مقدمه:

خودرو ال90 ( لوگان ) یک سدان خانوادگی جادار است که برای خانواده های سطح متوسط اروپایی طراحی شده است.

اولین سری لوگان در سال 2004 بازار جهانی معرفی شد. تا کنون لوگان دو نسل و دو فیس لیفت را تجربه کرده است , که

متاسفانه مدل های ارائه شده توسط مونتاژکاران دولتی در ایران هر دو از نسل اول هستند که شامل تندر 90 و تندر پلاس

می شوند. تندر پلاس در حقیقت مدل فیس لیفت نسل اول تندر به حساب می آید که با اندکی تغییر و افزایش کیفیت از

طرف سازنده اصلی به بازار جهانی عرضه شد. این در صورتی است که در حال حاضر نسل دوم لوگان با نام

تجاری ( سیمبل ) در بازار داخلی عرضه می شود! صد البته نسخه فیس لیفت نسل دوم لوگان هم پا به بازار جهانی گذاشته

و در حال تحویل به مشتریان است. اما هنوز پای نسخه فیس لیفت نسل دوم به بازار داخلی نرسیده است…

این به آن معناست که چه در مونتاژ کاری و چه در واردات سهم مردم ایران استفاده از نمونه های کنار گذاشته شده است و

گویا مردم ما نیز با این وضع کنار آمده اند…

تفاوت ها:

در ابتدا تندر و پارس تندر…

در نمای جانبی جا به جا شدن ضربه گیرهای بزرگ درب ها با نمونه فابریک تناسب طرح را از بین برده و به نمای

جانبی حالتی نامناسب داده است. انگار کودکی هنگام طراحی در سالن حضور داشته و بجای مداد با ماژیک طرح ضربه

گیرهای جدید را کشیده است…

اصلی ترین تفاوت این دو در طراحی قسمت عقب و درب صندوق است. با اضافه کردن قطعاتی پلاستیکی به کاسه

چراغ ها و درب صندوق عقب لوگان طرح جایگزینی بای پارس تندر در نظر گرفته شده که واقعا این حجم از تغییرات

جای تشکر و خسته نباشید فراوان دارد…

استفاده از یک قطعه آبکاری شده که در میان بخش جدید پلاک و آرم رنو قرار گرفته است , این قطعه از هر دو طرف به

کاسه چراغ های جدید متصل می شود. کاسه چراغ هایی از ارتفاع آنها کم شده تا به عرض آنها افزوده شود. بنابراین بخش

جدیدی به کاسه چراغ های عقب اضافه شده که صرفا نقش شب رنگ را بازی می کند!!!

اما بدلیل کم کردن ارتفاع کاسه چراغ های عقب لوگان طراحان ناشی مونتاژکاران مجبور به حذف مکان مربوط به چراغ

مه شکن شده و به ناچار باقطعه ای پلاستیکی این فضا را پوشش داده اند. بنابر این چراغ مه شکن به میانه سپر عقب

نقل مکان کرده است! آسان ترین راه ممکن , تا خدایی نخواسته فشار خاصی به طراحان مونتاژ کاران ایرانی وارد نگردد.

طرح سپر استفاده شده برای پارس تندر نیز در ساده ترین حال ممکن به سر می برد.

( حتی درپوش مخصوص بخش بکسل سپر عقب هم اضافه نشده )

جالب است که چراغ خطر پارس تندرهای صفر کیلومتر با مشکل سوختن لامپ روبرو می شوند که صد البته با توجه به

تغییر سیم کشی کاسه چراغ های عقب که بازهم هنر دوستان مونتاژکار است جای تعجب زیادی ندارد…

گویا جنس بکار رفته شده برای ساخت سپر عقب پارس تندر انعطاف لازم و ضربه پذیری سپرهای فابریک لوگان را ندارد

و در برخوردهای شدید میل به شکسته یا خردشدن دارد…

بجز موارد گفته شده تندر و پارس تندر تفاوت دیگری ندارند!

حالا نوبت به تفاوت های تندر و تندر پلاس:

در نمای بیرونی تغییر کاسه چراغ های جلو و عقب , سپرهای جلو وعقب + هم رنگ بدنه , آینه های جانبی + هم

رنگ بدنه , ضربه گیردرب ها + همرنگ بدنه و درب جدید صندوق عقب که با طرح جدید و پوشش آبکاری لبه

پایینی خودنمایی می کند. اما بدون شک تغییر نوع قفل صندوق عقب لوگان فیس لیفت بهترین نکته ممکن است

که از جاماندن سوئیچ در داخل صندوق و قفل شدن کامل آن جلوگیری می کند و می توان براحتی و با فشردن آن

به داخل مجددا درب صندوق عقب را باز کرد. مشکلی که هنوز مالکان لوگان نسل اول را به چالش می کشد!

لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

واقعا طرح بیرونی زیباتر شده و کاسه چراغ های جلو با طرح جدید راهنما و کیفیت بیشتر در کنار جلو پنجره بزرگ

و آبکاری شده خود نمایی می کنند. یک خط میانی نیز به کاپوت اضافه شده تا در امتداد آن آرم رنو بر روی جلو

پنجره جدید جا خوش کند. طرح کلی سپر و جلو پنجره جدید لوگان فیس لیفت نسل اول کاملا هماهنگ و متوازن

است , طرحی شبیه به لبخند.

لوگان نسل اول ( تندر 90 )

لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

در نمای جانبی نیز همان ضربه گیرهای قدیمی مشاهده می شود که در مدل های اتوماتیک هم رنگ بابدنه و در مدل های

گیربکس دستی بدون رنگ هستند. آینه های جانبی کاملا بزرگ طراحی شده اند تا مشکل دید کم آینه های قبلی از بین برود.

آینه هایی یکسان برای لوگان , داستر و ساندرو. درب صندوق عقب با طرح جدید خود که نظر اکثر منتقدان را مثبت می کند.

لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

حجمی جدید برای لبه درب صندوق عقب که شبیه به یک باله کوچک طراحی شده اما در حقیقت این طرح یک دست

صندوق عقب جدید لوگان است. طرحی که با ظرافت تمام توسط هر دو کاسه چراغ جدید پوشش داده شده است.

در حقیقت کاسه چراغ ها نقش مکمل طرح درب صندوق عقب جدید لوگان را بازی می کنند. کاسه چراغ هایی که باز طراحی

شده اند و کیفیت , جذابیت بیشتری دارند. واقعا هماهنگی طرح سپر و بدنه خصوصا استفاده از درپوش برای بخش بکسل

سپر عقب جای تحسین دارد.

همانطور که می دانید پلت فرم لوگان , ساندرو و داستر مشترک است و همگی بطور همزمان دچار تغییر و ارتقاء می شوند.

به همین دلیل وقتی از نسخه فیس لیفت لوگان سخن به میان می آید فضایی کاملا مشابه به ساندرو و داستر نسل اول

در ذهنمان شکل می گیرد. فضایی که فرق چندانی با نسل اول ندارد ولی از ظرافت های بیشتری برخوردار است.

مهمترین تفاوت داشبورد جدید تندر پلاس ( لوگان نسل اول فیس لیفت ) اضافه شدن قطعات رنگی و دکمه کنترل صوتی

پشت غربیلک فرمان است , البته نباید انحنای بیشتر لبه های داشبورد را نادیده گرفت چراکه در مقابل خطوط صاف و لبه های

تیز داشبورد تندرهای معمولی  کاملا رضایت بخش تر است. ولی این به آن معنانیست که داشبورد کاملا جذاب است…

داشبورد لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

غربیلک لوگان فیس لیفت نسل اول ( تندر پلاس )

داشبورد لوگان نسل اول ( تندر 90 )

رودری ها همانند ساندرو تغییر کرده اند و شکل و فرم بهتری دارند. البته  کیفیت مواد اولیه بکار رفته برای قطعات داخلی

بهتر شده اما به هیچ وجه چشم را به خود خیره نمی کنند… قطعاتی که گرچند ظاهر جذابی ندارند ولی بعد از گذر زمان

همچنان کیفیت اولیه خود را حفظ می کنند و کابینی که به صدا نخواهد افتاد. خودرویی کاملا کم استهلاک که از کمترین

حد تزئینات داخلی و خارجی بهره مند است. هنوز دکمه های بالابر در جای قبلی خود قرار دارند و تغییر نکرده اند.

خصوصا دکمه شیشه های عقب که سرنشینان را به زحمت می اندازند. در بخش توان حرکتی موردی تغییر نکرده , فقط با

ارتقاء کیفیت عملکرد سیستم ترمز ( جلو دیسکی , عقب کاسه ای ) به همراه ABS چهار کاناله و EBD استاندارد اعتماد  به

نفس راننده در شرایط خاص بالاتر می رود.

در باقی موارد هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد و تنها نکته اینکه:

( ای کاش تندر پلاس هم توسط پارس خودرو مونتاژ می شد و نه ایران خودرو )

نویسنده: علیرضاصادق الوعد

در پایان شما را به دیدن کلیپ تست رانندگی تندر90 در تهران , که توسط مجله خودرو گراف انجام شده دعوت می کنیم: