بچه بودیم 405 بود!

بزرگ شدیم 405 هست!

گویا ما هم میرویم ولی هنوز 405 هست!

خلاصه دگران روند و آیند و تو ( 405 ) همچنان هستی که هستی کلا…

 

نقد طراحی:

 

کلا چند تا خط صاف که با زاویه ای نزدیک به 90 درجه به هم وصل شدن! ولی این نکته رو باید بدونید که ایران

خودرو بعد از سال ها قصد انجام یک فیس لیفت ساده روی طرح 405 داشت که با مخالفت فرانسوی ها روبرو شد

و در نهایت کل ماجرا به این ختم شد که خود طراحان فرانسوی با ایجاد تغییر در طرح جلو پنجره , کاسه چراغ و

سپرها + باله روی درب صندوق عقب که به چراغ خطر LED مجهز است کار فیس لیفت رو به پایان رساندند.

ناگفته نماند که تغییر طرح آینه های جانبی و اضافه شدن پروژکتورهای سپر جلو مهم ترین بخش ماجرا بود…

تغییراتی که به گفته اکثر مشتریان باعث از بین رفتن بخش مهمی از جذابیت های قبلی 405 شد و در نهایت تولید

همان سری قبلی در دستورکار قرار گرفت…

( مثل فیس لیفت خنده دار سیتروئن زانتیا که موجبات شادی و فرح خریداران را فراهم کرد ).

 

 

 

کابین و تجهیزات:

 

داشبوردی که آنقدر دیدیم دیگر… اما نه صبر کنید!

 

 

ایران خودرو 405 را با داشبورد جدید ارائه کرده است. داشبوردی که در میان نمایشگاه داران داخلی به داشبورد

سانتافه ای شهرت یافته است. یعنی در حال حاضر تاریخ صنعت کشور به دو بخش تقسیم می شه:

405 با داشبورد معمولی

405 با داشبورد سانتافه ای…

 

 

اما به واقع شکننده بودن دستگیره درب ها و کیفیت پایین قطعات داخلی کابین 405 فعلی واقعا جای تعجب دارد.

از سویی دیگر صدای جیر جیر همین رودری ها و داشبورد جدید که هنگام عبور از دست اندازها به گوش می رسد

واقعا شنیدنیست…

ولی نکته اصلی انتقال حرارت موتور 405 های جدید به داخل کابین است که کاملا غیر عادیست! چندی پیش سوار

یکی از همین 405 های تازه تحویل به تاکسی رانان عزیز شده بودم که وقتی پای سمت چپ من به بخش میانی

داشبورد نزدیک شد حرارتی دور از انتظار حتی باوجود ضخامت شلوار پای من را تحت تاثیر قرار داد , در ابتدا تصور

کردم این مشکل مربوط به همین مورد است. ولی با بررسی بیشتر چند دستگاه دیگر که در میان آنها هم تاکسی صفر

کیلومتر بود و هم 405 های شخصی مورد بررسی بیشتر قراردادم. در حقیقت عایق کاری حرارتی نامناسب ماشین

باعث انتقال حرارت موتور به داخل کابین 405 می شود. البته این نکته درباره برخی از خودروهای مونتاژ داخل تا

حدودی قابل پیش بینی است اما باید گفت که من و شما به اندازه کافی مدل های مختلف 405 را سوار شدیم و اگر این

امر در گذشته هم اتفاق می افتاد به هیچ وجه غیر عادی نبود!

پس این امر حاکی از کاهش کیفیت ساخت است و نه مشکل دیگری…

موردی که در فصل تابستان حضور در کابین 405 های تاکسی را طاقت فرسا می کند. چراکه درون 405 های شخصی

حداقل امکان روشن کردن کولر وجود دارد…

 

 

موتور و توان حرکتی:

 

در ابتدا موتورهای 2000 سی سی 405 از نوع کاربراتوری عرضه شدند که کشش مناسبی داشتند , اما مشکلاتی مثل

خفه کردن موتور در فصل های سرد , روغن سوزی و… مالکان 405 های 2000 سی سی را به دردسر می انداخت.

ولی بزرگترین مشکل 405 های 2000سی سی عدم تناسب مابین موتور و اتاق بود که باعث افت شدید اتاق می شد.

گویا اتاق 405 کشش لازم برای موتور 2000سی سی را نداشت و بعد از مدت زمان کوتاهی با افت روبرو می شد.

تا اینکه با تاکید سازمان محیط زیست ایران , استفاده از موتورهای انژکتوری برای همه مونتاژکاران داخلی اجباری شد.

حالا نوبت موتور XU7JP/L3 رسید. موتوری با حجم دقیق 1761 سی سی که با 4 سیلندرو 8 سوپاپ توان تولید 97 اسب

بخار ( عددی که ایران خودرو آنرا 100 اسب بخار اعلام می کند )  و 153 نیوتن متر گشتاور را دارد. حالا می توان مشاهده

کرد که با کاهش 200 سی سی از حجم موتور اتاق 405 کمی مقاوم تر از قبل شده و با افت کمتری روبرو می شود.

اما بدون هیچ تعارفی هنوز کشش موتور پایین است و حالا دیگر جایی برای پیرمردها نیست!

میانگین مصرف سوخت در بهترین حالت ممکن به 9 لیتر در 100 کیلومتر می رسد , البته این بهترین حالت حداقل در تهران

که قابل دسترس نبوده و نیست! و اگر کولر 405 روشن شود……….

ایمنی پایین 405 در تصادفات شهری و جاده ای دلیل واضحی دارد. چراکه در تست تصادفی که از 405 در سال ها قبل

توسط موئسسه تست تصادف اروپا گرفته شده این خودرو تنها 1.5 ستاره ایمنی کسب کرده است. عددی که با پراید

به اصطلاح ایمن سازی شده برابری دارد!

 

 

هندلینگ و قدرت مانور مناسب  405 بزرگترین امتیاز این خودرو در بازاردایران و جهان بوده و هست.

به همین دلیل بسیاری با اعمال تغییراتی گسترده بر روی 405 , بدون توجه به ضعف ایمنی این خودرو صرفا

به تقویت موتور می پردازند و حتی توجهی به قدرت متوسط ترمزهای 405 ندارد…

ترمزها در محور جلو دیسکی , در محور عقب کاسه ای که اخیرا به سیستم ABS و EBD مجهز شده اند اما

دو کاناله بودن سیستم ABS و عملکرد ضعیف EBD بر روی سطوح مختلف جایی برای اطمینان به این سیستم ها

باقی نمی گذارد.

 

نتیجه:

 

صوت کشیدن ترمزها ( مدل های صفر کیلومتر ) , گیربکس چغر وبدبدن که همیشه میل به نمایندگی رفتن دارد , خرابی

سیستم صوتی یا اختلال در سیستم برق 405 + سوختن لامپ ها و… از جمله مزایای خرید 405 صفر کیلومتر است!

به هر حال هنوز سمند SE را با تمامی نقاط ضعفی که دارد در مقابل 405 و ساینا مطمئن تر و منطقی تر ارزیابی می کنم.

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد