کوسه ماهی کم مصرف…
نقد طراحی:
در نمای جلو لنسر 2014 خبری از آرامش نیست و دماغه کشیده آن به هیچ و لبخند بر روی لب ندارد.
کاپوت کشیده و جلو پنجره بزرگ که بازاویه ای خاص و انحنای روبه تو نمایی خاص شبیه به بی ام و های 518 قدیم
ایجاد کرده. خطوط برجسته روی کاپوت که تا جلوپنجره ادامه پیدا کرده اند گویی چشم را به سمت کاسه چراغ های
جلو و جلو پنجره هدایت می کنند. البته باریک تر شدن طرح کاسه چراغ های با نزدیک شدن به جلو پنجره کمک شایانی
به افزایش خشونت طرح کرده است. گویا لنسر با بیننده مشکل دارد و بقول معروف دنبال شر می گردد…
دقیقا همانند کوسه ماهی ای که دهان گشوده و قصد بلعیدن طعمه ها را دارد! همین انتقال حس حمله به مخاطب
از سادگی طرح می کاهد و کمی قوت قلب برای خریدار ایجاد می کند. البته جای خالی پروژکتورهای جلو چرای معناداری
در ذهن مخاطب رقم می زند…
نمای جانبی:
جایی برای نقد نیست!
تنها همان نظم همیشگی طرح های ژاپنی که کاملا قابل احترام است. سادگی فوران کرده و تنها چند خط که به امتداد
یکدیگر ترسیم شده اند. البته سایز کوچک رینگ ها هم سادگی و عدم جذابیت طرح را دوچندان کرده است. اما همین
خطوط به هم پیوسته خبر از کابین و صندوق عقبی جادار می دهند…
نمای عقب:
سامورایی خشن خلاصه ای از نمای عقب لنسر است.
در نمای عقب شاهد خطوطی هستیم که از درب و گلگیرهای دو طرف عبور کرده و به کاسه چراغ ها رسیده اند.
طرحی کاملا متوازن و قابل قبول که با قرار گرفتن چراغ خطر LED برروی درب صندوق تکمیل شده و آرم میتسوبیشی
که خودنمایی می کند.
سپر عقب برخلاف سپر جلو که بشکل یک دست طراحی شده و بیرون زده گی ندارد , کاملا کاربردی و اصطلاحا توپر طرحی شده تا
ضربات وارده را براحتی جذب خود کند. اما جای خالی سنسورهای دنده عقب با نصب دوربین دنده عقب درون بخش مربوط به پلاک
جبران شده که در صورت نصب سنسورها شرایط ایمن تر بود…
شب رنگ های سپر عقب + درپوش مخصوص به اهرم بکسل کاملا دقیق و منظم در کنار هم قرار گرفته اند.
کابین و تجهیزات:
وقتی درب لنسر +1 را باز می کنید معنی واقعی مدل پایه بودن را درک می کنید. تقریبا خبری از آپشن نیست…
اما با نگاهی به کیفیت رودری و غربیلک فرمان , ژاپنی بودن لنسر به بیننده دیکته می شود. کیفیت خوب قطعات داخل کابین لنسر
پارچه ای بودن صندلی ها را از یادمان می برد.
طرح پلاستیکی فیبرکربن که دورتادور کابین , خصوصا داشبورد را فراگرفته کمی از سادگی فضای کابین
کاسته و فضا سرنشین در هر دو ردیف کافی و کاملا رضایت بخش است. تهویه دستی و یک LCD که توسط شرکت
آرین موتور ( نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران ) قبل از تحویل به مشتریان , برروی سری +1 نصب شده.
به همین دلیل ورودی های درنظر گرفته شده برای این LCD درون داشبورد قرار دارند. اما همه این سادگی ها زمانی که
درب صندوق عقب را باز می کنید کم رنگ می شوند. فضای صندوق عقب لنسر بحدی جادار است که بسختی می توان
آنرا پرکرد. البته بانوان ایرانی همیشه ثابت کرده اند که همه خودروهای جهان فضای صندوق عقب کمی دارند مگر اینکه
خلاف این امر ثابت شود…
موتور و توان حرکتی:
موتور 1.6 لیتری لنسر 2014 مورد بررسی با کد Mitsubishi 4A92 و حجم دقیق 1590 سی سی توان تولید 117 اسب بخار
قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور را دارد , به وسیله یک گیربکس 4 سرعته معمولی قدرت را به محور جلو انتقال می دهد.
البته همین موتور برروی خودروهای چینی مانند بایک سابرینا , بلریانس V5 , بلریانس H530 و آریو سایپا ( ZOTYE Z300 )
سوار شده تا چینی ها از این موتور توانمند و خوش نام بی بهره نباشند!
اما این موتور کم حجم توان جابه جایی اتاق 1275 کیلوگرمی لنسر 2014 را دارد؟
باید گفت با توجه به معمولی بودن گیربکس و نبود حالت تیپ ترونیک ( تعویض دستی دنده ها ) نباید انتظار خاصی
از این گیربکس نچندان مدرن داشت! بنابر این با همین پیش فرض استارت می زنیم , دنده را در حالت D قرار داده و
حرکت می کنیم. بله دقیقا درست حدس زده بودم!
در حالت D که تمام اتوماتیک محسوب می شود دنده یک باکندی هرچه تمام تر درگیر شده و تاخیر در شتابگیری لنسر
مشهود است. اما پس از عبور از دنده 1 و فشار بیشتر به پدال گاز با افزایش شتاب و سرعت گرفتن مناسب لنسر روبرو
شدیم که واقعا قابل دفاع بود. گیربکس لنسر دارای 3 حالت مختلف برای تعویض دنده است که در حقیقت با استفاده از
این 3 حالت می توانید دنده ها را به میل خود تعویض کنید.
P = پارک
R = دنده عقب
N = خلاص
D = درگیر شدن دنده در حالت تمام اتوماتیک
3 = دنده 3
2 = دنده 2
L = دنده 1 که به عنوان سنگین ترین دنده گیربکس تعریف شده
وقتی دنده را در حالت L قرار می دهیم و شروع به شتابگیری می کنیم گویا خبری از تاخیر نیست و شتاب قابل
توجهی لنسر را پیش می کشد. با رسیدن دور موتور به محدوده قرمز به حالت 2 می رویم و دماغه لنسر بازهم بالا می رود
که این حالت خبر از شتابگیری مناسب لنسر می دهد! واقعا عکس العمل گیربکس هنگام استفاده از این 3 حالت کاملا متفاوت
است و توانمندی های این 1.6 لیتری ژاپنی را برخ می کشد…
توان و کششی مناسب که با توجه به وزن بالای اتاق کاملا کافی بنظر می رسد. میانگین مصرف سوخت هم عددی
مابین 7.5 تا 9 لیتر است که باتوجه به ترافیک تهران و وزن اتاق کاملا طبیعی و ایده آل ارزیابی می شوند.
فرمان هیدرولیک نرمی خاص ژاپنی ها را داراست و به لطف رینگ های 16 اینچی لنسر 1600 سی سی سواری نرم و راحتی
به سرنشینان ارائه می شود. اما همین رینگ های کوچک باعث بروز افت کیفیت ترمز و قدرت مانور لنسر شده اند. نکته ای
که باورش سخت بود اما حقیقت داشت , این بود که قدرت ترمزهای لنسر کمی کم بنظر می رسد و همیشه این حس وجود
دارد که 1 متر بیشتر از حد پیش فرض تا توقف کامل فاصله داریم!
ولی این به آن معنانیست که ترمزهای لنسر ضعیف هستند. فراموش نکنید که سایز کوچک رینگ ها تاثیر زیادی در این امر دارند.
اما باوجود همین رینگ های کوچک هنگام مانور کردن با لنسر لذت سواری با این کوسه ماهی ژاپنی را به تمام معنادرک خواهید
کرد , بطوری که حتی اگر باسرعت زیاد پیچ جاده یا خروجی اتوبان در پیش رو داشته باشید با توجه به نبود سیستم کنترل
کشش و کنترل پایداری الکترونیکی برای لنسر +1 بازهم با آرامش کامل می توانید کنترل خودرو را در دست بگیرید.
صد البته تایرهای دانلوپ که بطور فابریک بر روی خودرو سوار هستند در این امر بی تاثیر نیستند.
نتیجه:
در مجموع ایمنی بالا که به تایید بیمه جاده ای آمریکا و مرکز تست تصادف اروپا رسیده است + طرح مناسب + موتور کم حجم
, کم مصرف , کم استهلاک + کابین بزرگ و راحت + صندوق عقب جادار + قدرت مانور مناسب + سواری نرم و خانوادگی… همه گی
از نکات مثبت این دسته دوم ژاپنی هستند.
نکات منفی:
شروع حرکت کند در حالت D + وجود تنها دو ایربگ + کمبود شدید آپشن + ترمزهای چهارچرخ دیسکی که کمی ضعیف بنظر می رسند…
( باتوجه به گارانتی 5 ساله ( 150 هزار کیلومتر ) آرین موتور در صورت خرید لنسر کم کارکرد 2014 , می توانید تا
سال 2019 از گارانتی و خدمات پس از فروش آرین موتور استفاده کنید! )
باتشکر از جناب آقای مهندس شرفی , که خودرو خود را جهت تست و بررسی در اختیار مجله خودرو گراف قرار دادند.
نویسنده: علیرضا صادق الوعد