وقتی سوناتا قد کشید…

 

چند سال قبل ( 1385 ) وقتی برای اولین بار سوناتا 2007 را از نزدیک مشاهده کردم , بجز تحسین چیز زیادی به ذهنم نرسید!

بدنه بزرگ و طرحی که در عین سادگی جذاب و با عظمت بود. کاپوت کشیده و پهن + کاسه چراغ های بزرگ که شکوه زیادی

برای سوناتا ایجاد کرده بود. ابعاد بزرگ در نمای جانبی خبر از فضای سرنشین دلخواه خانواده های ایرانی می داد و صندوق

عقب آن که با ارتفاع و پهنای زیاد خودنمایی می کرد. حالا سالها از این دیدار می گذرد و سوناتا بعد ماجراجویی موفقی که با

الگوبرداری از مرسدس بنز CLS انجام داد , دوباره به گذشته بازگشته تا هویت خود را بازیابد…


 

اکنون سال 1396 من و سوناتا هیبریدی 2017

 

نقد طراحی:

 

جای شکرش باقیست که سوناتا هیبریدی را می توان به راحتی از مدل های معمولی تشخیص داد.

چراکه بسیاری از خودروسازان صاحب نام متاسفانه فرقی میان مدل های هیبریدی و معمولی قائل نیستند و تنها

به تغییر رنگ آرم خودرو یا چسباندن کلمه هیبریدی روی بدنه و صندوق عقب بسنده می کنند!

باهم این تفاوت ها را بررسی می کنیم…

 

نمای جلو:

 

در نمای جلو بازهم همان کاپوت پهن و کشیده خودنمایی می کند , اما اینبار جلو پنجره هاشوری بزرگ که با کمک

گرفتن از خطوط برجسته روی کاپوت بیشتر جلوه گری می کند. اولین تفاوت سوناتا معمولی با مدل هیبریدی همین

جلو پنجره هاشوری است. نوار آبکاری شده دور جلو پنجره + طرح هاشوری , جلوه ای لاکچری به سوناتا هیبریدی

بخشیده است!

 

 

جلوه ای که در رقیبانش کمتر دیده می شود. صد البته که تجربه هیوندای در بحث طراحی خودرو افزایش یافته و با

امتداد دادن طرح کاپوت روی سپر یکپارچه سوناتا دماغه ای زیبا و لوکس را ایجاد کرده است. دماغه ای که به نسبت نسل

های قبل ارتفاع بیشتری دارد و همین امر باعث ایجاد هیبت و عظمت بیشتر نسل جدید آن شده است. طرحی که خشونت

و اشرافزاده گی را باهم ادغام می کند…

 

 

تفاوت بعدی سوناتا هیبریدی و معمولی طرح کاسه چراغ های آنهاست. نئون استفاده شده در کاسه چراغ مدل معمولی

از گوشه داخلی شروع می شود و تا گوشه بیرونی لبه بالایی کاسه چراغ های جلو ادامه پیدا می کند , این در حالیست

که در مدل هیبریدی دقیقا طرح برعکس شده و نئون از گوشه بیرونی کاسه چراغ های جلو شروع و تا گوشه بیروی لبه

پایین داخل کاسه چراغ های جلو امتداد دارد. در مدل هیبریدی بجای نئون مدل معمولی از قطعه آبکاری شده استفاده شده

است تا با طرح آبکاری روی گلگیرهای جلو هماهنگ شود. مورد بعدی قرار گرفتن راهنماهای جلو در پایین ترین نقطه بخش

داخلی کاسه چراغ های جلوست. اقدامی حرفه ای که زیبایی طرح را دوچندان کرده است…

 

 

مورد بعدی حذف پروژکتورهای سپر جلو و جایگزین کردن LED در مدل هیبریدی است که در عین حال نقش دی لایت

را هم بازی می کند. بدون تعارف همین LED هاهم در ایجاد عظمت بیشتر برای مدل هیبریدی بی تاثیر نیستند…

در مجموع وقتی خوب به نمای جلو سوناتا هیبریدی خیره می شویم نقشی از پرندگان شکاری دیده می شود , پرندگانی

که شیوخ عرب علاقه خاصی به آنها دارند و پول زیادی برای خرید این سلاطین آسمان خرج می کنند.


نمای جانبی:

 

بدنه ای منطقی و کشیده که همچنان باصدای بلند فضای بزرگ سرنشینانش را فریاد می زند. از سوی دیگر طرح قوس

انتهایی سقف سوناتا بگونه ای طراحی شده که فضای سر سرنشینان عقب حفظ شود و مشکلی از این بابت بوجود نیاید.

موردی که در رقیبانی مانند اپتیما و تلیسمان کمی نادیده گرفته شده و افرادی با قد بیش از 190 سانتیمتر را به دردسر

می اندازد. شیشه اصطلاحا ( لچکی ) که روی ستون C قرار دارد هم مکمل طرح کلی درب هاست , هم به افزایش دید

سرنشینان عقب و راننده برای دنده عقب گرفتن کمک می کند. این شیشه نقش زیادی در افزایش روشنایی کابین سوناتا

دارد و این کابین را دلچسب تر می کند. نوار آبکاری شده جانبی که از گلگیرهای جلو آغاز و دورتادور درها تنیده شده است.

در نمای جانبی تنها دو تفاوت با مدل معمولی وجود دارد. اولی کلمه BLUE-DRIVE که تکنولوژی انحصاری خود هیوندای

است و دومی رینگ های 17 اینچی خاص و دوست داشتنی مدل هیبریدی است.

 


نمای عقب:

 

اولین نکته استفاده از باله حرفه ای و باریک لبه درب صندوق عقب سوناتا هیبریدی است.

بعد از کاسه چراغ های زیبا که با کاوری از جنس پلاستیک شیشه ای دلبری می کنند. یکی از جذابیت های داشتن

سوناتا هیبریدی , تماشای نئون های کاسه چراغ های عقب آن است. طرحی که جایی برای نقد ندارد و با حذف

دنده عقب و انتقال آن به روی سپر عقب اثری هنری و زیبا خلق کرده است…

 

 

اگزوز مخفی شده در پشت سپر عقب آخرین تفاوت سوناتا هیبریدی و معمولیست!

صندوقی بزرگ و خوش طرح که با شیشه عقب بزرگ و کشیده سوناتا کاملا هماهنگ است. در حقیقت درب صندوق

عقب سوناتا به نسبت کاپوت آن  کمی کوچک بنظر می رسد اما نکته اینجاست که طرح اتاق سوناتا LF بگونه ای طراحی

شده که بخشی از فضای درب صندوق عقب توسط شیشه عقب پر شده تا طرح کلی اسپرت تر و حتی کمی شبیه به

نسخه های توریسمو باشد.


کابین و تجهیزات:

 

طرح جدید که منطق آن با منطق طرح سوناتا 2007 مشابه و کاملا کلاسیک و در عین حال کاملا مدرن است.

طرحی که مکمل خوبی برای طرح بیرونی سوناتا به حساب می آید و در دراز مدت خریدار را راضی نگه می دارد.

 

 

این طرح که الگوبرداری شده از طرح مرسدس بنزهای سری E 2013 است گویی به تکامل رسیده و با افزوده شدن

دریچه های تهویه در کنار LCD بزرگ میانه داشبورد و قطعات با طرح چوب از بیننده دلبری می کند!

 

 

 کیفیت مناسب کابین و امکاناتی کامل:

سیستم ورود و استارت هوشمند ( KEYLESS – STARTER )

3 حالت رانندگی: عادی . اقتصادی ( ECO ) . اسپرت

سقف پانارومیک دوتکه ( همراه با سانروف بزرگ )

ترمز دستی برقی ( هوشمند )

چراغ های اتوماتیک ( مجهز به سنسور حساس به نور محیط )

سنسور باران ( برف پاکن های هوشمند )

چراغ های زنون جلو از نوع ( HID )

سیستم گردش نور چراغ جلو همراه با جهت گردش فرمان

کروز کنترل هوشمند + دکمه های کنترلی و کاربردی روی غربیلک فرمان

سیستم خودکار تنظیم ارتفاع نور جلو

سیستم ( اصطلاحا زنون شور ) چراغ شور جلو

سیستم خوش آمدگویی و مشایعت راننده

رادار نقطه کور آینه های جانبی

آینه های برقی جانبی ( تاشو برقی )

صندلی ها باچرم تنفسی

صندلی برقی راننده دارای حافظه + تنظیم در 8 جهت + گودی کمر

صندلی برقی شاگرد باقابلیت تنظیم در 6 جهت

2 سردکن صندلی برای راننده و سرنشین + 5 گرمکن برای تمام صندلی ها

فرمان برقی

گرم کن غربیلک فرمان

سیستم مولتی مدیا پیشرفته با LCD بزرگ 8 اینچی

مجهز به GPS و نویگیشن فعال برای ایران

پوشش پورت های: USB , AUX , iPod

دوربین دنده عقب + سنسور سپر جلو و عقب

سیستم کمک پارک

نمایشگر 4.2 اینچی داخل کیلومتر شمار از نوع ( TFT )

سیستم تهویه دوگانه هوشمند + دریچه خروجی برای سرنشینان عقب

پرده آفتابگیر برقی عقب + پرده آفتابگیر درب های عقب ( دستی )

2 خروجی 12 ولت برای سرنشینان جلو و عقب

و…

بخشی از امکانات هیوندای سوناتا هیبریدی دوست داشتنی هستند.

 

 

بدون شک درون صندلی های عقب سوناتا به آرامش خواهید رسید و خاطره ای به یاد ماندنی از جابه جایی با

سوناتا به یادگار خواهید داشت. حتی افراد بلند قد هم مشکلی برای سوار شدن به سوناتا را ندارند!

 

 

گویا 4 نفر باقدی بیش از 190 سانتی متر هم به راحتی و بدون مزاحمت نفرات جلویی برای سرنشینان عقب

می توانند به مسافرت بروند. صندوق عقب سوناتا هم کم لطفی نخواهد کرد و شاید فضای خالی قابل توجهی

درون صندوق عقب سوناتا باقی بماند. البته اگر پای مادر خانواده در میان نباشد… ( با احترام به مادران گرانقدر )


تجهیزات ایمنی:

 

6 ایربگ: ( 2 عدد راننده و سرنشین )+( 2 عدد جانبی )+( 2 عدد پرده ای )

سیستم ترمز 4 چرخ دیسکی و خنک شونده با پوشش: ABS+EBD

سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی ( HAC ) + ( AUTO HOLD )

سیستم مدیریت پایداری خودرو ( VSM )

سیستم پایداری الکترونیکی خودرو ( ESC )

 

توجه:

سیستم های پایداری هوشمند و الکترونیکی خودروها در برخی موارد تنها شامل مواردی همچون کنترل کشش

چرخ ها ( TCS ) می شود. مانند خودرو چینی بسترن B50F , اما در خودروهایی مانند سوناتا هیبریدی هریک از این

سیستم های کنترلی شامل زیر مجموعه هایی مختلف هستند که تنها در نمونه های استاندارد دیده می شود.

البته سوناتا هیبریدی دارای سیستم های کنترل پایداری هوشمند و استاندارد است!

از نظر ایمنی هیوندای سوناتا توانسته از مرکز تست تصادف بیمه جاده ای آمریکا ( IIHS ) که بدون شک سختگیرانه

ترین تست ها در جهان را بر روی خودروها انجام می دهد , امتیاز کامل TOP SAFETY PICKامنیت بالا را انتخاب کنید )

در سال 2016 و 2017 را کسب کند , این یعنی سوناتا یکی از ایمن ترین سدان های بزرگ سایز

متوسط  خانوادگی در جهان است!


موتور و توان حرکتی:

 

موتور بنزینی سوناتا هیبریدی با حجم دقیق 1998 سی سی با 4 سیلندر و 16 سوپاپ ( VVT ) با سیستم پاشش

سوخت مستقیم ( GDI ) که به همراه موتور برقی می تواند قدرتی معادل 193 اسب بخار و 205 نیوتن متر گشتاور

را ایجاد کند , قدرتی فراتر از حد انتظار که ثابت می کند هیوندای دیگر آن هیوندای سال 2007 نیست!

این میزان قدرت برای وزن 1586 کیلوگرمی سوناتا هیبریدی کاملا کافی بنظر می رسد و اصلا جای تعجبی وجود ندارد

که حجم باک سوناتا هیبریدی تنها 60 لیتر است. چراکه میانگین مصرف سوخت سوناتا هیبریدی به 5.8 لیتر در هر صد

کیلومتر می رسد!

استفاده از گیربکس 6 سرعته ( تیپ ترونیک ) بجای مدل ضریب متغییر بهترین کاریست که هیوندای در باره سوناتا

هیبریدی انجام داده و اجازه نداده تا گیربکس های خشک و بی روح ( CVT ) جذابیت و لذت سواری با سوناتا هیبریدی

را به حداقل برسانند. شاید قابل باور نباشد که سوناتا هیبریدی می تواند تنها در 8.1 ثانیه از حالت سکون به

سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند!

عددی که حتی باکیفیت پایین بنزین داخلی و شرایط محیطی کلان شهری مانند تهران , براحتی ثبت می شود و چشم ها

را به خود خیره می کند , حالا با خیال راحت گاز دهید و شتابگیری کنید…

این خودرو مانند دیگر هیبریدی های مدرن هنگام ترمز گرفتن انرژی تولید کرده  و به شارژ باتری های خود مشغول می شود.

کابین بیش از حد آرام است و عایق کاری آن در بهترین سطح قرار دارد. کیفیت قطعات داخلی کابین نیز به این امر کمک

شایانی کرده است. موتور بنزینی هم صدای چندانی ایجاد نمی کند و سیستم تعلیق سوناتا هیبریدی با نرمی خاصی به جذب

دست اندازهای تهران بزرگ مشغول هستند. بسیاری از افرادی که سوار بر سوناتا هیبریدی شده اند آرامش سواری آنرا کاملا

لوکس و شتابش را همانند هیوندای آزرا گرنجور با موتور 6 سیلندر می دانند!

شرکت پاکرو نماینده رسمی محصولات هیبریدی هیوندای موتورز کره در ایران , تا 7 سال یا 150 کیلومتر , گارانتی برای

قطعات سوناتا هیبریدی در نظر گرفته است که این میزان از گارانتی , حتی از گارانتی شرکت مادر هم بیشتر است!


نتیجه گیری:

 

نکات مثبت:

طرح بروز و لوکس + قدرت و گشتاور بالا موتور + کابین آرام + سوار نرم + فضای زیاد سرنشین و بار

+ شتاب اولیه و ثانویه بالا + امکانات کامل + فنربندی نرم و قابل تحسین + هندلینگ و قدرت مانور خوب

+ ترمزهای قوی + ایمنی بالا + مصرف و استهلاک پایین و…

در صورت خرید سوناتا هیبریدی تنها با مراجعه به سازمان حمل و نقل ترافیک تهران بزرگ و ثبت پلاک آن در سامانه

این سازمان , با پرداخت هزینه ای ناچیز می توانید به راحتی در طرح های زوج و فرد + طرح ترافیک تردد کنید!

 

نکات منفی:

نبود دوربین 360 درجه و واقعا همین…

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد


کلیپ اختصاصی تست هیوندای سوناتا هیبریدی تاکسی ( نیمه فول ):

کلیپ اختصاصی معرفی هیوندای سوناتا هیبریدی تاکسی ( نیمه فول ):