تولید خودرو های از رده خارج

دلیلی برای جهان سومی بودن!

 

 

نقد طراحی:

 

نمایی قدیمی و آشنا که دیگر جذابیت قبل را ندارد و تنها می توان گفت نمای جلویی دارای یک نوع نشاط است که

قابلیت های اسپرت چندانی درون خود جای نداده است. صرفا نمای جلو نمایی خندان و شاداب بنظر می رسد.

 

 

پویای طرح در عین سادگی نمای جانبی قابل قبولی را رقم زده و کشیده گی کاسه چراغ های جلو و عقب بر روی گلگیرها

طرح را جذاب تر می کند. نکته قابل ذکر ستون پهن عقب و صندوق عقب مرتفع سراتو است که پارک کردن سراتو را بدون

سنسور و دوربین دنده عقب عذاب آور می کند.

 

 

در نمای عقب با توجه به کاسه چراغ های بزرگ محل قرارگیری پلاک نیز بزرگ تعریف شده که تنها می توان گفت این چنین

طرحی تنها در همان سال ها برای بازار جهانی مشتری پسند و جذاب بنظر می رسید!

 

کابین و تجهیزات:

 

سراتو آپشنال , سوال اینجاست که چرا از ابتدا باید مدل پایه سراتو با کم ترین سطح آپشن برای ارائه به بازار ایران انتخاب

شود که حالا جشن چنین و چنان برپا کنیم و از افتتاح عرضه مدل آپشنال خودرویی از رده خارج را بگوش زمین و زمان

برسانیم؟؟؟

قیمت گذاری سراتو بعنوان نمونه ای از رده خارج بسیار بالاست و در بازاری بجز بازار داخلی خودمان قابل تصور نیست!

البته گزینه های موجود برای خریداران داخلی به حدی کم است که سراتو 2000 سی سی اتوماتیک را تنها گزینه قابل

اعتماد بطور صفر کیلومتر در نظر می گیرند. بدون شک اگر تعرفه ها باعث بالارفتن قیمت مدل های 2017 النترا و سراتو

نمی شد , این قیمت گذاری سایپا تنها شرایط شکست را برای سراتو رقم می زد. دقیقا مانند چانگان ایدو که با عدم استقبال

مشتریان داخلی روبرو شد و قیمت آن از 8 تا 10 میلیون تومان بطور ناگهانی کاهش یافت. البته نظیر این نوع شاهکارهای

مونتاژ کاران دولتی کم نبوده و نیست. بطور مثال انتخاب بازه قیمتی غلط برای سیتروئن C5 و پژو 407 که با توجه به وجود

رقیبان سرسخت ژاپنی و کره ای های پر آپشن و جذاب بطور کامل کیش و مات شدند. البته این افزایش تعرفه ها نیز با برنامه

قبلی و جهت تضمین حاشیه امنیت مونتاژ کاران داخلی انجام می شود تا مشتری به اجبار محصول آنان را خریداری کند.

حالا به بهانه آپشنال شدن سراتو از رده خارج سایپا بازهم افزایش قیمت چاره کار است و اکنون سراتویی که به قیمت

صد میلیون تومان بفروش می رسد. بگذریم بقول قدیمی ها کو گوش شنوا…

 

تجهیزات اضافه شده به سراتو آپشنال عبارت است از:

 

سیستم ورود و خروج بدون استفاده از سوئیچ ( KEYLESS )

روشن و خاموش کردن خودرو بدون استفاده از سوئیچ ( SMART KEY )

سانروف

پشت آمپر جدید ( همان پشت آمپر دور قرمز سراتوهای وارداتی 2009 )

پدال های تعویض دنده پشت غربیلک

ال سی دی بهمراه GPS و نویگیشن فارسی + دوربین و سنسور عقب

روکش چرم صندلی ها

 

 

هنوز رودری ها از جنس پارچه ایست و پوشش سقف نیز کیفیت خاصی ندارد. تنها نکته مثبت تنفسی بودن چرم صندلی هاست

که از تعریق سرنشینان و خیس شدن سطح صندلی جلوگیری می کند.

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور 2 لیتری سراتو با حجم دقیق 1998 سی سی که توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را دارد

کشش مناسبی برای جابه جایی اتاق 1293 کیلوگرمی خود ایجاد کرده. فرض کنیم با سراتو سایپا به سفر رفته ایم:

5 سرنشین + بار و کولر روشن!

بدون شک قدرت بالا موتور + گیربکس 6 سرعته خودکار که عکس العمل های مناسبی دارد , از سراتو سایپا چهره قهرمانی از

رده خارج را به تصویر می کشد! البته ترمز های دیسکی در محور جلو و ترمزهای کاسه ای در محور عقب از رده خارج بودن

سراتو سایپا را یاد آور می شوند… چراکه در حال حاضر تنها امثال سیمبل هستند که از این چنین سیستم ترمز اقتصادی

بهره می برند. سیستم ABS و EBD برای پشتیبانی از ترمزها در نظر گرفته شده اند. تنها دو کیسه هوا ایمنی برای کاهش

آسیب های وارده به سرنشینان سراتو سایپا هنگام وقوع تصادفات در نظر گرفته شده اند که به نسبت قیمت فعلی سراتو

سایپا کاملا غیر منطقیست. به لطف رینگ های کوچک 16 اینچی سراتو سایپا کیفیت سواری این سدان اسپرت و خانوادگی

متوسط است.

نکته ای که با بزرگ شدن سایز رینگ ها کاملا کم رنگ شده و همان سواری تقریبا خشک و اسپرت سراتوهای وارداتی سال

2009 را شبیه سازی می کند… البته سایز کوچک رینگ ها باعث کاهش قدرت مانور و هندلینگ سراتو سایپا شده و تاحد

زیادی بر روی کیفیت ترمز نیز تاثیر منفی گذاشته است. درعین حال قدرت موتور و شتاب گیری مناسب + ترمز قابل اعتماد

+ صندوق عقب جادار و آپشن های کامل تر این از رده خارج کره ای را به گزینه مناسبی برای خرید تبدیل کرده است.

( نبود سیستم ESP یا همان کنترل پایداری الکترونیکی هوشمند برای سراتو سایپا بعنوان بزرگترین ضعف ممکن مطرح

می شود , آپشنی که حتی هیوندای i20 مونتاژ کرمان موتور نیز به آن مجهز است… )

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد