تولید خودرو های از رده خارج
دلیلی برای جهان سومی بودن!
نقد طراحی:
نمایی قدیمی و آشنا که دیگر جذابیت قبل را ندارد و تنها می توان گفت نمای جلویی دارای یک نوع نشاط است که
قابلیت های اسپرت چندانی درون خود جای نداده است. صرفا نمای جلو نمایی خندان و شاداب بنظر می رسد.
- سراتو سایپا آپشنال
پویای طرح در عین سادگی نمای جانبی قابل قبولی را رقم زده و کشیده گی کاسه چراغ های جلو و عقب بر روی گلگیرها
طرح را جذاب تر می کند. نکته قابل ذکر ستون پهن عقب و صندوق عقب مرتفع سراتو است که پارک کردن سراتو را بدون
سنسور و دوربین دنده عقب عذاب آور می کند.
- سراتو سایپا آپشنال
در نمای عقب با توجه به کاسه چراغ های بزرگ محل قرارگیری پلاک نیز بزرگ تعریف شده که تنها می توان گفت این چنین
طرحی تنها در همان سال ها برای بازار جهانی مشتری پسند و جذاب بنظر می رسید!
کابین و تجهیزات:
سراتو آپشنال , سوال اینجاست که چرا از ابتدا باید مدل پایه سراتو با کم ترین سطح آپشن برای ارائه به بازار ایران انتخاب
شود که حالا جشن چنین و چنان برپا کنیم و از افتتاح عرضه مدل آپشنال خودرویی از رده خارج را بگوش زمین و زمان
برسانیم؟؟؟
قیمت گذاری سراتو بعنوان نمونه ای از رده خارج بسیار بالاست و در بازاری بجز بازار داخلی خودمان قابل تصور نیست!
البته گزینه های موجود برای خریداران داخلی به حدی کم است که سراتو 2000 سی سی اتوماتیک را تنها گزینه قابل
اعتماد بطور صفر کیلومتر در نظر می گیرند. بدون شک اگر تعرفه ها باعث بالارفتن قیمت مدل های 2017 النترا و سراتو
نمی شد , این قیمت گذاری سایپا تنها شرایط شکست را برای سراتو رقم می زد. دقیقا مانند چانگان ایدو که با عدم استقبال
مشتریان داخلی روبرو شد و قیمت آن از 8 تا 10 میلیون تومان بطور ناگهانی کاهش یافت. البته نظیر این نوع شاهکارهای
مونتاژ کاران دولتی کم نبوده و نیست. بطور مثال انتخاب بازه قیمتی غلط برای سیتروئن C5 و پژو 407 که با توجه به وجود
رقیبان سرسخت ژاپنی و کره ای های پر آپشن و جذاب بطور کامل کیش و مات شدند. البته این افزایش تعرفه ها نیز با برنامه
قبلی و جهت تضمین حاشیه امنیت مونتاژ کاران داخلی انجام می شود تا مشتری به اجبار محصول آنان را خریداری کند.
حالا به بهانه آپشنال شدن سراتو از رده خارج سایپا بازهم افزایش قیمت چاره کار است و اکنون سراتویی که به قیمت
صد میلیون تومان بفروش می رسد. بگذریم بقول قدیمی ها کو گوش شنوا…
تجهیزات اضافه شده به سراتو آپشنال عبارت است از:
سیستم ورود و خروج بدون استفاده از سوئیچ ( KEYLESS )
روشن و خاموش کردن خودرو بدون استفاده از سوئیچ ( SMART KEY )
سانروف
پشت آمپر جدید ( همان پشت آمپر دور قرمز سراتوهای وارداتی 2009 )
پدال های تعویض دنده پشت غربیلک
ال سی دی بهمراه GPS و نویگیشن فارسی + دوربین و سنسور عقب
روکش چرم صندلی ها
- سراتو سایپا آپشنال
هنوز رودری ها از جنس پارچه ایست و پوشش سقف نیز کیفیت خاصی ندارد. تنها نکته مثبت تنفسی بودن چرم صندلی هاست
که از تعریق سرنشینان و خیس شدن سطح صندلی جلوگیری می کند.
- سراتو سایپا آپشنال
موتور و توان حرکتی:
موتور 2 لیتری سراتو با حجم دقیق 1998 سی سی که توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را دارد
کشش مناسبی برای جابه جایی اتاق 1293 کیلوگرمی خود ایجاد کرده. فرض کنیم با سراتو سایپا به سفر رفته ایم:
5 سرنشین + بار و کولر روشن!
بدون شک قدرت بالا موتور + گیربکس 6 سرعته خودکار که عکس العمل های مناسبی دارد , از سراتو سایپا چهره قهرمانی از
رده خارج را به تصویر می کشد! البته ترمز های دیسکی در محور جلو و ترمزهای کاسه ای در محور عقب از رده خارج بودن
سراتو سایپا را یاد آور می شوند… چراکه در حال حاضر تنها امثال سیمبل هستند که از این چنین سیستم ترمز اقتصادی
بهره می برند. سیستم ABS و EBD برای پشتیبانی از ترمزها در نظر گرفته شده اند. تنها دو کیسه هوا ایمنی برای کاهش
آسیب های وارده به سرنشینان سراتو سایپا هنگام وقوع تصادفات در نظر گرفته شده اند که به نسبت قیمت فعلی سراتو
سایپا کاملا غیر منطقیست. به لطف رینگ های کوچک 16 اینچی سراتو سایپا کیفیت سواری این سدان اسپرت و خانوادگی
متوسط است.
نکته ای که با بزرگ شدن سایز رینگ ها کاملا کم رنگ شده و همان سواری تقریبا خشک و اسپرت سراتوهای وارداتی سال
2009 را شبیه سازی می کند… البته سایز کوچک رینگ ها باعث کاهش قدرت مانور و هندلینگ سراتو سایپا شده و تاحد
زیادی بر روی کیفیت ترمز نیز تاثیر منفی گذاشته است. درعین حال قدرت موتور و شتاب گیری مناسب + ترمز قابل اعتماد
+ صندوق عقب جادار و آپشن های کامل تر این از رده خارج کره ای را به گزینه مناسبی برای خرید تبدیل کرده است.
( نبود سیستم ESP یا همان کنترل پایداری الکترونیکی هوشمند برای سراتو سایپا بعنوان بزرگترین ضعف ممکن مطرح
می شود , آپشنی که حتی هیوندای i20 مونتاژ کرمان موتور نیز به آن مجهز است… )
نویسنده: علیرضا صادق الوعد
- صندوق عقب سراتو سایپا آپشنال
من 2ماهه سراتواپشنال رو باید بگم از هر نظر عالیه،قبلا 206 داشتم.خیلی جادار و پرشتابه…اصلاکم نمیاره….باد لاستیک ها رو ی 30psiگذاشتم که نرم شده..راضیم120درصد
هرچند نگارنده محترم سعی کردند به هر نحو ممکن سراتو را از رده خارج اعلام کنند و تا جای ممکن بکوبند، لیکن از اونجایی که من یکساله سراتو دارم باید عرض کنم به نسبت قیمتش از تمام خودروهای همرده خودش سرتره.5سال دیگه متوجه میشید سراتو چه ماشینی هست.
اول سلام.
اگر قرار باشه مونتاژکاران داخلی باخیال راحت تا ابد بجای مشتری تصمیم بگیرند! و باخرید امتیاز خودروهای از رده خارج جهان بدترین توهین به پرچم و ملت کشورشون رو انجام بدهند و مردم ایران هم از این وضعیت اعلام رضایت و خوشحالی کنند که… شرمنده من همچین آدمی نیستم! ( شاید دوست ندارم بامن مثل یه جهان سومی بشدت پولدار برخورد بشه! آدمی که انقدر ثروت داره که به یک ماشین از رده خارج کره ای 100 میلیون تومان پول بده… ) اینروهم بگم که بنده 5 سال پیش یکی از طرفداران سراتو کوپه باهمین اتاق بودم!!! امیدوار هستم شما 5 سال بعد دقیقا همین نظر امروز خودتون رو راجع به سراتو از رده خارجی که خریدید داشته باشید… موفق باشید!
سلام من قبل از خرید این ماشین 206اس دی داشتم که با کلی ضرر فروختم مدل 93 . دیسک عقب و کلاچ ماشین مشکل داشت همون سال 3بار عوض کردم بعد ال 90 پارس خودرو خریدم واقعا ماشین خوبی بود اصلا کار نداشت . ولی بعد از 40هزار نا باید سرویس از جمله تعویض صفحه کلاچ .لنت . و … که طبیعیه هستش . الان سراتو اپشنال دارم واقعا عالیه نمیگم از این وارداتیا 150میلیونی بهتره ولی در راستای ماشینای امروزی واقعا عالیه . قراره بعد از عید ترمز عقب ددیسکی . و گرم کن وسرد کن اضافه کنن و چند چیز پیگه که افزایش قیمت تا 12میلیون خواهد داشت
به نظرم در عین سادگی قابل تحمله و از سراتو ٢٠١٧ فیس همه پسند تری داره با این رنج قیمتی بی شک یکی از بهترین گزینه های بازاره
اینکه کلا ایراد بود
سراتو هر چی باشه از چینی ها بهتره
آقای نویسنده چه علتی دارد که همش مینویسی از رده خارج ؟؟!! آیا بهتر از این با این قیمت سراغ داری ؟ لطفا منصفانه نقد کنید .
داداش شما ۱۰۰ بده چینی به روز بخر حالشو ببر ما هم سراتوی خارج از رده سوار میشیم .
نویسنده طوری میگه سراتو خودروی از رده خارج انگار مزدا و ویتارا ساندرو بقیه ماشینای مونتاژی و تولیدی در اخرین نسخه در حال مونتاژ هستند!!!! کاش مدیر و نویسنده سایت اول از همه به خودشون و بعد به مردم احترام میگذاشتن و به جای تمسخر به یک نقد و بررسی منصفانه می پرداختند!!!!
سلام.
فکر میکنم الان وقت خوبی برای پاسخ به دیدگاه شما باشه!
این دیدگاه در فروردین سال 97 نوشته شده ، و اما امروز آبان ماه سال 99…
وقتی خریداران محترم داخلی عادت به خرید خودروهای از رده خارج می کنند باید منتظر شنیدن قیمت باورنکردنی پراید ، دنا پلاس اتوماتیک و… باشند.
حالا شاهد بسته شدن قرار داد برای تولید خودروهای چینی با قیمت نجومی هستیم. خودروهای چینی که حتی برخی از اونهاهم از رده خارج هستند…
تمام شرافت یک کارشناس خودرو همین جاست ، صحبت بی احترامی بزرگ مونتاژکاران دولتی به خریداران داخلیست ، خریدارانی که امروز شوکه شدند
و حتی بفرض محال با کاهش قیمت 100 میلیونی بسیاری از خودرو ها بازهم توان خرید و یا تعویض خودروهای خود را ندارند. امروزی که برای بنده و دیگر کارشناسان قابل تصور بود.
( تا خریدار هست ، مونتاژکاران جولان می دهند… *توضیح: مونتاژکار در ایران یعنی قرار داد ببند خواه از رده خارج کره ای یا چینی ، هرچه خواستی بساز باهر قیمتی چون همیشه خریدار هست* )
خریدارنی که همیشه ناچارندبخرید خودرو ( جمله معروف مردم مجبورند! ) خریدارانی محترم و دوستداشتنی… )