شرکت ام جی که یکی از اصیل ترین برندهای انگلیسی محسوب می شود , بعد از سالها دوباره احیاء شده و با

فروش سهام خود به سایک موتور چین توانست به بازار جهانی باز گردد. به این ترتیب اتاق طراحی ام جی در

انگلستان دوباره فعال شد و با طراحی محصولات جذاب و بروز نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد.

محصولات ام جی که نه تنها در انگلستان بلکه در تمامی نقاط اروپا به فروش می رسند , توسط طراحان انگلیسی

برند ام جی طراحی و توسط چینی ها مونتاژ می شوند. بطور قطع در این میان تبادل دانش فنی میان دو برند

بطور کامل شکل می پذیرد.

شرکت مدیا موتور نماینده رسمی برند ام جی در ایران است , شرکتی که مدت یک سال است که دیگر محصول

جدیدی از برند ام جی را وارد بازار داخلی نکرده است! مسئولان مدیا موتور پشیمان شدن از حضور در بخش واردات

خودرو را دلیل این موضوع اعلام کرده اند. در صورتیکه دلیل اصلی عقد قرار داد مونتاژ محصولات برند ام جی در ایران

میان سایک موتور و پارس موتور است.

اتفاقی که باعث از بین رفتن اعتبار برند ام جی در میان مشتریان داخلی شد!

 

امروز به بررسی اولین شاسی بلند ام جی می پردازیم , شاسی بلندی خوش سیما و اسپرت… ( ام جی GS )

 

نقد طراحی:

 

اتاق طراحی ام جی در انگلستان با طراحی های خاص و مدرن که جلوه ای کاملا اسپرت را ایجاد می کنند

بدون شک توانسته است نظر بسیاری از مخاطبان در بازار جهانی را به خود جلب کند.

 

نمای جلویی ام جی GS

 

نمای جلو:

 

دماغه GS کاملا حجیم و شبیه به منقار پرندگان شکاری طراحی شده و حس قدرت را به بیننده القا می کند.

سه خط پهن و برجسته از روی کاپوت عبور می کنند که یکی در وسط کاپوت قرار دارد و در انتها به

آرم ام جی می رسد. که همین امر توجه بیننده نسبت به آرم را بیشتر و دقیق تر می کند , اما دو بر جسته

گی دیگر به کاسه چراغ های خوش نقش جلو منتهی می شوند و با فرم عضلانی گلگیرهای جلو هماهنگ شده اند.

جلو پنجره با سبک کاملا جدید و مدرن خود بیش از پیش توجه بیننده را به آرم ام جی جلب می کند.

البته این طرح به نظر من کمی از روی منطق جدید طراحی رنو کپی برداری شده و با این حال کاملا زیبا و

چشم نواز است. کاسه چراغ هایی بزرگ و گیرا که گویا اخم کرده اند!

باید به طراح GS آفرین گفت!

چراکه با استفاده از نمایی شبیه به حرف X پهن و کشیده توانسته بخش میانی و پایینی جلو پنجره و سپر جلو را به

نحوه احسن طراحی کند. در دو طرح این طرح X شکل پروژکتور و دی لایت های قرار دارند و در پایین بخش میانی

آن یک دیفیوزر جذاب خودنمایی می کند.

 

 

بدون شک این طرح فوق العاده بروز و مدرن + زیبا , جذاب و کاملا اسپرت است.

 

نمای جانبی:

 

در نمای جانبی پوزه ای کشیده و حساب شده + گلگیرهایی حجیم و عضلانی خودنمایی می کنند و بدون شک

هر چه بیشتر خطوط و برجسته گی ها را دنبال می کنیم و به بخش عقب نزدیک می شویم نمایی از محصولات

بی ام و و سری X را در ذهن به تصویر می کشیم. ریل های سقفی زیبا + رکاب های اسپرت بصورت فابریک که

در کنار رینگ های 18 اینچی اسپرت و جذاب نمای جانبی GS را همانند نمای جلو تحسین برانگیز کرده اند.

 

 

نمای عقب:

 

اسپویلر زیبا و کاملا اسپرت که با رنگ مشکی براق دلبری می کند.

نمایی شبیه به بی ام و X6 که در عین سادگی از نکات فنی خاص خود برخوردار است. پوشش مشکی رنگ درب

قسمت بار که میان دو کاسه چراغ قرار دارد و با شیشه عقب ست شده در بخش میانی خود آرم ام جی را دربر

دارد که نظم حاکم بر این طرح و این حد از ظرافت در طراحی نشان دهنده توان فنی طراحان ام جی است.

چراکه در عین سادگی و کم هزینه بودن طرحی خاص و مردن ایجاد شده است. درب بخش بار و سپر عقب با هم

یکی شده اند و با فرمی حجیم و تو در تو یکدیگر را پوشش داده اند.

 

 

واما دوباره رده پای همان حرف X در بخش پایین نمای عقب GS دیده می شود.

اینبار مه شکن های عقب در طرفین و در پایین آن دیفیوزر عقب و سراگزوز های زیبا و اسپرت GS قرار گرفته اند.

قرار دادن سنسورهای دنده عقب بر روی اسپویلر یکی دیگر از ظرافت های هوشمندانه بکار رفته در طرح ام جی GS

و با اینکار نیازی به تعیین نقاط مختلف بر روی سپر عقب به منظور نصب سنسورها نیست!

در کل طرح عقب GS شبیه به یک ربات خشن و بی رحم است!

 

نمای عقب ام جی GS

 

کابین و تجهیزات:

 

درب را به وسیله سیستم ( KEY LESS ) و دکمه ای روی دستگیره آن قرار دارد باز می کنیم.

از همان ابتدای کار و با لمس رودری کیفیت متوسط برخی قطعات داخل کابین خودنمایی می کند که این

موضوع به معنی بد بدون کیفیت کابین نیست بلکه وقتی با رقیبان ژاپنی مانند تویوتا و هوندا مقایسه

می شود توان ادعا کردن نخواهد داشت. این در صورتیست که در مقابل کیفیت کابین خودرویی مانند نیسان

جوک , ام جی GS هم یک باکیفیت بشمار می آید!

 

 

طراحی رودری ها بسیار حساب شده و درعین حال اسپرت و روزآمد است.

استفاده از قطعات کرومی این جذابیت را دوچندان کرده است. تودوزی دو رنگ فضای کابین را دلباز تر نشان

می دهد و صندلی ها آرامش لازم را تامین می کنند.  غربیلک زیبا و خوش دست که به دکمه کنترل سیستم صوتی

خودرو و پاسخ یا رد تماس تلفنی ( از طریق سیستم بلوتوث خودرو ) + پدال های تعویض دنده مجهز است.

 

 

برای اینکه طرح صفحه کیلومتر کمی ساده و به دور از هیجان به نظرم رسید , سریعا به  سراغ دسته سمت چپ

غربیلک رفتم تا چراغ ها را وشن کنم. اما به سرعت متوجه کلید چرخشی سمت چپ غربیلک شدم که تمام

تنظیمات مربوط به سیستم روشنایی را شامل می شود. سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها و

تاشوندگی آینه های جانبی + تنظیم شدت نور صفحه کیلومتر 3 آپشنی هستند که در همین ابتدای کار با آنها روبرو شدم.

 

تنظیمات روشنایی و آینه های ام جی GS

 

فراموش کردم! برای اینکار باید ابتدا پاروی پدال ترمز گذاشته و دکمه استارت را فشار دهم تا علاوه بر روشن

شدن موتور GS شاهد روشن شدن صفحه کیلومتر باشم. صفحه کیلومتر ساده اما کاملا جذاب است و با نور

سفید یخی خودنمایی می کند.

 

دکمه استارت ام جی GS

 

در بخش میانی صفحه کیلومتر یک نمایشگر دیجیتالی معمولی قرار دارد که آمپر موتور و باک بنزین , وضعیت

دنده , سیستم مدیریت پیمایش , میانگین مصرف سوخت  ,نمایش میزان باد هر چهار چرخ ( TPMS ) و… را نشان

می دهد. در بخش میانی داشبورد خروجی های سیستم تهویه و یک ال سی دی 6.1 اینچی خودنمایی می کنند که

جالب است بدانید + نمایش دوربین دنده عقب و سنسورها , از طریق همین ال سی دی می توان آپشن های داخل

کابین را کنترل کرد!

 

ال سی دی 6.1 اینچی ام جی GS

 

بنابر این این ال سی دی فراتر از یک مولتی مدیا ساده است!

بلکه قابلیت اتصال به گوشی و تبلت + ورودی های IPOD , AUX , USB به همراه پوشش بلوتوث و حافظه داخلی

از دیگر قابلیت های این سیستم است. اما برند در نظر گرفته شده برای سیستم صوتی ARKAMYS نام  دارد که

یک برند فرانسوی است و تخصص آن طراحی سیستم های صوتی با قابلیت پخش 3 بعدی است.

این سیستم صوتی با 6 بلندگو و پخش 3 بعدی می تواند سرنشینان GS را با خود به اوج ببرد…

تمیزکاری در طراحی جای تحسین دارد و بدون شک قرار دادن ورودی های AUX و USB در درون کنسول

زیر آرنج کاملا هوشمندانه و دقیق است.

 

زیر آرنجی و ورودی های AUX , USB ام جی GS

 

دکمه های میانبر در اطراف ال سی دی و دکمه چرخشی که در بخش میانی پایین ال سی دی قرار دارد , کار

بااین سیستم را راحت تر می کند. این در حالیست که ال سی دی از نوع تمام لمسی انتخاب شده و شما می توانید

صرفا از دکمه های میانبر استفاده کنید.

اما در بخش میانی داشبورد محفظه ای خالی برای قرار دادن وسایل شخصی مانند موبایل یا مدارک خودرو + دکمه های

مربوط به سیستم تهویه و… قرار دارند. در پایین این بخش درپوشی قرار دارد که با باز کردن آن می توانید از جافندکی و

خروجی 12 ولت جلو استفاده کنید. در کنار جافندکی هم فضایی برای جعبه سیگار در نظر گرفته شده که امیدوارم

همیشه خالی باقی بماند…

 

 

بدون شک تمیزکاری در طراحی درون کابین GS اتفاق افتاده و جای تحسین دارد.

حالا به صندلی ردیف عقب می رویم تا فضای سرنشینان عقب را بررسی کنیم.

 

 

 

کابین زیبایی های خود را برخ می کشد! صندلی های عقب راحت و جادار هستند و شاید تخت بودن آنها برای برخی

سخت پسندان ناراحت کننده باشد , اما این به معنی طراحی بد صندلی هانیست. آرامش و حس خوبی برای

سرنشینان عقب ایجاد شده که با وجود خروجی بزرگ سیستم تهویه برای سرنشینان عقب شرایط بهتر هم می شود.

 

خروجی تهویه برای سرنشینان عقب ام جی GS

 

البته فراموش نکیند که بخش تکیه گاه صندلی عقب قابل تنظیم است و می توانید آنرا به عقب تر ببرید تا حالتی شبیه

به حالت خواب در اتوبوس های VIP پیدا کند. فضای پا و بالا تنه سرنشینان کنار ایده آل است و طبق معمول شرایط

سرنشین میانی ردیف عقب کمی خاص در نظر گرفته شده که این مشکل در همه برندها وجود دارد , اما خوشبختانه

در کابین GS اوضاع بهتر از دیگر برندهاست!

 

زیر آرنجی صندلی سرنشینان عقب ام جی GS

 

درب قسمت بار را باز می کنیم!

اولین نکته نصب دوربین دنده عقب در لبه درب است که کاملا هوشمندانه انتخاب شده است ( بطور فابریک ).

 

 

 

فضای استاندارد بار GS معادل 335 لیتر است که در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم این فضا به 1336 لیتر

افزایش پیدا می کند. بله موافقم 335 لیتر به سختی از پس نیاز خانواده های ایرانی بر خواهد آمد اما باتوجه به کلاس

اسپرت خانوادگی این کراس اور دورگه انگلیس چینی نمی توان ایراد چندانی به فضای کم قسمت بار گرفت!

اما خبر خوش اینکه یک خروجی 12 ولتی در بخش بار عقب به شما این امکان را می دهد تا از یخچال مسافرتی براحتی

استفاده کنید. البته در صورت استفاده از چادر در طول سفر می توانید با استفاده از این خروجی در درون چادر مسافرتی

خود بخاری هم داشته باشید!

 

خروجی 12 ولت قسمت بار ام جی GS

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ + توربوشارژ که با استفاده از سیستم GDI و حجم دقیق 1995 سی سی می تواند

توان تولید 217 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را داشته باشد. همین امر باعث ثبت شتاب اولیه 8.2 ثانیه ای

ام جی GS می شود که با توجه به وزن خالص 1642 کیلوگرمی آن و توان موتور دور از انتظار نیست!

گیربکس 6 سرعته دوکلاچه قابل اعتماد و دقیق که بی رحمانه دنده را یکی پس از دیگری تعویض می کند و وقتی به

سراغ حالت تعویض دستی دنده ها می رویم گوش به فرمان بودن این گیربکس مثال زدنیست…

GS در هر حالتی به پدال گاز حساس است و شاید بتوان گفت این میزان حساسیت با عبور از سرعت 160 کیلومتر در

ساعت کمی کم می شود!

شتاب GS مثال زدنی و قابل اعتماد است , حتما شما نیز کلیپ های مربوط به مسابقه درگ ( 400متر ) GS با مدعیان

بزرگ در خیابان های تهران را دیده اید. واضح است ام جی GS با موتور توربوشارژ قوی و وزن کمتر شانس بیشتری

برای شکست دادن بزرگانی مانند لکسس RX350  را دارد! اما این پیروزی تا سرعت 160 کیلومتر در ساعت ادامه

خواهد داشت و با عبور از این سرعت حجم بیشتر موتور خودروهایی امثال RX350 اجازه ادامه برتری به GS را نمی دهند.

دنده را به حالت اسپرت برده و شاهد تغییر رنگ صفحه کیلومتر به رنگ قرمز هستیم , تکرار می کنم رحمی در کارنیست!

نگران مصرف سوخت نباشید , چراکه در بدترین حالت کمتر از 9 لیتر در صد کیلومتر است.

 

 

پیشنهاد:

هیچ وقت باخودروهای میان رده خود سربه سر ام جی GS…!!!

( قطعا پشیمان خواهید شد )

بدون تعارف ام جی GS پرشتاب ترین خودرو در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان است که تنها رقیب آن در

این بخش نیسان جوک اسپرت با موتور توربو است. صد البته که نیسان جوک اسپرت در حقیقت فضای سرنشینی

در حد یک پژو 206 هاچبک را در اختیار خریدار قرار می دهد و بنابراین نمی تواند گزینه خاصی برای رقابت با این

اسپرت خانوادگی به حساب بیاید…

سیستم فرمان برقی ( EPS ) رانندگی با GS را لذت بخش تر می کند!

سیستم ترمز برای هر چهارچرخ دیسکی در نظر گرفته شده و توسط سامانه هایی مانند ABS , EBD  و

ترمز کمکی ( EBA ) , سیستم کنترل ترمز در پیچ ها ( CBC ) , سیستم خشک کننده صفحه دیسک ترمزها و…

پوشش داده می شود.

قدرت و دقت عملکرد ترمزها بالاست و جایی برای نگرانی نیست!

پا همچنان روی پدال گاز باقی می ماند , پدال هایی که باروکش آلومینیومی خود کاملا اسپرت و جذاب هستند.

نگران مانور کردن با GS نباشید , چراکه سیستم کنترل پایداری استاندارد ( ESP ) این ام جی شاسی بلند کاملا حرفه ای

عمل می کند و به راننده اجازه می دهد تا شیطنت های کنترل شده و کم خطری را تجربه کند!

( دیگه چی از این بهتر؟ )

سیستم تعلیق ام جی GS در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع چند اتصالی در نظر گرفته شده تا

شرایط  را برای بهترین حالت ممکن جهت انجام مانورهای مطمئن فراهم سازد.

اما کار به همین جا ختم نمی شود!

ترمز دستی برقی ( EBP ) که کاملا روز آمد و قابل توجه است!

ام جی GS دارای سیستم بهینه سازی مصرف سوخت ( STOP/START ) است و

بعد از توقفی کوتاه سریعا موتور را بطور اتوماتیک خاموش می کند تا با اولین  اشاره به پدال گاز دوباره و بطور

اتوماتیک روشن شود. ( این سیستم باحرف e نشان داده شده است )

سیستم اتوهلد که هم برای توقف کاربرد دارد و هم هنگام شروع مجدد به حرکت در سربالایی ها از عقب رفتن خودرو

جلوگیری می کند. (این سیستم باحرف A نشان داده شده است )

سیستم کنترل خودکار ترمز خودرو در سراشیبی ( HDC ) که راننده را از ترمز زدن های پیاپی در طول مسیر نجات

می دهد و راننده صرفا کنترل فرمان را به عهده خواهد داشت.

سیستم قفل دیفرانسیل مرکزی که با توجه به چهارچرخ متحرک ( 4WD ) بودن ام جی GS توان عبور آنرا از مسیرهای

سنگ لاخ و خارج از جاده فراهم می کند. گفتنیست که GS در زمینه عبور از مسیرهای خارج از جاده نیز کاملا قابل

اعتماد است. ( البته در حد خودش! نه پرادو لنکروزر… )

 

 

چراغ های زنون فابریک با قابلیت تنظیم ارتفاع نور بصورت هوشمند

 

چراغ های زنون فابریک ام جی GS با قابلیت تنظیم ارتفاع نور بطور خودکار

 

برف پاکن های چند سرعته که می توانید با انتخاب حالت هوشمند شاهد تنظیم اتوماتیک سرعت برف پاکن ها با

سرعت خودرو باشید.

دوربین و سنسور دنده عقب که بانمایش بر روی ال سی دی GS پارک کردن را به امری بدون دردسر تبدیل کرده اند.

چراکه خطوط کمک پارک دوربین عقب حساس به فرمان هستند و به سرعت وابسته به جهت چرخش فرمان تغییر

وضعیت می دهند. از سوی دیگر نیز میزان فاصله دقیق با اجسام توسط سنسورها محاسبه و در سمت را ال سی دی

بطور همزمان به تصویر کشیده می شود.

 

نمایش همزمان تصویر و فاصله از اجسام + خطوط کمک پارک

 

سیستم کروز کنترل نیز با ثابت کردن سرعت راحتی راننده را در سفرهای طولانی تضمین می کند!

 

سیستم کروز کنترل ام جی GS

 

6 ایربگ ( 2 عدد راننده و سرنشین , 2 عدد جانبی , 2 عدد پرده ای ) + کسب امتیاز کامل از موئسسه های ایمنی

معتبر به شما اطمینان می دهند تا از تمام توان ام جی GS استفاده کنید!

 

نتیجه:

نکات مثبت:

ظاهر جذاب و اسپرت , موتور قدرتمند و کم مصرف , آپشن های زیاد , فضای کافی برای سرنشینان ,

شتاب بالا , قدرت ترمز بالا و…

 

نکات منفی:

کیفیت متوسط برخی قطعات داخل کابین , فضای کم قسمت بار , حجم کم باک بنزین ( 55 لیتر! ) ,

نبود سنسور پارک برای سپر جلو , وضعیت نامعلوم شرکت واردکننده , بازار دست دوم کاملا ضعیف!

نویسنده: علیرضا صادق الوعد