برای اینکه از نحوه شکل گیری پروژه ساخت تیبا بیشتر آشنا شوید می توانید به متن بررسی تیبا 1 مراجعه کنید.

( جهت مطالعه اینجا کلیک کنید )

 

نقد طراحی:

 

همانطور که در گذشته بیان شد طرح تیبا 1 با نمره منفی بالا و به جا گذاشتن سوالات متعدد ذهن منتقدان را بخود

مشغول کرد. تا اینکه سایپا اعلام کرد نسخه هاچبک تیبا 1 را با نام تیبا 2 آماده عرضه به بازار نموده است.

نمای جلو که همان مشکلات قبلی را در طراحی دارد و اتفاقی برای این بخش رخ نداده است!

نمای جانبی هم بجز حذف صندوق عقب تغییر خاصی را تجربه نکرده است.

 

 

نمای عقب:

 

در نمای عقب  بر خلاف مشکلاتی که برای تیبا 1 وجود دارد واقعا نمی توان ایراد چندانی به طرح عقب تیبا 2 گرفت!

طرح هماهنگ و متعارف بخش عقب تیبا 2 جای زیادی  برای انتقاد باقی نگذاشته است.  اما این موضوع به معنی بدون

ایراد بودن طرح عقب تیبا 2 نیست!

( البته نمی توان کپی برداری طراحان تیبا 2 از طرح ساندرو 2013 را نادیده گرفت! )

 

 

 

ایراد اول:

قطعا ابعاد شیشه عقب کوچک است و دید کافی به راننده ارائه نمی کند.

ایراد دوم:

محل قرارگیری مه شکن بر روی سپر عقب به هیچ وجه منطقی بنظر نمی رسد!

مه شکن ها یا بشکل موازی درون کاسه چراغ های عقب قرار می گیرند یا فقط در کاسه چراغ سمت چپ.

این قاعده برای خودروهایی که مه شکن آنها روی سپر عقب قرار گرفته نیز رعایت می شود.

ایراد سوم:

نبود حتی دو عدد سنسور ساده برای سپر عقب تیبا 2 که با توجه به کوچک بودن شیشه عقب واقعا کار کنترل تیبا 2

را هنگام دنده عقب  گرفتن برای راننده سخت می کند.

بله همانطور که مشاهده می کنید ایراد 2 و 3 در سری جدید تیبا 2 که با نام تجاری کوییک قرار است به بازار عرضه شود

برطرف شده. بنابر این سایپا خود به نقاط ضعف محصولاتش واقف است ولی حتی برای برطرف کردن نفاط ضعف محصولات

خود مبلغ چشمگیری از مشتریان طلب می کند!

 

 

موتور و توان حرکتی:

 

تغییری در بخش حجم ,  قدرت و گشتاور موتور بوجود نیامده و همچنان همان موتور تیبا 1 برای تیبا 2 در نظر

گرفته شده. موتوری با حجم 1503 سی سی که با 4 سیلندر و 8 سوپاپ  (SOHC) توان تولید 80 اسب بخار قدرت

و 126 نیوتن متر گشتاور را داراست. با توجه به حذف صندوق عقب قاعدتا تیبا 2 باید هندلینگ بهتری ارائه کند تا

معنای بهتری از هاچبک بودن را بدنبال داشته باشد. اما نکته ای که بشدت خودنمایی می کند عدم تعادل کافی محور عقب

است که ناشی از وزن پایین تیبا 2 و تقسیم وزن نامناسب آن است. ولی بدون شک مشکل از دست دادن ناگهانی تعادل محور

عقب تیبا 1 یا اصطلاحا در رفتن عقب خودرو برای تیبا 2 کاملا منطقی تر است و حداقل قابل پیش بینیست!

عملکرد بد گیربکس حتی امکان استفاده از همین 80 اسب بخار ناقابل را هم نمی دهد. این در صورتیست که شتاب اولیه و

کشش موتور تیبا 2 نسبت به پژو 206 تیپ 2 برتری دارد , ولی بدلیل ضعف دقت وعملکرد سیستم ترمز تیبا 2 در مقایسه

با 206 تیپ 2 پیشنهاد می کنم حداقل در مسیرهای کوهستانی شتاب بیشتر تیبا 2 را برخ 206 های تیپ 2 نکشید!

چراکه  برای کنترل تعادل تیبا 2 هنگام عبور از پیچ های تند کوهستانی با توجه به ترمزهای ضعیف تر تیبا 2 با خطر

واژگونی یا خروج از پیچ روبرو خواهید شد…

سیستم ترمز تیبا 2 در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه ایست. برای تیبا 2 نیز سیستم ABS 2 کاناله در نظر گرفته

شده که  نمی توان اعتماد چندانی به آن داشت ,  ولی در مجموع  سیستم ترمز تیبا 2  بدلیل کاهش وزن و حذف صندوق

عقب عملکرد بهتری نسبت به تیبا 1 ارائه می کند.

شعاع گردشی تیبا 2 نیز مانند تیبا 1 دور از انتظار است و کار را برای دور دوفرمان بشدت سخت می کند.

هنوز صدای های مختلف از درون درب ها , ستون های میانی , بخش صندوق و… + صدای زیاد موتور سرنشینان را با

سطح کیفی مونتاژ کاران دولتی بیش از پیش آشنا می کند. صد البته کیفیت پایین قطعات داخل کابین و استفاده از پلاستیک

خشک …

 

 

فضای پایی که صندلی های عقب به سرنشینان این بخش ارائه می کنند نسبت به پیشکسوتانی از رده خارج مانند 206 بیشتر

است و راحتی بیشتری برای سرنشینان ایجاد می کند. این موضوع در بخش حجم صندوق عقب نیز تکرار می شود و باتوجه به

قابلیت تاشو بودن صندلی های عقب 206 و تیبا 2 حجم بار تیبا 2 کمی بیشتر از پژو 206 است.

فنربندی و سیستم تعلیق تیبا 2 نیز در سرعت های پایین نرم عمل می کنند ولی با بالا رفتن سرعت و تغییر سطح مسیر گویا

فنربندی و سیستم تعلیق تیبا 2 حافظه خود را از دست داده و ناگهان از خود بی خود می شود!

مونتاژ بد درب ها خصوصا درب صندوق عقب با بالا رفتن کارکرد تیبا 2 آنان را به نوازندگانی بی استعداد تبدیل می کند

که صداهایی ناهنجار از خود تولید می کنند. در کل اتاق تیبا 1 و 2 عمر مفید چندانی ندارد و بسرعت افت می کند.

بزرگترین نکته در رابطه با تیبا2 ایمنی آن است که…

در تصاویر پایین برخورد اتوبوس اسکانیا و تیبا2 را مشاهده می کنید که در این تصاویر ایمنی تیبا 2 بطور کامل به تصویر

کشیده شده است!

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

 

در این تصادف اتوبوس اسکانیا  با سرعت زیاد از پشت به تیبا 2 برخورد کرد  , سه نفر از سرنشینان که یک خانم 50 ساله

مادر خانواده ,  دو دختر خانم 18 و 9 ساله در دم فوت کردند , پدر خانواده ( راننده ) در بخش مراقبت های ویژه بستریست!