نقد طراحی:

 

همانطور که در نقد تیبا 1 بیان شد موارد بسیاری وجود داشت که طرح تیبا1 را کاملا زیر سوال می برد. عمده این موارد به

طراحی بیرونی تیبا1 مربوط می شد و در بخش طراحی داخلی اوضاع بهتر بود. به همین دلیل ساینا قرار است به عنوان

فرشته نجات تیبا1, با حضور خود حجم انتقادات نسبت به طرح تیبا 1 را از بین ببرد…

نقص کوچک بودن کاسه چراغ های جلو و فاصله زیاد مابین جلو پنجره و کاسه چراغ ها , در طرح ساینا از بین رفته و خطوط

بدرستی در امتداد یکدیگر قرار دارند.

 

نمای جلو:

 

تغییر کاپوت ساینا ابتکار عمل بیشتری به طراح داده تا با استفاده از سبک مدرن طراحی سپر و جلو پنجره را بصورت یکپارچه

طراحی کند. جلو پنجره ای که حالا ابعاد بزرگتر و مناسبی پیدا کرده است. خطوط برجسته و هماهنگی که از روی کاپوت ساینا

عبور کرده و به جلو پنجره متناسب آن رسیده اند. به انحنای کناره های جلو پنجره ساینا دقت کنید! این انحنا باعث شده تا بیرون

زده گی کاپوت ساینا نقش ابروهای به هم فشرده شده را بازی و جذابیت طرح را دوچندان کنند. گرچند که احساس می کنم طرح

داخلی جلو پنجره ساینا هنوز به کمال خود نرسیده است و جای کار بیشتری دارد. کاسه چراغ های کشیده جلو کاملا خشن و

اسپرت طراحی شده اند تا مجموع طرح کاپوت + کاسه چراغ + جلو پنجره و سپر , شخصیت اصلی بازی پرندگان خشمگین

را شبیه سازی کنند. طرح سپر جلو همانند کوسه ای خشمگین که در حال حمله ور شدن به عابرین و دیگر خودروهاست

طراحی شده تا طرح خشن و اسپرت کاسه چراغ و کاپوت را کامل کند.

( باید به این نکته اشاره کنم که در بخش طراحی نمای جلو ساینا از توان داخلی و طراحان ایرانی استفاده شده است )

 

 

نمای جانبی:

 

در نمای جانبی 4 تغییر بوجود آمده است:

  • استفاده از برچسب مشکی رنگ برای پوشش دو لبه درب جلو و عقب که به نظم طرح کمک زیادی می کند.
  • تغییر طرح آینه های جانبی و صد البته کشیده گی بیش از حد آنها که باعث دردسر خواهد شد!
  • حذف ضربه گیر درب ها
  • تغییر طرح چراغ راهنما روی گلگیر جلو و به تبع آن خطی جدید بر روی بدنه که تا کاسه چراغ عقب ادامه پیدا کرده
  • افزودن روکش طرح برجسته برای رکاب های ساینا که در امتداد خط برجسته پایین سپر جلو قرار دارد!

بدون شک تغییرات اعمال شده در نمای جانبی هم کاملا مثبت بوده و حرفه ای ترین بخش های آن:

  • ایجاد خط برجسته جدید بر روی گلگیر و درب هاست که با تغییر طرح چراغ راهنمای روی گلگیر جلو ایجاد شده.
  • پوشش حرفه ای رکاب ها که نقش مکمل طرح سپر جلو را بازی می کنند!

ساینا و تیبا1

 

 

نمای عقب:

 

طرح نمای عقب ساینا از سویی کاملا متوازن و منطقی طراحی شده , اما از سویی دیگر حداقل از نظر بنده هنوز به تکامل

لازم نرسیده است! بطور مثال کشیده گی کاسه چراغ ها عقب از طرفین خوب و منطقیست , اما هرچه بیشتر به نمای عقب

ساینا نگاه می کنیم این نیاز احساس می شود که ساینا به چراغ های بزرگتری نیاز دارد تا فضای ایجاد شده مابین دو کاسه

چراغ عقب تا این حد خودنمایی نکند!

 

 

به این ترتیب اگر ابعاد کاسه چراغ ها بزرگتر بود نیازی نبود که مه شکن ها در لبه پایینی سپر قرار بگیرند. البته تقارن مابین

دو مه شکن عقب خبر از کاربلدی طراح می دهد اما بدون شک محل نصب مه شکن ها جزء آسیب پذیرترین نقاط ممکن است.

( باز هم نبود سنسور دنده عقب جای سوال دارد )

کابین و تجهیزات:

 

با توجه به اینکه کیفیت طراحی ساینا در حدقابل قبولی قرار دارد اما کیفیت مواد اولیه بکار رفته برای ساخت سپر ها و دیگر

قطعات  واقعا پایین است!  بشکلی که ضربه پذیری سپر و آینه ها بشدت پایین است و جنس پلاستیک خشک بکار رفته برای

ساخت این قطعات واقعا بی کیفیت است. این موضوع در اکثر موارد دیده می شود که سپر تیبا و ساینا در تصادفات ساده درون

شهری تکه تکه می شود!

واما کابین…

اوضاع درون کابین ساینا نیز به همین شکل است. رنگ داشبورد از خاکستری به مشکی تبدیل شده و رودری هاهم همینطور.

طرح جدید غربیلک و داشبورد ساینا خصوصا در بخش میانی شبیه به 207 های ایران خودرو است. البته فراموش نشود

که این 207 ها در حقیقت +206 هستند که با نام 207 معرفی شده اند , چه کنیم ایران خودرو است دیگر…

 

 

سیستم صوتی و تهویه جدید بیننده را کمی بوجد می آورند , در حالی که وقتی متوجه می شوید که سیستم تهویه غیر اتوماتیک

است گونه هایتان شل می شود!

 

 

طرح جدید رودری ها کار با دکمه های بالا بر شیشه ها را راحت تر کرده و بدون شک هنگام باز و بسته کردن درب های ساینا

دقیقا مانند تیبا 1 باید جانب احتیاط را رعایت کنید! چراکه امکان شکستن دستگیره ها یا بیرون زدن رودری ها وجود دارد.

در سمت چپ غربیلک هم فقط دکمه چرخشی ارتفاع نور کاسه چراغ جلو وجود دارد و دیگر هیچ…

 

 

خلاصه اینکه هنوز استارت نزده و راه نیفتاده به هیچ وجه کیفیت قطعات داخلی مناسب نیست و همه چیز کاملا شکننده بنظر

می رسد.

موتور و توان حرکتی:

 

موتور و گیربکس ساینا با تیبا1 فرق خاصی ندارند. موتور 4 سیلندر و 8 سوپاپ که توان ایجاد 87 اسب بخار را دارد.

گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز به 128 نیوتن متر می رسد که با توجه به حجم موتور 1503 سی سی به هیچ وجه

اعداد قابل قبولی برای موتوری با این حجم  نیستند!

با شروع به حرکت متوجه این موضوع خواهید شد که کیفیت ساخت و سواری ساینا و تیبا 1 تفاوت چندانی ندارد و شما صرفا

پول طرح جدیدی را پراخت کرده اید. ولی کابین ساینا کم صداتر از تیباست و سیستم تعلیق نرم تر عمل می کند. کشش موتور

هنوز پایین است و قدرت مانور محدود. کیفیت تعویض دنده ها تغییری نداشته و به نوعی عذاب دائمی شبیه شده است. قدرت

ترمزها در حد متوسط  قرار دارد و تا حدودی رضایت بخش است. نکته ای که باید بدانید این است که اگر دور موتور را حتی تا

محدوده قرمز رنگ بالا ببرید , گویی که موتور را در آغوش کشیده اید و دیگر صدایی نخواهید شنید…

مصرف ساینا از تیبا1 بیشتر است و اکثر خریداران از میانگین مصرف 9 لیتر در صد کیلومتر سخن می گویند , در حالی که

سایپا میانگین مصرف 7 لیتر در صد کیلومتر را اعلام کرده است.

 

نتیجه گیری:

 

صدا زیاد کابین + خشک بودن گیربکس + کیفیت بد قطعات + موتور کم توان و…

هیچ یک  راضی کننده نیست و با توجه به قیمت سمند SE واقعا خرید ساینا کمی دور از منطق است.

این به آن معنانیست که سمند SE فوق العاده است , بلکه هرچه باشد از ساینا بهتر و قطعا ایمن تر است.

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

 

گالری: