نقد طراحی:

 

همانطور که در بررسی پژو 405 بیان شد , اگر بخواهیم نظری در رابطه با نقد طراحی 405 بیان کنیم تنها جمله

ممکن همین جمله هست:

کلا چند تا خط صاف که با زاویه ای نزدیک به 90 درجه به هم وصل شدن!

حالا برای وصف پژو پارس که دقیقا نسخه فیس لیفت 405 هست تنها نکته ای که میشه به اون اشاره کرد کشیده گی

بیشتر کاپوت و اضافه شدن کمی انحنا در بخش نمای جلو و نمای عقب پژو پارس هست. بدون شک در سال 1378

وقتی صحبت از پژو سفیر , پرشیا و در نهایت پارس پیش کشیده شد همه ی ما طرح جدید و کاملا حساب شده آن را

تحسین کردیم و تا سالیان طولانی از این طرح سخن گفتیم. اما باور اینکه در سال 1396 نیز همچنان پژو پارس روی

خط تولید قرار دارد و همچنان رکورد فروش مناسبی را ثبت می کند کار دشواریست…

***( چراکه تنها دو سال تا 20 سالگی پژو پارس فاصله داریم!  )***

 

 

کابین و تجهیزات:

 

در طول این 18 کمترین تغییر در آپشن های پژو پارس ایجاد شده. بدون شک جدیدترین این تغییرات استفاده از

داشبورد و نمای داخلی جدید برای پارس است. داشبورد جدید که در بازار داخلی به نام داشبورد سانتافه ای نام گرفته

و جالب این جاست که برخی مشتریان به حدی از این داشبورد تعریف و تمجید می کنند که انگار نه انگار خانواده داخل

کابین نشسته!

 

 

داشبورد و غربیلکی ساده که هیچ طرح خاص یا هیجان انگیزی ندارند. بلکه صرفا با نظم خطوط ساده بدنه پارس

و 405 هماهنگی دارند. همین نظم و سادگی باعث بوجد آمدن برخی خریداران است که صد البته باید دید خودرو قبلی

این عزیزان چه خودرویی بوده است تا به این نکته پی ببریم که نگاه خریدار تا چه حد حرفه ای و دقیق است.

البته در این بین طرح جدیدغربیلک و صفحه کیلومتر جدید پارس در کنار طرح نوارهای چوبی داشبورد جدید بیشتر

به چشم می آید. اما رودری ها تفاوتی با نمونه های قبلی به روز شده ندارند.

 

داشبورد جدید پژو پارس اتوماتیک

 

در بخش امکانات اوضاع کمی متفاوت تر است. اضافه شدن ال سی دی و سیستم تهویه اتوماتیک فابریک از نکات

مثبت پارس اتوماتیک هستند که با دوربین و سنسور دنده عقب ( فابریک ) کامل می شوند. البته به لطف دقت دوستان

در مجموعه ایران خودرو نمی توان ادعا کرد که همه آپشن ها یکسان است و گویا در هر سری تولید آپشن ها بسته به

قطعات موجود در داخل انبار قابل تغییر است…

کیفیت قطعات به کار رفته شده در داخل کابین واقعا پایین است و در برخی از موارد مانند دستگیره داخلی درب ها

جای تعجب دارد. کیفیتی شبیه به ماشین اسباب بازی… پلاستیک خشک و مونتاژ بد قطعات داخلی باعث شنیدن

صداهای  مختلف از درون کابین پژو پارس های جدید شده است. صداهایی که مختصه تریم جدید داخل کابین پژو

پارس و 405 است. صداهایی که به دلیل چند تکه طراحی شدن قطعات داخلی کابین به گوش می رسند و هنگام عبور

از دست اندازها خودنمایی می کنند. اما در این بین درست مونتاژ نشدن بسیاری از بخش های کابین , مانند شل بودن

پیچ و مهره ها یا بطور کل نبستن برخی از پیچ ها و… کاسه صبر خریدار را لبریز می کند.

کیفیت زمانی معنا می شود که لبه تیز محفظه ایجاد شده برای قرار دادن موبایل , مدارک و… که در سمت چپ

غربیلک فرمان قرار دارد دست خریدار را خراش می دهد!

واضح است که پیچیدن صدای باد و موتور خودرو در داخل کابین امری طبیعی و بسیار رایج در خودروهای داخلیست

که پژو پارس اتوماتیک هم توانسته در این زمینه اصالت خود را بطور کامل حفظ کند. تهویه اتوماتیک کیفیت عملکرد

معمولی دارد و خاص جلوه نمی کند. سیستم نویگیشن ال سی دی با زبان فارسی در نظر گرفته شده و عملکرد تاچ

متوسطی دارد.

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور در نظر گرفته شده برای پارس اتوماتیک همان TU5 خودمان است که بر روی اتاق پژو پارس توان تولید

108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. بله گشتاور موتور به نسبت موتورهای 1.8 لیتری (1800  سی سی )

که با کد L3 شناخته می شوند حدود 11 نیوتن متر کمتر شده اما قدرت موتور از 97 اسب بخار ( موتور L3 )

به 108 اسب بخار ( موتور TU5 ) ارتقاء پیدا کرده است. TU5 مورد بحث از نوع داخلی سازی شده است که به هیچ

وجه قرار نیست رفتاری مشابه TU5 هایی که بر روی پژو206 های تیپ 5 سری اول سوار شده بودند را ارائه دهد.

گویا کشش مدل های داخلی سازی کاملا کمتر است و نوعی نفس نفس زدن برای TU5 های داخلی سازی شده بوجود

می آید! نکته ای که درون کابین 206 تیپ 5 درحد صفر یکی از دوستان کاملا خودنمایی می کرد و دیگر خبری از آن

موشک زمین به زمین فرانسوی نبود…

تکنولوژی بیشتر این موتور نسبت به نسخه 1.8 لیتری قدیمی , باعث شده تاسرنشینان از شنیدن غرش و ناله های

موتور قدیمی تا حد زیادی در امان باشند. در کل کابین پژو پارس های مجهز به موتور TU5 از آرامش بیشتری برخوردار است.

 

و اما گیربکس…

 

قبل از هرچیز باید گفت روکش کرومی سر دنده و صفحه  وضعیت گیربکس شاید زیبا بنظر برسند اما در حقیقت

به دردسری بزرگ برای راننده و سرنشینان تبدیل می شوند. تابش نور خورشید و بازتاب آن توسط سردنده و

صفحه وضعیت کرومی گیربکس ( که حالت آینه ای دارند ) به چشمان راننده , باعث به اصطلاح  کوری لحظه ای شده

و تسلط راننده برای کنترل خودرو براحتی از بین می رود. گیربکس در نظر گرفته شده برای پژو پارس اتوماتیک

همان AL4 فرانسوی است که اخیرا برخی  آنرا محصول ZF آلمان خطاب می کنند. گیربکسی که حاصل

همکاری شرکت های رنو و پژو سیتروئن است. این گیربکس بر روی خودروهایی مانند مگان 2000 سی سی , لوگان

اتوماتیک ( ال 90 ) , ساندرو و برخی محصولات پژو سیتروئن بکار گرفته شده و ارتباطی با ZF آلمان ندارد.

اما باتوجه به اینکه گیربکس AL4 با جزییات متفاوت نسبت به اتاق و موتورهای مد نظر طراحی میشود قطعا

نوع عملکرد آن تغییر میکند. بطور مثال همین گیربکس بر روی اتاق لوگان یا ساندرو کاملا گوش به فرمان و دقیق

عمل می کند , اما هنگامی که بر روی پژو 206 , 207 و پارس قرار می گیرد کمی سر شوخی با راننده را باز می کند!

در هر صورت این خود شرکت رنو است که با جزییات کامل گیربکس AL4 را برای محصولاتش طراحی کرده است و

در این سوی ماجرا ایران خودرو قرار گرفته که چند سالیست به میل خود خودروسازی می کند و…

گیربکس در نظر گرفته شده برای پارس اتوماتیک از نوع AL4 است اما بدون حالت تیپ ترونیک ( تعویض دستی دنده ).

در حقیقت نمونه ساده شده گیربکس AL4 برای پارس اتوماتیک در نظر گرفته شده تا هم هزینه کمتری داشته باشد

هم با ایجاد حالت تعویض 3 دنده از 4 دنده موجود کشش لازم را برای راننده فراهم کند. چراکه در این وضعیت

امکان استفاده از دورهای بالاتری از موتور نسبت به مدل پیشرفته تر ( مجهز به تیپ ترونیک ) فراهم است و دیگر اینکه

می توان دنده دلخواه را ثابت نگه داشت و از تعویض شدن آن در دورهای پایین تر جلوگیری کرد. مشکلی که بسیاری

از خریداران 206 تیپ 6 با آن روبرو بودند. در کل نباید انتظار کشش زیاد و افسانه ای از پارس اتوماتیک داشته باشید

و در مورد کشش موتور و گیربکس می توان گفت که در حالت D حدی نرمال از قدرت و کشش در اختیار راننده قرار

می گیرد که به هیچ وجه برای شاخ به شانه کشیدن برای خودروهای اطراف کافی نیست!

اما با استفاده از حالت های 1,2و3 که بیانگر دنده های 1,2و3 هستند کشش مناسبی فراهم می شود تا کمی اعتماد به

نفس راننده بیشتر شود. در هر صورت شتاب پارس اتوماتیک جدید از ساندرو و تندر پلاس کمتر است و تاحدودی

نزدیک به دانگ فنگ H30 کراس. در حالت D دنده ها به آرامی و سرفرصت تعویض می شوند ولی با استفاده از

حالت های 3 گانه در نظر گرفته شده برای گیربکس پارس اتوماتیک جدید کمی هیجان و شتاب در اختیار راننده قرار

میگیرد تا همان هندلینگ و قدرت مانور قدیمی + ترمزهای چهار چرخ دیسکی جدید کمی نوآوری را برای این کابین

20 ساله فراهم کند. اما باور کنید کیفیت سواری حتی نسبت به سری های قبلی  پایین تر آمده و گویا پس از گذشت

تنها چند ماه از تحویل خودرو به مشتری افت کلی خودرو آغاز می شود.

 

ترمزهای جدید دیسکی برای محور عقب پژو پارس اتوماتیک

 

نتیجه:

 

ایمنی پایین طراحی و کابین قدیمی حتی باوجود تغییر طرح داشبورد و رودری ها + کیفیت نامناسب مونتاژ

+ کشش متوسط موتور + دلتنگی خودرو برای بازگشت به نمایندگی ( استهلاک بالا ) و…

بدون شک شاید تنها مواردی مانند اتوماتیک بودن و مصرف کم ( 8 لیتر در صدکیلومتر ) + هندلینگ و قدرت مانور

مناسب می توانند خریدار را راضی به خرید پارس اتوماتیک با قیمتی معادل 54 میلیون تومان کنند. در صورتی

که حتی اگر تندر پلاس یا ساندرو را در نظر نگیریم! واقعا دانگ فنگ H30 کراس گزینه مناسب تری به نظر می رسد…

( اصلاحیه:

با همکاری و اطلاع رسانی چند نفر از مخاطبان محترم!

مشخص شد تعداد محدودی پژو پارس با گیربکس اتوماتیک  ZF آلمان در سایت های معتبر فروش خودرو آگهی شده

و مالکان آنها ادعا می کنند که این گیربکس ها توسط شرکت آپکو ( نماینده رسمی محصولات سفارشی ایران خودرو )

بر روی این خودروها نصب  شده است.  توجه داشته باشید که این مطلب فارغ از درستی یا نادرستی این موضوع و

صرفا در رابطه با سری تولید انبوه پژو پارس که با گیربکس AL4 ( فاقد تیپ ترونیک ) تولید می شوند نوشته شده

و ارتباطی با محصولات سفارشی ایران خودرو ندارد…

با تشکر از  شما مخاطبین گرانقدر برای همراهی در انتقال هرچه بهتر مطالب درج شده توسط مجله خودرو گراف!

نظرات شما باعث ارتقاء سطح کیفی و کمی مطالب ماست. )

منبع: مجله خودرو گراف

 

تصادف پژو پارس با پیکان ( بدون شرح )