نقد طراحی:

 

در نمای کلی لوگان فرم کالسکه ای واضحی دیده می شود که علت استفاده از این طرح دسترسی به بیشترین

فضای ممکن برای سرنشینان و صندوق عقب است.

 

نمای جلو:

 

در نمای جلو سقف بلند و شیشه بزرگ جلو خودنمایی می کنند. کاپوت بزرگ لوگان که دارای خطوط برجسته و

شیارهای حجیم است با خطوط جلو پنجره همراه شده و ناخواسته توجه مخاطب را به سوی آرم بزرگ رنو

جلب می کند. رده های افقی جلو پنجره که روکش کرومی دارند به شکلی طراحی شده اند که گویا آرم بزرگ

رنو پروبال گشوده و خودنمایی می کند. کاسه چراغ ها که ابعادی مناسب با دیگر بخش های نمای جلو دارند در

اوج سادگی و زیبایی طراحی شدند.پروژکتورهای جلو که در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته اند و بهمراه  بخش

ورودی هوا سپر جلو با فرورفته گی حساب شده ای از ضربات مستقیم دور مانده اند.

 

 

نمای جانبی:

 

در نمای جانبی گویا عظمت درب های لوگان خودنمایی می کند!

شیشه های بزرگ که باعث افزایش حجم روشنایی درون کابین می شوند. در بخش نمای جانبی سه خط کلی ترسیم

شده که اولی از روی گلگیر جلو شروع شده و با عبور از حد فاصل اصطلاحا پنجره ماشین و درب ها به گلگیر عقب

می رسد. خط دوم از درب جلو شروع شده و دو دستگیره درب ها را به هم متصل می کند , این خط هم تا گلگیر عقب

ادامه پیدا می کند و با توجه به حجم عضلانی لبه گلگیر عقب به شکل دایره تغییر شکل داده و محو می شود.

خط سوم تعیین کننده مکان ضربه گیر درب هاست. اما بدون شک حجم عضلانی لبه گلگیرهای لوگان بطور فابریک حس

خاصی شبیه به خودروهای ریس به آن بخشیده است. در صورتی که اگر ارتفاع لوگان نسبت به سطح زمین کم شود

همین اتفاق هم می افتد. اما نکته قابل ذکر در نمای جانبی ابعاد کوچک آینه های جانبی لوگان است که بدون هیچ شکی

نسبت به ابعاد بدنه کاملا کوچک بنظر می رسند…

 

 

 

نمای عقب:

 

در نمای عقب سادگی به اوج خود می رسد و ارتفاع بلند صندوق عقب + طرح مکعب مستطیلی آن نظر منفی بسیاری

از خریداران را بدنبال دارد که بدون شک طراح نمی توانست در مقابل سقفی با این ارتفاع طرح صندوق عقب لوگان را به

گونه ای دیگر طراحی کند. به هر حال باید گفت که طرح لوگان در اوج سادگی از هماهنگی خاصی برخوردار است که با

گذشت زمان این امر برای بیننده عیان می شود. درب صندوق عقب یکدست و کاسه چراغ های بزرگ که به هیچ وجه

بایکدیگر بیگانه نیستند! اگر دقت کنید خطی که از روی سقف و گلگیر عقب عبور کرده و به داخل کاسه چراغ های عقب

رسیده است تا روی درب صندوق عقب امتداد پیدا کرده و دو کاسه چراغ عقب را به هم متصل می کند. همین خط آغازی

برای یک انحنای هوشمندانه است تا لبه درب صندوق عقب به داخل کشیده شود تا در برخوردها آسیب کمتری ببیند.

البته نباید انحنای برجسته لبه بالایی درب صندوق عقب لوگان را نادیده گرفت , انحنایی برجسته که در میانه پایینی آن

آرم بزرگ رنو خودنمایی می کند. مکان در نظر گرفته شده برای بخش پلاک روی سپر عقب مناسب است ولی نبود سنسور

دنده عقب و در پوش برای بخش مربوط به بکسل جای تعجب فراوان دارد.

 

کابین و تجهیزات:

 

درون کابین لوگان سادگی موج می زند و طرحی کاملا یکپارچه و معمولی در انتظار سرنشینان است.

داشبورد و رودری هایی که با رنگ خاکستری خود بیننده را وادار می کنند تا رای به بی کیفیتی آنها دهد.

در صورتی که اینطور نیست و قطعات داخل کابین لوگان شاید ظاهر جذابی نداشته باشند اما با تکنولوژی مناسبی

که برای تولید آنها در نظر گرفته شده , قطعات داخلی کابین کیفیت خود را در دراز مدت حفظ کرده و افت نمی کنند.

بطور مثال داشبورد لوگان از جنسی ساخته شده است که در هنگام تصادف ضربات و فشار وارده از تصادف را جذب خود

می کند و با این روش آسیب کمتری به دست و پای سرنشینان جلو وارد می شود. بجز تنظیم دستی ارتفاع نور کاسه

چراغ های جلو هیچ آپشن دیگری وجود ندارد!

کولر دستی و شیشه های برقی + آینه های جانبی برقی که تنها در نمونه E2 فول ( کد فول آپشن لوگان ) قابل دسترس

هستند  در کدهای آپشن پایین تر ( E0,E1 ) بجز کولر در باقی موارد قابل دسترس نیستند! البته در حال حاضر تنها کد E2

فول به بازار داخلی عرضه می شود و کدهای دیگر به خاطره ها پیوسته اند.

 

لوگان نسل اول ( تندر 90 )

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور 1.6 لیتری رنو با کد K4M که به جان سخت شهرت دارد!

دلیل این لقب استهلاک پایین و مقاومت موتور K4M در شرایط سخت است. این موتور به گونه ای طراحی شده که

قطعات غیر فابریک یا تقلبی و حتی کم کیفیت را بیش از یک هفته تحمل نمی کند و مالکان چنین موتوری باید یکبار برای

همیشه قطعه فابریک را حتی باهزینه زیاد خریداری کنند تا کیلومترها با خیال آسوده به رانندگی با آن بپردازند, نه اینکه

بعد از خرید چند قطعه غیر فابریک مجبور به پرداخت هزینه قطعه اصلی شوند.

( یعنی هزینه ای که بی دلیل چند برابر می شود )

دلیل این موضوع شیوه طراحی رنو است ,  منطقی که می گوید هر قطعه باید فشار مشخصی از مجموعه موتور را تحمل

کند و اگر درصد کمی از این فشار به بخش های دیگر منتقل شود نظم کارکرد موتور از بین می رود. قطعا قطعات غیر

فابریک یا تقلبی در چنین شرایطی دوام نمی آورند.  شاید در ابتدا این موضوع چندان رضایت بخش به نظر نرسد!

اما نکته اینجاست که وقتی پای قطعه اصلی در میان باشد باور کنید حداقل در 5 سال ابتدای خرید هیچ مشکل فنی

خاصی برای مالک خودرو بوجود نخواهد آمد!

 

 

قطعاتی که تا بطور کامل متلاشی نشوند بکار خود ادامه می دهند , نکته ای که باعث تعجب تعمیرکاران محصولات

پژو و دیگر برندها در بازار داخلی شده بود. موتوری که از کمترین قطعات الکترونیکی و حسگرها سود می برد تا در دراز

مدت استهلاک بشدت کمی داشته باشد. موتور K4M بر روی مدعیان زیادی از برند رنو سوار شده که رنو

مگان 1600 سی سی با گیربکس دستی یکی از همین خودروهاست. خودرویی که در بازار داخلی و توسط

پارس خودرو مونتاژ می شد. حجم دقیق موتور K4M 1598 سی سی است که با 4 سیلندر و 16 سوپاپ و کمک گرفتن

از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند DOHC ( دومیل سوپاپ در بالا ) , MPFI ( پاشش چند نقطه ای سوخت )

توان تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت و گشتاوری  که برای اتاق 1100 کیلوگرمی

لوگان کافی بنظر می رسد…

 

تست رانندگی:

 

در ابتدا با توجه به کالسکه ای بودن اتاق لوگان انتظار قدرت مانور و هندلینگ خاصی از آن نباید داشت.

در داخل کابین حسی از امنیت بر شما حکم فرما خواهد شد. فضای زیاد برای سرنشینان , سقف بلند و ارتفاع زیاد

لوگان از سطح زمین جوی مانند خودروهای شاسی بلند ایجاد کرده که همین موضوع باعث علاقه بیشتر تعداد زیادی

از خریداران لوگان به کابین جادار و راحت آن شده است. شباهت لوگان به خودروهای شاسی بلند زمانی بیشتر می شود

که پشت غربیلک فرمان آن قرار می گیرید!

دید کم و ستون های پهن که در عین ایجاد حس امنیت دید راننده را کم می کنند.

البته این موضوع زمانیکه به عقب نگاه می کنید پر رنگ تر می شود و گویا زمان زیادی برای عادت کردن به دید کم

بخش انتهایی لوگان لازم است. موتور به آرامی استارت می خورد و عملکرد نرم و آرام موتور در زمان توقف کامل

سرنشینان را متعجب می کند, چراکه فکر می کنند موتور خاموش است!

البته اتفاقی که بنده نیز همانند دیگر رانندگان لوگان با آن روبرو شدم این است که در حالت توقف کامل پشت فرمان نشستم

و با این تصور که موتور خاموش است استارت زدم , در صورتی که موتور روشن بود و آرامش و عدم لرزش آن اجازه نداد

تا من روشن بودنش را درک کنم! تجربه ای مشترک میان مالکان لوگان , ساندرو و سیمبل.

گیربکس با فواصل تعویضی کم و در عین حال نرمی فوق العاده خود رانندگی در هر شرایطی را ایده آل کرده است.

البته فواصل تعویض کم میان دنده ها هم باعث جلوگیری از پایین آمدن دور موتور و افت شتاب هنگام تعویض دنده ها

می شود و در عین حال سرعت عمل راننده را بالا می برد. نرمی تعویض و دقت جارفتن دنده ها راننده را دعوت به تعویض

مکرر دنده می کند , تعویض دنده هایی لذت بخش و به دور از سختی که دقیقا برخلاف رقیبان داخلی لوگان برای راننده

خاطره انگیز است. اما گیربکس لوگان جزء پیشرفته ترین گیربکس های بازار جهانی به حساب می آید و به همین دلیل

از منطق جدید سود می برد. منطقی که تاکید بر سبک کردن دنده ها دارد و اجازه نمی دهد تا راننده با دنده های سنگین

حرکت کند. در حقیقت توان دنده 1 لوگان با دنده 2 تقسیم شده و به راننده اجازه می دهد تا بدون افت قدرت و کشش

موتور سنگینی دنده 1 را کم کند. به همین ترتیب قدرت دنده 2 با دنده 3 به اشتراک گذاشته شده تا با دنده 3 درون

بلوارهای شهری و سرعتی معادل 40 تا 50 کیلومتر در ساعت و بدون لرزش اتاق و یاریپ زدن موتور به حرکت ادامه

دهید و حالتی شبیه به گیربکس اتوماتیک را تجربه کنید. در مورد دنده 3 , 4 و 5 نیز دقیقا همین منطق به کار رفته شده

تا ایده آل ترین حالت ممکن برای مصرف سوخت و بهره گیری از قدرت موتور ایجاد شود. قطعا باور این موضوع که در

جاده کفی با سرعت 40 کیلومتر در ساعت روی دنده 5 لوگان در حال حرکت باشید و به محض اشاره به پدال گاز شاهد

شتابگیری پیوسته و افزایش سرعت لوگان تا 180 کیلومتر در ساعت باشید برای مالکان محصولات داخلی پژو و…

قابل باور نیست!

حقیقتی که با وجود منطق جدید گیربکس لوگان و اکثر محصولات روز آمد بازار جهانی ممکن شده و تقریبا حالتی

شبیه به دنده اتوماتیک را شبیه سازی می کند. قطعا منطق گیربکس های جدید راننده را دعوت به تعویض مکرر

دنده ها می کند و صد البته که همانطور که بیان شد تعویض دنده با لوگان یکی از لذت بخش ترین ها در نوع خود است…

شروع به حرکت می کنیم و دماغه خودرو از همان ابتدا بالا می آید و دور موتور به سرعت بالا می رود تا موتور و

گیربکس هر دو زمان تعویض به دنده 2 را به راننده گوش زد کنند , تعویض دنده پیاپی و شتابگیری مثال زدنی در این کلاس.

شتاب اولیه ای معال 10.7 ثانیه که واقعا رضایت بخش است! بدون نگرانی به شتابگیری ادامه دهید , چراکه میانگین

مصرف سوخت لوگان به ازای هر صد کیلومتر در ساعت 6.7 لیتر است. عددی که باتوجه به ترافیک مناطق مرکزی تهران

تنها به 8.8 لیتر در صد کیلومتر می رسد…

هماهنگی فوق العاده ای مابین عملکرد پدال ها , گیربکس و فرمان لوگان برقرار است و همین امر باعث افزایش لذت

رانندگی با لوگان می شود. ترمزهای لوگان در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه ای در نظر گرفته شده و از سیستم

ABS چهار کاناله و EBD استاندارد سود می برند. ترمزهایی قابل اعتماد و بدون شک قوی. گفتنیست که ترمز لوگان

اصطلاحا بالا می گیرد و کمی زمان می برد تا به آن عادت کنید. در مورد هندلینگ و قدرت مانور لوگان نسل باید گفت که

در سرعت های پایین شرایط مطلوب است اما در سرعت های بالا کالسکه ای بودن اتاق لوگان کار کنترل آنرا سخت می کند

و هرچه سرعت بالاتر می رود دقت راننده نیز باید بیشتر شود. نکته ای که نیاز به کاهش ارتفاع و استفاده از فنر های ریس دارد.

هشدار:

( به هیچ وجه هنگام عبور از پیچ های تند  یا دور برگردان با لوگان سرعتی بیش از 40 تا 50 کیلومتر نداشته باشید!

چراکه لوگان هیچ تعارفی با جمله پیچ بپیچ , من نپیچ ندارد… )

 

نتیجه:

 

نکات مثبت:

لوگان خودرویی خانوادگی و بشدت جادار است که با سواری نرم و آرامش کابین خود در کنار شتابگیری و قدرت

موتور کامل می تواند بهترین انتخاب در نوع خود باشد. البته به این موارد استهلاک بشدت پایین + مصرف سوخت کم

و صندوق عقب 510 لیتری را نیز باید اضافه کرد. وجود دو ایربگ و دریافت 3 ستاره امینی ( از 5 ستاره ) از موئسسه

تست تصادف اروپا که حاکی از ایمنی مناسب و قابل اعتماد لوگان است. فراموش نشود که لوگان همیشه یکی از

باکیفیت ترین خودروهای تولید داخل بوده و هست ( پارس خودرو ).

نکات منفی:

حساسیت موتور به استفاده از کولر و افت کشش موتور در هنگام روشن شدن کولر + پاره شدن گردگیر پلوس جلو

که موجب تخلیه روغن گیربکس شده و باعث قفل شدن گیربکس می شود ( این مشکل با انجام سرویس دوره ای و چک

کردن پلوس ها کاملا قابل پیشگیریست ) + دید کم راننده و نبود سنسور دنده عقب + هندلینگ و قدرت مانور نچندان زیاد…

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

در پایان شما را به دیدن تست رانندگی لوگان توسط مجله خودرو گراف در تهران دعوت می کنیم: