داستر یکی دیگر محصولات سرمایه گذاری مشترک رنو – داچیا است که بر روی پلت فرم مشترک با لوگان ساخته

می شود. داسترهای وارداتی به ایران با موتور 2000 سی سی و گیربکس اتوماتیک , در دو نوع تک یا دو دیفرانسیل

هستند. داستر با کدهای فول و نیمه توسط نماینده رسمی رنو در ایران ( نگین خودرو ) عرضه می شوند.

داستر در بازار جهانی به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اورهای ارزان قیمت و بشدت کاربردی شناخته می شود

که مدل دو دیفرانسیل آن , باتوجه به قیمت پرداختی واقعا شرایط را برای یک آفرود نیمه حرفه ای آخر هفته به بشکلی

فراتر از انتظار فراهم می کند. در ادامه به بررسی این محبوب فرانسوی می پردازیم…

 

نقد طراحی:

جوجه اردک زشت فرانسوی…

 

هرچقدر هم که از نوین بودن منطق طراحی داستر دفاع کنیم , بازهم نمی توان گفت داستر خودرویی زیبا

و چنین و چنان است! بنابر این صرفا باید علاقمند به کراس اورهای حرفه ای خارج از شهر باشید تا مبنای اصلی و

دلیل استفاده از این سبک طراحی , توسط طراحان شرکت رنو را درک کنید. در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع

می پردازیم.

 

نمای جلو:

 

اولین نکته ارتفاع داستر از سطح زمین است که کاملا حس و حال یک جیپ را برای بیننده فراهم می کند. بار بند

ریلی اسپرت روی سقف داستر کمک شایانی به خشن و کوهستانی بودنش می کند. در عین حال ارتفاع زیاد سقف و شیشه

بزرگ جلو که داستر از لوگان به ارث برده است با ابعاد بزرگ این بارند ها با عظمت تر دیده می شود. کاپوت ساده که با

گلگیرهایی حجیم و عضلانی که حس قدرت و خشونت را به این فرزند کوهستان هدیه می کنند!

 

 

خطی مشخص از روی گلگیرها شروع شده و با عبور از روی سپر جلو یکپارچه می شود. کاسه چراغ های طرح

جدید 3 تکه که دی لایت را به شکل لامپی کوچک در کناره بالایی از هردو طرف در نظر گرفته و راهنما ها دقیقا بر خلاف

دی لایت ها در بخش پایین داخلی کاسه چراغ های جلو قرار دارند. جلو پنجره نیز با طرحی شبیه به حرف

انگلیسی ( X ) پهن که طبق معمول آرم بزرگ رنو را در آغوش کشیده است و طرح هاشورهای لانه زنبوری زیبا که

حس و حال بهتری به نمای جلو داستر می دهد. سپر جلو با آن دیفیوزر بزرگ و خاص خود که انحنا به داخل دارد تا

زاویه ورود بهتری برای عبور داستر از ناهمواری های  خارج جاده ایجاد کند , فوق العاده زیبا و چشم نواز است.

پروژکتورها در بهترین جای ممکن قرار دارند و با نکته سنجی طراحان بخش پایینی سپر جلو فاقد رنگ است تا اگر

در حال انجام آفرود آسیبی به این بخش وارد شد به راحتی برطرف شود.

 

 

بله داستر به هیچ وجه قصد ندارد لوکس به نظر بیاید , بلکه گویا با کفش های مخصوص کوهستان , شلوارک و کوله

پشتی ای که از خودش بزرگتر است آماده رفتن به ارتفاعات دماوند است…

 

 نمای جانبی:

 

سقف بلند + باربند های اسپرت و زیبا + گلگیرهای حجیم و عضلانی (خصوصا گلگیر عقب ) + استفاده از رنگ کرومی برای

بارند , آینه های جانبی و رکاب فابریک درب ها که واقعا حس ماجراجویی بیننده را تحریک می کنند. اما در این میان نباید

از طرح جدید و زیبای رینگ های داستر 4WD غافل شد.

 

 

رینگ هایی دو رنگ و براق که با تایرهای مخصوص برند کانتیننتال خودنمایی می کنند.

 

نمای عقب:

 

در نمای عقب هم ردپای طرح شبیه به حرف انگلیسی ( X ) را می توان دید!

اما اینبار برروی درب قسمت بار داستر. در حقیقت کاسه چراغ ها در دو طرف این طرح ( X ) شکل قرار دارند و این

موضوع با حجیم کردن طرح کناری کاسه  چراغ های عقب داستر از سوی طراحان کاملا قابل درک است. طرحی مدرن و

خاص که نظر هر بیننده ای را به خود جلب نمی کند!

 

 

سپر عقب نیز بادیفیوزر برجسته و بزرگ خود + شبرنگ های ساده اما متناسب هماهنگی کاملی برای نمای عقب

داستر ایجاد کرده است.

 

کابین و تجهیزات:

 

وقتی درب کابین داستر را با همان سوئیچ های قدیمی لوگان باز می کنید!

تریم زیبا و دو رنگی مشاهده می کنید که با رنگ مشکی و کرم روشن تزئین شده است. داشبوردی به نظر ساده ولی

کاملا اسپرت که با کیلومتر شمار و ادوات جدید خود از بیننده دلبری می کند.

 

 

آپشن هایی مانند:

غربیلک فرمان باروکش چرم

LCD بزرگ ( ساخت شرکت LG ) + پوشش USB , AUX

مسیریاب ماهواره ای فارسی + GPS فعال

کروز کنترل / لیمیت کنترل

سنسورهای دنده عقب + ( دوربین دنده عقب ” آپشن ” )

تماس تلفنی از طریق بلوتوث

کنترل سیستم صوتی با استفاده از دسته پشت غربیلک فرمان ( پایین سمت راست )

کنترل کروز کنترل و لیمیت از روی غربیلک فرمان

قفل مرکزی

صندلی های پارچه ای و…

 

 

محفظه ای بزرگ در بخش بالایی داشبورد ( سمت راست ) قرار دارد تا سرنشین وسایل خود را بدون سردرگمی

درون آن قراردهد. آپشن هایی کم که باتوجه به قیمت جهانی داستر به هیچ وجه قابل اعتراض نیست!

در حقیقت داستر 4WD برای یک آفرود کم هزینه و پرهیجان طراحی و تولید شده است و نه چیز دیگری…

 

 ایمنی:

 

داستر نیز همانند لوگان موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی از موئسسه تست تصادف اروپا شده تا ثابت کند خودرو

قابل اعتمادیست. چراکه حد استاندارد ایمنی در اروپا 3 ستاره است و داستر باتوجه به اقتصادی بودنش , باهمین

3 ستاره کاملا مورد اعتماد خریدارانش است. 4 ایربگ ( 2 راننده و سرنشین , 2 جانبی ) + سیستم کنترل پایداری

+ ABS + EBD و… از جمله امکانات ایمنی داستر هستند.

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور 1998 سی سی 4 سیلندر و 16 سوپاپ که 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید می کند , بنظر

توان کافی برای جابه جایی اتاق 1205 کیلوگرمی داستر را در شرایط مختلف دارد. شتاب اولیه داستر نزدیک به 11 ثانیه

و نهایت سرعت مطمئنه آن 171 کیلومتر است. این در حالیست که میانگین  مصرف داستر عددی معادل 8.2 لیتر در صد

کیلومتر اعلام شده!

البته نباید نقش موثر گیربکس 5 سرعته اتوماتیک داستر را نادیده گرفت. گیربکسی که به موقع معکوس می دهد و با

قابلیت تیپ ترونیک , به راننده اجازه می دهد تا آزادی عمل بیشتری داشته باشد. سیستم ترمز داستر در محور جلو

دیسکی و در محور عقب کاسه ایست , اما این به آن معنانیست که قدرت یا دقت ترمزهای داستر پایین است. شتابگیری

داستر فراتر از انتظار است و راننده را به یاد لوگان های صفر کیلومتر تازه نفس می اندازد. باید به خاطر داشته باشید

که سیستم تعلیق و فنربندی داستر بگونه ای طراحی شده که در شرایط خارج از جاده بیشترین انعطاف ممکن را داشته

باشد. بنابراین سواری کراس اوری مانند داستر بشدت نرم تر از امثال کولئوس یا توسان و… است!

 

 

چراکه داستر یک کراس اور اقتصادی ارزان قیمت است که نمی تواند هم لوکس باشد , هم کوه نوردی کند. هرچه سیستم

تعلیق و فنربندی انعطاف پذیرتر باشند راننده با مشکل کمتری در مسیرهای خارج از جاده روبرو می شود. صد البته همین

نرمی و انعطاف پذیری زیاد داستر از قدرت مانور و هندلینگ آن کاسته است. نکته ای که با کمک سیستم کنترل الکترونیکی

پایداری استاندارد داستر  4WDتاحد زیادی پوشش داده شده و سیستم کنترل پایداری داستر حتی در حالت غیر فعال هم

وضعیت خودرو را تحت نظر دارد و در اصل سیستم کنترل پایداری داستر به هیچ وجه بطور کامل از مدار خارج نمی شود!

 

و اما بخش هیجان انگیز…

 

داسترهای دو دیفرانسیل دارای یک دکمه چرخشی هستند که در بخش میانی داشبورد قرار گرفته و 3 حالت:

  • 2WD ( تک دیفرانسیل )
  • AUTO ( دیفرانسیل بطور هوشمند نیرو را بین 4 چرخ توضیع می کند )
  • LOCK ( حالت قفل دائم دیفرانسیل مرکزی روی حالت 4 چرخ متحرک )

 

 

باور کنید تنها یکبار تجربه آفرود با داستر دودیفرانسیل کافیست تا شما بیش از پیش به خرید داستر فکر کنید.

بدون تعارف ارزان ترین کراس اور دودیفرانسیل بازار داخلی ایران , رنو داستر نام دارد. خودرویی که باتوجه به حجم

کم موتور خود بسیار فراتر رفته و با عملکردش در جاده های برفی , سنگ لاخ و گل و لای توانسته نظر تعداد زیادی از

طرفداران آفرود را در بازار جهانی به خود جلب کند.

 

 

جایی برای نگرانی نیست!

قیمت مناسب قطعات داستر و ارتفاع زیاد آن شرایط را برای لذت بردن از انجام آفرود با این مرد کوهستان بیشتر و

بیشتر می کند. نباید از داستر شجاع انتظاری برابر با لندکروز هشت سیلندر داشته باشیم , اما…

شاید اولین بار است که بیشتر از پولی که پرداخت کرده ایم آش می خوریم!!!

 

نتیجه گیری:

 

نکات مثبت:

فضای بزرگ کابین و سرنشینان , کیفیت ساخت بالا , سواری نرم و کابینی آرام  , مصرف و استهلاک پایین  , ارتفاع

زیاد نسبت به سطح زمین که برای انجام آفرود مناسب است , ایمنی مناسب , حجم مناسب قسمت بار ( 475 لیتر ) .

 

نکات منفی:

نبود دوربین دنده عقب بطور فابریک , صندلی های پارچه ای , آپشن های کم , نبود سانروف , نبود زیر آرنجی ,

شیشه های معمولی و…

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

 

کلیپ اختصاصی بررسی رنو داستر توسط مجله خودرو گراف: