه بالایی جلو پنجره ادامه پیدا کرده است , شکوه و

جلوه خاصی به توسان بخشیده. حالا توسان کمی عصبانی تر و خشن بنظر می رسد. کاسه چراغ ها که کشیده تر

شده و با طرحی مشترک مانند برادر بزرگ تر یعنی سانتافه خودنمایی می کنند. ابروهایی خشمگین درون این کاسه

چراغ ها نهفته که در کنار خطوط متقارن جلو پنجره و پروژکتورهای سپر جلو می توانند حسی از شادابی و غرور

جوانی را در بیننده زنده کنند!

 

 

دی لایت ها نیز همانند سانتافه جاگذاری شده اند تا نمایی مشترک از محصولات هیوندای در ذهن مخاطبان نقش ببندد…

 


نمای جانبی:

 

همان طرح آشنای نسل قبل را می بینم که اینبار هماهنگ تر از قبل بنظر می رسد و با گلگیرهایی برجسته و

عضلانی , جوانان را بسوی خود جذب می کند!

 

 

حتی آینه های جانبی نیز بگونه ای طراحی شده اند که پوشش کاملی برای طرح کلی توسان از زوایای مختلف باشند.

خطی که از قوس گلگیر جلو آغاز شده تا لبه بالایی کاسه چراغ عقب ادامه پیدا کرده و چشمان بیننده را ناخواسته

به سمت گلگیر حجیم و لبه کشیده کاسه چراغ عقب هدایت می کند. ساده اما بی عیب و نقص…

 

 

در طراحی توسان جدید سعی شده تا نهایت درایت ممکن لحاظ شود!

به همین دلیل دور تادور توسان توسط قطعات روکش پلاستیکی احاطه شده تا کمترین آسیب به بدنه آن وارد شود.

نکته ای که انجام آفرود را برای خریدار دلچسب تر می کند.

 

 

اما از هرچه بگذریم نمی توان از طرح زیبا و چشم نواز رینگ های توسان فول آپشن بگذریم…

رینگ هایی 19 اینچی که من را به یاد یکی از طرح های رینگ بی ام و i8 انداخت.

 


نمای عقب:

 

کاسه چراغ هایی بزرگ و زیبا که کمی طرح را فضایی جلوه می دهند!

گویا موجودی فضایی باگونه هایی بزرگ به شما خیره شده. طرح عضلانی گلگیرهای عقب با سپر عقب یکدست

شده و نمایی مدرن رقم زده است. نکته جالب ساختار درب قسمت بار توسان است که جلب توجه می کند.

 

 

بخش پایینی درب قسمت بار که بیشتر در معرض آسیب است توسط یک روکش مجزا

پوشیده شده تا در صورت آسیب با کمترین دردسر ممکن تعویض شود.

 

 

اینجا همه چیز مطلوب است و نمی توان ایراد خاصی از مجموع این طرح مدرن و جوان پسند گرفت…


کابین و تجهیزات:

 

درون کابین توسان جدید یک حرکت هوشمندانه از سوی طراحان هیوندای نظر من را به خود جلب کرد.

استفاده از طرح داشبورد نسل اول جنسیس سدان برای هیوندای توسان جدید , نکته ای که باعث شد تا بیش

از پیش توسان جدید را دوست داشته باشم. خودرویی با طراحی مدرن در نمای خارجی , و طراحی  لوکس و ستودنی

در نمای داخلی!

 

 

البته استفاده از LCD بزرگ و فابریک برای مدل های فول آپشن در کنار قابلیت های چندرسانه ای مناسب , کار را برای

سخت پسندان آسان کرده است. از سویی دیگر سقف پانارومیک بزرگ توسان جدید فضایی رویایی به سرنشینان ارائه

می دهد تا خاطره ای دلچسب از سوار شدن درون کابین کم سر و صدای توسان جدید به یاد داشته باشند.

 

 

کیفیت ساخت و آب بندی کابین و قطعات داخلی آن نسبت به نسل قبل رشد قابل توجهی داشته است وب هیچ

وجه نمی توان این موضوع  را انکار کرد!

 

 

لیست کاملی از تجهیزات درون کابین توسان 2017 مشاهده می شود:

سیستم ورود و استارت هوشمند ( KEY LESS + STARTER ) + کروز کنترل هوشند + 2 سرد کن برای صندلی های جلو

+ 5 گرم کن برای تمام صندلی ها + گرمکن غربیلک فرمان + تهویه هوشند دوگانه + خروجی تهویه برای سرنشیان عقب

+ سقف پانارومیک + صندلی های چرمی از نوع تنفسی + صندلی برقی راننده و سرنشین جلو + قابلیت تنظیم گودی کمر

صندلی راننده + سنسورهای تشخیص نقطه کور آینه های جانبی + ترمزدستی برقی + سنسور و دوربین دنده عقب +

سنسور سپر جلو + سنسور نور و باران + سیستم تشخیص فشار باد تایرها + انتخاب حالت رانندگی + درب برقی قسمت بار

+ آینه الکتروکرومیک +  آینه های جانبی با گرمکن برقی و تاشو + دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان و…

امکاناتی کامل که از هرنظر خیال خریدار را راحت می کند.

 

 

ایمنی:

 

هیوندای توسان 2017 با دریافت 5 ستاره ایمنی از موئسسه تست ایمنی اروپا ( EURO-NCAP ) و دریافت

امتیاز ( TOP SAFETY PICK+ ) از مرکز بیمه جاده ای آمریکا ( IIHS ) بدون شک یکی از ایمن ترین کراس اورهای جهان

محسوب می شود. خودرویی که با 6 عدد ایربگ ( راننده و سرنشین – 2 عدد جانبی – 2 عدد پرده ای ) از سرنشینانش

در مقابل آسیب های احتمالی دفاع می کند. البته سیستم های مانند:

ABS , EBD  , ترمزهای کمکی و اضطراری , کنترل خودرو در سرازیری , سیستم کمکی شروع به حرکت در سراشیبی ,

کنترل الکترونیکی پایداری خودرو ,  ترمزهای چهارچرخ دیسکی و…

در حفظ تعادل خودرو تحت هر شرایطی به راننده کمک می کنند تا ایده آل ترین حالت ممکن برای رانندگی با توسان

جدید فراهم شود.


موتور و توان حرکتی:

 

مشخصات فنی موتور هیوندای توسان 2017:

حجم موتور: 1999 سی سی ( 4 سیلندر , 16 سوپاپ )

قدرت موتور: 157 اسب بخار

حداکثر گشتاور: 200 نیوتن متر

نوع گیربکس:  اتوماتیک 6 سرعته ( تیپ ترونیک )

شتاب اولیه: بیش از 11 ثانیه

میانگین مصرف سوخت: 8.5 لیتر در صد کیلومتر ( استاندارد )

 

 

متاسفانه برای بازار ایران برخلاف گذشته ضعیف ترین نمونه موتور بنزینی توسان در نظر گرفته شده که این

موضوع صدای بسیاری از طرفداران توسان را در آورده است. موتوری ضعیف که صد البته نیاز مشتریان عادی

را بطور کامل پوشش می دهد و جایی برای گلایه باقی نمی ماند , اما مشکل زمانی آغاز می شود که طرفداران

نسل های قبلی توسان با دیدن اعداد بالا ناگهان شوکه می شوند و هیچ راهی بجز انصراف از خرید توسان جدید ندارند…

گشتاور پایین و حجم کم موتور که فاقد سیستم پرخوران ( توربوشارژر ) است , اصلی ترین نکات برای این انصراف هستند!

فضای کابین توسان جدید آرام است , فنربندی و سیستم تعلیق هم کاملا مراقب آرامش سرنشینان توسان هستند تا توسان

جدید را کراس اوری با ظاهر اسپرت و جوان پسند , ولی باطنی لوکس و آرام بدانیم…

سیستم فرمان برقی توسان که طراحی شده و ساخت خود هیوندای است , کاملا دقیق و حساس عمل می کند و باتوجه

به سرعت های مختلف نوع عملکرد خود را تغییر می دهد تا هرچه سرعت بیشتر شود راننده باخیال راحت به کنترل توسان

مشغول باشد. با اتکا به ترمزهای قوی توسان جدید ( برخلاف نسل قبل ) و سیستم انحصاری فرمان برقی هیوندای انجام

مانورهای مختلف با توسان جدید کار چندان مشکلی نیست و این موضوع با وجود سیستم های مختلف کنترل پایداری

پر رنگ تر می شود.

 

نتیجه گیری:

 

نکات مثبت:

طرح مدرن و جذاب , امکانات کامل رفاهی و ایمنی , دریافت بهترین رده ایمنی ممکن در کلاس خود , مصرف پایین سوخت

, ابعاد مناسب برای کلان شهرها , ارتقاء کیفیت ساخت , بازار دست دوم مناسب و…

 

نکات منفی:

موتور ضعیف , قیمت بالا , تنوع رنگی محدود…

نویسنده: علیرضا صادق الوعد


کلیپ اختصاصی بررسی هیوندای توسان 2017 در تهران , توسط مجله خودرو گراف: