از قدیم تاکنون هربار که نام وانت بارهای آمریکایی بگوش می رسد , تصویری با شکوه

و خاطره انگیز در ذهنمان نقش می بندد.تصاویری از فیلم های مشهور و بازیگرانی نام آشنا , گویا این

خودروها هم بازیگرانی خاص و ویژه بوده اند…

 

 

نقد طراحی:

 

طرح اولیه فورد رپتور جدید دقیقا از نسل قبل الگو برداری شده , با این تفاوت که در طرح جدید از لبه های

منحنی و چند بعدی استفاده شده تا نگاه بیننده با عبور از این نقش های خیره کننده و ارسال این تصاویر به

مغز , مغز بیننده را وادار به ایجاد حس هیجان زده گی کند…

 

رپتور 2014

رپتور 2017

رپتور 2014

رپتور 2017

 

نمای جلو:

 

اولین نکته ای که در مواجه شدن با این چنین خودرویی جلب توجه می کند , حس وحشت است!

چراکه در بازار داخلی آمریکا ترجیحا بجای استفاده از واژه وانت بار , از واژه کامیونت استفاده می کنند…

همانطور که گفته شد تفاوت طرح نسل جدید و قدیم رپتور استفاده از حجم های چند بعدی و ابعاد بزرگتر است.

نکته ای حالا بوضوح می توان آنرا درک کرد. دماغه ای بزرگ تر و ارتفاع بیشتر از سطح زمین که دیدن کاپوت عضلانی و

نقش برجسته رپتور را برای افراد کوتاه قد غیر ممکن می کند!

 

 

جلو پنجره ای بزرگ که اینبار با طرح لانه زنبوری و حروف نقش برجسته و چند بعدی برند فورد از همیشه تاریخ

باشکوه تر بنظر می رسد. سه عدد LED هم رنگ با نئون های کاسه چراغ ها نقش مهمی در پرتو دهی رنگی به این

حروفدارند تا در تاریکی شب برند فورد یکه تاز جاده باشد.

 

 

طرح جدید کاسه چراغ ها که بشکل حرف B هستند و توسط  نئون های زیبا زرد رنگ محاصره شده اند.

استفاده از تکنولوژی LED بجای لامپ رپتور را به اوج برده است. حالا بهتر از قبل می توان معنای چند بعدی

بودن طرح رپتور جدید را درک کرد. لبه گلگیر های آلومینیومی رپتور به شکل برجسته و حجیم طراحی شده اند

تا ترجمه دقیقی از طرح چند بعدی و عضلانی برای خودروها ایجاد شود.

 

 

دیفیوزر بزرگ جلو که به سپر جلو خاص رپتور شکوهی بیشتر داده , بشدت عضلانی و ستودنی طراحی شده!

بدون شک طرح رپتور جدید از هر طرح دیگری مدرن تر و پیش رفته تر است…

 

 

نمای جانبی:

 

اتاقی با عظمت و گلگیرهایی بزرگ که بشدت عضلانی و حجیم طراحی شده اند.

بدون شک نمی توان از طرح لبه گلگیرها که به دلیل چند بعدی بودنشان حتی در نمای جانبی دلبری می کنند

بی تفاوت عبور کرد. آینه های جانبی با ابعاد بزرگ خود تضمین واضحی برای راننده رپتور هستند تا دید کافی

از اطراف این وانت غولپیکر داشته باشد!

 

 

اوج عظمت یک تایر را می توان با رپتور تجربه کرد…

شرکت گودریچ آمریکا که در صنایع هوافضا فعالیت می کند و در زمینه ساخت تایرهای مخصوص برای شرایط

متفاوت تخصص دارد! این برند بزرگ آمریکایی تعهد کرده تا تایرهای چهار فصل رپتور به کم نظیر ترین تایرهای

جهان تبدیل شوند. رینگ های 17 اینچی خاص و دیوار بلند تایرها شرایط  را برای حرکت به سوی مسیرهای

کوهستانی و صعب العبور آماده می کند. فرم خاص سپرها کمک شایانی به شکوه نمای جانبی کرده است.

 

تایر گوردیچ رپتور 2017

 

نمای عقب:

 

هنوز جذابیت ادامه دارد…

طرحی شبیه به حرف X که بر روی درب قسمت بار نقش بسته , با همان منطق برجسته و چند بعدی + طرح

کاسه چراغ های عقب که شبیه به نسل قبل طراحی شده اند , ولی اینبار با نئون و LED خودنمایی می کنند.

 

نمای عقب فورد رپتور 2017

 

البته نکته جالب اینجاست که سنسور سیستم تشخیص نقطه کور آینه های جانبی داخل بخش پایینی

کاسه چراغ های عقب قرار دارد تا فاصله خودروها و موانع جانبی از این وانت غولپیکر برای راننده بیش از پیش

قابل تشخیص باشد. جذاب ترین بخش نمای عقب سیستم اگزوز اسپرت رپتور است که با دو خروجی مشکی

رنگ به بیننده نوید شنیدن صدایی خاص و اسپرت را می دهد!

( زاپاس رپتور در زیر قسمت بار قرار گرفته و با آجهای بزرگ خودنمایی میکند )

 

کابین و تجهیزات:

 

کابین و داشبورد فورد رپتور با طرح خطوط صاف و شکسته و ابعادی حجیم به همراه دریچه های بزرگ

سیستم تهویه نمایی خاص و تحسین برانگیز به خود گرفته اند. طرحی که به بیننده انرژی می دهد!

 

داشبورد فورد رپتور 2017

 

اما منظور از انرژی چیست؟

هر طرحی منطق خاص خود را دارد , بطور مثال وقتی درون کابین تویوتا کمری قرارمی گیرید با نگاه به

داشبورد احساس آرامش می کنید!

یا زمانیکه درون کابین یکی از محصولات فراری می نشینید حس خاص و اسپرت بودن می کنید!

اما وقتی درون کابین خودرویی به نام رپتور نشسته اید , طرح حجیم و در عین حال ساده داشبورد عظمتی

و شکوهی خاص را رقم زده تا حس قدرت مندی و تسلط کامل به مسیر پیش رو و خودروهای اطراف در کالبد

راننده و سرنشینان ایجاد شود! این حس اعتماد به نفس و ریسک پذیری راننده را دو چندان می کند.

انرژی مورد بحث مجموعه ای از همه این احساسات و بازخوردهای روانی از طرح داخلی و خارجی رپتور است…

 

داشبورد فورد رپتور 2017

 

کابینی با کیفیت که در بیشتر نقاط آن پوشش چرم به چشم می خورد. تریم داخلی رپتور کاملا مشکی در

نظر گرفته شده اما می توان رنگ نخ دوخت چرم و برخی از بخش های چرم صندلی ها را بطور دلخواه تغییر داد.

کیفیت و طرح داشبورد + رودری ها شبیه به گوشی های موبایل بابرند CAT است و حسی خوبی از امنیت و اطمینان

با خود به همراه دارد.

 

داشبورد فورد رپتور 2017

 

اینبار برخلاف گذشته

لیست بلندبالایی از تجهیزات برای رپتور در نظر گرفته شده تا خریداران از هر نظر به انتخاب خود ببالند…!

سیستم صوتی SONY , اتوهلد , سیستم تشخیص نقطه کور آینه های جانبی , سیستم تشخیص لاین , کروز کنترل

و لیمیت کنترل هوشمند , LCD بزرگ میان داشبورد ( مولتی مدیا ) , LCD بزرگ درون صفحه کیلومتر که تمامی اطلاعات

لازم برای راننده را در اختیار می گذارد , نویگیشن هوشمند , دوربین 360 درجه , سرد کن 3 حالته صندلی های جلو ,

گرمکن 3 حالته صندلی های جلو , تهویه دوگانه ( راننده و سرنشین ) , تهویه مجزا برای سرنشینان عقب , سقف پانارومیک

بزرگ ( شیشه ای ) , پدال های تعویض دنده از پشت غربیلک فرمان , سیستم تنظیم ارتفاع پدال ها نسبت به قد راننده

, صندلی برقی چند حالته راننده با 2 حافظه و…

 

LCD داخل کیلومتر شمار فورد رپتور 2017

استفاده از قطعات فیبرکربن در کابین فورد رپتور 2017

 

موتور و توان حرکتی:

 

نسل قبل رپتور با موتوری توانمند ولی پر مصرف یکی از محبوب ترین ها بود.

حالا نسل جدید با موتوری 6 سیلندر و توربو دوقلو که به کمک سیستم پیشرفته ECO-BOOST می تواند با کنترل

میزان بوست توربوها در کاهش مصرف سوخت نیز موفق عمل کند. این موتور پیشرفته 3.5 لیتری نسبت به

موتور 8 سیلندر نسل قبل 39 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید می کند , نکته ای که باور آن

کمی سخت است ( اما حقیقت دارد! ).

 

موتور شش سیلندر توربو دوقلو فورد رپتور 2017

 

حالا450 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده رپتور 2017 قرار دارد…!!!

خبری نا امید کننده برای رقیبان پر ادعا.

 

موتور شش سیلندر توربو دوقلو فورد رپتور 2017 با تکنولوژی ECO-BOOST

ولی این پایان کارنیست…

 

گیربکس 10 سرعته اتوماتیک مدرن رپتور که گویی از آینده آمده به بهترین شکل ممکن وظیفه انتقال قدرت

از موتور به دیفرانسیل ها را انجام می دهد. تعویض دنده ها بی رحمانه صورت می پذیرد تا شتاب اولیه

رپتور به 5.1 ثانیه برسد! البته استفاده از قاب های فولادی و بدنه تمام آلومینیومی که منجر به کاهش وزن

بیش از 200 کیلوگرمی رپتور جدید شده نقش مهمی در ثبت این رکورد داشته است.

آلومینیومی با تایید استانداردهای نظامی…

 

گیربکس 10 سرعته جدید فورد رپتور 2017

 

تمامی کارشناسان خودرو که از سرتاسر جهان برای تست رپتور اقدام کرده اند بر این باورند که رپتور

یک خودرو چند منظوره است. خودرویی که هم وانت بار است هم برای سخره نوردی مناسب است , از سوی

دیگر می تواند با شتاب و هندلینگ مناسب خود + اگزوزهای اسپرت , دقیقا مانند یک خودرو سدان اسپرت عمل کند!

 

 

وقتی به سیستم تعلیق چند اتصالی و پیشرفته رپتور در جلو و عقب نگاه می کنیم تنها حرفی که به ذهن

خطور می کند , تحسین محض است. فنربندی که نسبت به نسل قبل تا 44% بزرگتر شده و با کمک فنر و بازوهای

هیدرولیکی برند فاکس تقویت شده…

 

 

جایی برای نگرانی نیست!

کافیست تنها به کوهستان یا صحرا بروید و با رپتور از روی دست اندازها و حتی تپه های شنی پرش کنید.

یک متر , 2 متر و یا بیشتر…

 

 

سیستم کنترل پایداری استاندارد + کنترل در شراشیبی + 4 حالت پیش فرض برای رانندگی در شرایط

مختلف + موتور قدرتمند و گیربکس بی همتا که در مسابقات درگ باعث سرافرازی رپتور می شود + سیستم

تعلیق و فنربندی کم نظیر رپتور با خریداران آمریکایی کاری کرده است کارستان…

 

 

امروز در بسیاری از پارکینگ های مردم آمریکا جثه ای بزرگ بابرند فورد به چشم می خورد که رپتور نام دارد

و قیمت 52000 دلار برای این کلکسیون عظمت بشدت کم بنظر می رسد!

 

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

 

برای آشنایی بیشتر با قابلیت های فورد رپتور , مشاهده مستند ( رپتور )

که توسط مجله تصویری خودرو گراف تهیه شده را از دست ندهید: