چینی بی نام و نشان…

 

 

نقد طراحی:

 

پلت فرم استفاده شده برای طراحی و ساخت آریو مربوط به TOYOTA ALLION 2007 می باشد. شرکت زوتی چین

در سال 2014 از آریو رونمایی کرد و ثابت کرد که بدون کمترین زحمتی می توان خودرو ساخت!

چراکه هیچ تغییر خاصی در طرح اولیه تویوتا آلیون ایجاد نکرد و تنها آرم تویوتا را حذف و آرم زوتی را جایگزین کرد.

البته نباید فراموش کنیم که سایپا هم مثل همیشه و حتی بدون خرید پلت فرم یا… تنها با خرید خط تولید آریو آرم

شرکت زوتی را حذف و آرم خودش را جایگزین کرد…

 

 

وقتی از طرح محصولات 2007 تویوتا صحبت می کنیم گویا از مکعب مستطیل هایی خوش فرم یاد می کنیم که هیچ

حسی بجز آرامش را به بیننده منتقل نمی کنند. حسی مانند اسپرت , خشن , عضلانی و… خودروهایی که گویا فریاد

می زنند ما برای خانواده ساخته شدیم.

 

 

در نمای جلو کاپوت , کاسه چراغ و جلو پنجره بزرگ آریو که به نظم همیشه گی محصولات تویوتا در کنار هم قرار دارند

با توجه به تغییر طرح داخلی کاسه چراغ های جلو آریو بیننده را کمی به خود مشغول می کنند.

 

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

در نمای جانبی هم شرایط همین گونه است , درب های بزرگ و ساده که گویا در سال 2017 میلادی حرفی برای گفتن ندارند…

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

در نمای عقب آریو تغییر طرح داخلی کاسه چراغ ها و استفاده از LED که واقعا غیر حرفه ای و کاملا آماتور انجام شده چینی

بودن آریو را فریاد می زند. در باقی موارد هم نکته ای بجز کاسه چراغ های بزرگ و طرح ساده دیده نمی شود. در مجموع

نمی توان انتظار داشت طرح سال 2007 تویوتا برای محصول چینی شرکت زوتی در سال 2015 معجزه برپا کند!

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

کابین و تجهیزات :

 

با ورود به کابین اولین نکته ای که خود نمایی می کند ابعاد بزرگ و جادار کابین و صندلی هاست.

نکته ای مهم که خانواده های ایرانی را بوجد می آورد. صندلی ها راحت هستند و با پوشش چرم تنفسی به استقبال

سرنشینان می آیند. نوع طرح کابین آریو بگونه ایست که 5 سرنشین را براحتی پذیرش می کند. حتی کنسول میانی با عرض

مناسب خود فاصله خوبی مابین سرنشینان جلو ایجاد کرده و در صورت کم توقعی راننده و سرنشین می توان گفت که هر دو

می توانند از زیر آرنجی کنسول میانی استفاده کنند. غربیلک و داشبورد کاملا با طرح اولیه تویوتا آلیون 2007 برابری دارد و

صرفا مواد اولیه بکار رفته شده در ساخت قطعات داخل کابین با افت کیفیت نسبت به تویوتا روبرو شده. قطعا کیفیت قطعات

داخلی آریو سایپا در مقایسه با برخی رقیبان داخلی که از قطعات زبر و خشن برای داخل کابین استفاده می کنند بهتر است و

حداقل سطح نرم و یکدستی دارد.

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

طرح داشبورد و غربیلک بیننده را به یاد تویوتا کمری و آریون قدیم می اندازد. همین تشابه هم حس خوبی به سرنشین

منتقل می کند. حذف ال سی دی و دوربین دنده عقب + تهویه اتوماتیک + کنترل صوتی روی غربیلک فرمان + سانروف و…

جای تعجب بسیاری برای خریدار بوجود می آورد!

 

آریو سایپا اتوماتیک

 

امکاناتی که بطور استاندارد در مدل رویال وارداتی موجود بود ولی در حال حاضر هریک را باید بعد از خرید آریو سایپا

بطور جداگانه به نمایندگی سفارش داد تا نصب شوند. تنها امکانات باقی مانده یک سیستم صوتی کاملا ما قبل تاریخ و

چند محفظه در بخش های مختلف داشبورد است که یکی بدون درپوش و پایین سیستم صوتی قرار دارد و دیگری با درپوش

طرح چوب پایین بخش مربوط به تنظیمات سیستم تهویه دستی قرار دارد.

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

دو جا لیوانی به همراه در پوش در کنسول میانی قرار گرفته اند. البته سیستم تنظیم ارتفاع نور کاسه چراغ های جلو و تنظیم

آینه های جانبی را نباید از یاد برد , آپشن هایی که پراید فقط از تنظیم برقی آینه های جانبی  محروم است…

 

آریو سایپا اتوماتیک

آریو سایپا اتوماتیک

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور نام آشنای میتسوبیشی با کد Mitsubishi 4A92S که بر روی بسیاری از خودروهای چینی نصب شده و از جمله

این خودروها بایک سابریناست. این موتور را می توان بر روی لنسر های 1.6 لیتری واردات آرین موتور مشاهده کرد که در

دو تیپ گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شدند. اما این موتور بر روی اتاق آریو که وزن خالص آن معادل 1275 کیلوگرم

است , تنها توان تولید 112 اسب بخار را داراست. گشتاور تولید شده توسط این موتور ژاپنی برای آریو به 151 نیوتن متر

می رسد که روی کاغذ عدد مناسبی بنظر می رسد. شتاب اولیه آریو اتوماتیک  در بهترین حالت بیش از 14 ثانیه است که

واقعا قابل چشم پوشی نیست! تنها مصرف پایین پیشرانه میتسوبیشی است که با میانگین مصرفی نزدیک به 7 لیتر در

صد کیلومتر در ساعت کمی آرامش به راننده منتقل می کند. با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون برای محور جلو

و Trailing arm در محور عقب + استفاده از رینگ های 15 اینچی آلومینیومی سواری نرم و آرامش بخشی برای سرنشینان آریو

ایجاد شده که در مسافرت های طولانی باعث راحتی بیشتر سرنشینان خواهد شد. اما همین راحتی هنگام مانور کردن یا ورود

به پیچ ها با سرعت کمی زیاد حس و حال گهواره ای برای خودرو و سرنشینان ایجاد می کند تا همیشه به یاد داشته باشید که

آریو برای رانندگی اسپرت و حتی شبیه به آن ساخته نشده است. البته کشش پایین آریو در سراشیبی ها کوهستانی و حتی

درون شهری واقعا دور از انتظار است که بخشی از این حالت بدلیل وجود گیربکس 4 سرعته آریو است که تعامل مناسبی با

موتور کارآمد میتسوبیشی ندارد و حتی با استفاده از حالت تیپ ترونیک هم تفاوت چندانی در عملکرد گیربکس ایجاد نمی شود

و همین جاست که احساس می کنید فرقی مابین جلبک دریایی و گیربکس اتوماتیک 4 سرعته آریو وجود ندارد!

 

موتور آریو سایپا اتوماتیک

 

گیربکسی که در هر حالت ترجیح می دهد صرفا دنده ها را نرم و بدون صدا یا ضربه زدن به اتاق تعویض کند. حالا در نظر بگیرید

که در یک تابستان گرم با کولر روشن به همراه خانواده با آریو به مسافرت رفته اید. البته با توجه به حجم زیاد صندوق عقب بزرگ

آریو , مادر خانواده تقریبا نصف بیشتر وسایل منزل را درون صندوق عقب قرار داده است!

آریو در چنین وضعیتی حتی در جاده های کفی با مشکل کشش موتور روبرو می شود چه برسد به جاده های کوهستانی…

البته نباید از یاد برد که وزن بالای اتاق آریو تاثیر منفی بسیاری در عملکرد موتور می گذارد , اما جالب اینجاست که گیربکس

بجای آبرو داری سعی در ناکار آمد جلوه دادن موتور کارآمد میتسوبیشی دارد!

ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی هستند و از ABS و EBD بهره می برند. بدون شک ترمزهای آریو قابل اعتماد هستند و

نمی توان نگرش منفی در این رابطه داشت ( نقطه قوت آریو ). اما دلیل اصلی تاخیر بنده برای نوشتن این بررسی نکته ای

بود که برای اثبات آن نیاز به زمان بیشتری داشتم. افت اتاق و کابین آریو که بشدت غیر عادی بنظر می رسد , نکته ای که

در ابتدا ذهن من را به سمت آب بندی بد مالکان آریو برد ولی با ورود آریو تاکسی و بیشتر شدن تعداد آریو های پلاک شخصی ,

شک من به یقین تبدیل شد. کیفیت ساخت اتاق آریو به نسبت نسخه اصلی یعنی تویوتا آلیون به حدی پایین است که وزن

بالای اتاق باعث افت شدید ظاهری و باطنی آن می شود. از سوی دیگر به صدا افتادن کابین و رنگ پریده گی کاسه چراغ ها به

این افت دامن می زند. بشکلی که آریو یک سال کارکرد فرق چندانی با نمونه های چند سال کارکرد ندارد.

 

نتیجه:

 

آریو سایپا با کیفیت متوسط ساخت , موتور ضعیف , گیربکس کند , استهلاک بالا اتاق با قیمتی معادل 55 تا 58 میلیون

تومان واقعا خریدار را به فکر فرو می برد. در عین حال سواری نرم , کابین بزرگ و راحت + صندوق عقب جادار ,  دنده اتوماتیک

و طرح کپی شده تویوتا + مصرف کم و استهلاک پایین موتور , می تواند برای خریدارانی که قصد نگه داری بیش از دو سال

آریو را ندارند مناسب بنظر برسد.

نویسنده: علیرضا صادق الوعد