به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت در خصوص انتشار مطلبی تحت عنوان
“پشت پرده ترخیص 200 دستگاه سوناتای هیبریدی فاقد مجوز چیست؟” در این خبرگزاری به ارائه توضیحاتی
پرداخته است. در متن توضیحات وزارت صنعت آمده است:
اظهار و ترخیص خودروهای وارداتی بایستی با تطبیق شماره شاسی درج شده در تفاهمنامه ارائه خدمات گارانتی و تایید
سیستمی نمایندگی مربوطه صورت پذیرد. مراتب طی نامه در مورخ 14/7/95 به گمرک ایران ابلاغ و مجددا در
تاریخ 17/11/1395 نیز تاکید شد. لذا رعایت بخشنامههای موصوف برای واردات و شمارهگذاری خودرو الزامی بوده و
هرگونه اقدام مغایر با ضوابط مذکور از طریق مراجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار میگیرد .
جهت مطالعه شما عزیزان:
پشت پرده ترخیص ۲۰۰ دستگاه سوناتای هیبریدی فاقد مجوز چیست؟ + ( عکس )
در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۰ دستگاه سوناتای هیبریدی فاقد مجوز و گارانتی وارد کشور شده که هنوز
مشخص نیست این تعداد خودرو براساس کدام قانون نانوشته امکان ترخیص پیدا کردهاند.
داستان ترخیص خودرو در گمرکات موضوع تازهای نیست به نحوی که هر چند وقت یکبار برخی تخلفات در این رابطه
شناسایی اما بعد از مدتی با کم رنگ شدن نظارت تخلفات به شکل جدیدتری انجام میشود. به عنوان نمونه جدیدترین
آمار از ترخیص خودروها در گمرکات نشان میدهد حدود 200 سوناتای هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 که مورد تایید
وزارت صنعت، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیست وارد و حتی شماره گذاری هم شده است.
ترخیص این خودروها در حالی انجام شده که سوناتا هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 حق ورود به ایران را ندارند زیرا
هنوز سازمان استاندارد صلاحیت این نوع خودرو را برای ورود به ایران تایید نکرده است. حتی سازمان توسعه تجارت
هم هنوز بر روی سایت خود ثبت سفارش این نوع خودرو را باز نکرده اما متأسفانه این تعداد خودرو بدون هیچ تأییده ای
وارد کشور شده که این موضوع بسیار سوال برانگیز است.
بهجت مدیر فروش تنها نماینده رسمی خودروهای سوناتا هیبریدی در کشور در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت:
در حال حاضر شرکت مشغول دریافت مجوز شاسی 3 برای واردات خودروهای هیبریدی است و هنوز این موضوع
نهایی نشده اما با تعجب میبینم بیش از 200 دستگاه از این خودروها بدون مجوز قانونی آنهم فاقد گارانتی وارد
کشور شده است.این در حالی است که وزارت صنعت هنوز مجوز واردات این مدل خودرو را صادر نکرده است.
وی با بیان اینکه قطعات خودروهای سوناتا هیبریدی شاسی 3 متفاوت بوده و باید زیر ساختهای آن را فراهم کنیم، افزود:
امروز شرکت در گارانتی این محصولات که بدون مجوز قانونی وارد کشور شدهاند با مشکلات متعددی روبه رو است.
زیرا دیگر نمیتوان همان مبلغ گارانتی قبل از ترخیص را برای آنها محاسبه کرد همچنین برخی از این خودروها در سطح
شهر تردد کرده و دیگر خودروی صفر محسوب نمیشوند. به صورت کلی برای ما هم سوال است چگونه بیش از 200
خودروی فاقد مجوز وارد کشور شده است؟ حتی برای تعیین تکلیف این موضوع در حال پیگیریهای لازم هم هستیم.
با تأکید براینکه برخی با سرگردانی مصرف کننده خودروی های فاقد مجوز و گارانتی را وارد و به طروق مختلف به
فروش میرساند، تصریح کرد: یکسری از این متخلفین با پرداخت مبالغی اعتراض مصرف کنندگان را حل و فصل میکنند
حتی خودروها را ارزان تر برای ترقیب مصرف کننده در بازار به فروش می رسانند که مصرف کننده بعد از بروز مشکل با
خودروی بدون گارانتی مواجهه است که نمیدانند برای رفع ایرادات باید چه کار کنند.