مرگ دست خداست

پراید فقط یک وسیله است!!!

 

پراید خودرویی که در سال 1975 توسط مزدا ژاپن و به سفارش فورد آمریکا  طراحی و ساخته شد. تولید پراید در

ژاپن تا 1981 ادامه داشت. این خودرو در کشور ژاپن با نام مزدا 121 به تولید رسید. تا اینکه شرکت فورد نیز تصمیم

گرفت از این خودرو برای عرضه در بازار آمریکا استفاده کند.

 

 

مزدا 121 از سال 1988 تا سال 1991 در بازار آمریکا با نام فورد Festiva ( فستیوا ) عرضه شد!

 

 

 

( مزدا 121 و فورد فستیوا در ژاپن و آمریکا فقط بشکل هاچ بک عرضه شدند )

قیمت مناسب بهمراه راحتی تردد در شهر فورد فستیوا را به یکی از بهترین گزینه ها برای خرید تبدیل کرد.

البته تیونرها نیز با توجه به هاچبک بودن فورد فستیوا آنرا با تغییراتی اساسی روبرو کردند.

فورد فستیوا بعنوان ( نا امن ترین ) خودرو بازار آمریکا شناخته شد و نتوانست مجوز های لازم برای ادامه تولید

را کسب و به سرعت تولید و عرضه فستیوا در آمریکا متوقف شد!!!

 

 

اما در ادامه شرکت کیا موتورز کره بعنوان یکی دیگر از شرکای فورد از سال 1987 تا سال 2000 به تولید

فورد فستیوا پرداخت. نام تجاری در نظر گرفته شده برای فورد فستیوا توسط کیا موتورز کره جنوبی ( پراید ) بود.

پراید در بازار کره جنوبی نیز طرفداران خود را داشت. تا اینکه در سال 1370 شرکت سایپا خط تولید پراید را از

شرکت کیاموتورز کره جنوبی خریداری کرد!

 

 

از همان ابتدا پراید مورد توجه بسیاری از خریداران ایرانی قرار گرفت. کولر و شیشه های برقی + فرمان نرم تر نسبت به

پیکان بهمراه شتاب بهتر از نکات قابل توجه برای خریداران داخلی بود. حتی سریال تلویزیونی خودرو تهران – 11 نیز به سایپا

کمک کرد تا هر چه سریع تر شرایط اعتمادسازی مابین مونتاژکار و خریدار فراهم شود. اما انژکتوری نبودن موتور پراید باعث

مصرف زیاد و آلاینده بودن آن شده بود , تا اینکه بالاخره پراید هم مجهز به موتور انژکتوری شد و توانست مصرف

سوخت 7.8 لیتر در صد کیلومتر را ثبت کند.

 

 

حالا دور دور هیدرولیک شدن پراید بود!

در ابتدا پراید های هیدرولیک بامشکل خلاص شدن و دیگر مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک فرمان روبرو بودند که

طبق معمول با گذشت زمان و قربانی شدن تعدادی از هموطنانمان این مشکل کمی کمرنگ تر شد. دوران گذشت تا شکایات

مردمی به حدی رسید که سایپا را وادار به عکس العمل کند!

 

 

پروژه ای به نام X100 توسط سایپا آغاز شد که حاصل آن افزودن چند ورق بیشتر به شاسی و دیگر نقاط  پلت فرم

پراید بود. این در حالیست که مهندسان سایپا نام این تغییر را ( تغییر پلت فرم ) گذاشته اند!!!

حاصل این تغییر افزایش وزن خالص پراید بود , در این پروژه بطور تقریبی وزن پراید از بیش از 700 کیلوگرم به بیش

از 900 کیلوگرم رسید. این به آن معناست که ساده ترین روش ممکن برای ایمن سازی پراید استفاده شده و نیاز به عمل

و تخصص خاصی نداشت. کاری که قطعا سالها قبل نیز توان انجامش وجود داشت. حال آیا واقعا ایمنی پراید تغییر

محسوسی پیدا کرده یا هنوز پراید همان قاتل جاده ای ایرانیان است؟

 

 

نتایج نشان دهنده آن است که اینطور نبوده و پراید همچنان ایمنی خاصی ندارد و برای سرنشینانش جدی ترین خطر

جانی را بدنبال دارد! برخی بر این تصور هستند که اضافه شدن ایربگ می تواند تاثیر خاصی برروی ایمنی خودرو داشته

باشد , باوری غلط که باید اصلاح شود!

وجود ایربگ تنها برای خودروهایی مفید است که شاسی و کابین مستحکمی دارند , چراکه در خودروهایی مانند پراید و 405

یا امثال آن ( پژو پارس ) وقتی بر اثر شدت تصادف داشبورد جابه جا می شود ایربگ به جای اینکه نقش محافظتی داشته باشد

می تواند باعث مرگ سرنشین , قطع نخاع یا ضربه مغزی شود.

 

 

باید توجه داشت که پراید بعنوان یک درون شهری تولید شده بود و امکان استفاده از آن در جاده و مسیرهای بین شهری

میسر نبود! این در صورتیست که در ایران ما پراید هم در جاده هم در شهر استفاده می شود!!!

نکته قابل توجه اینکه گروهی از مهندسان کره ای چندی قبل به ایران آمده بودند تا بازدیدی از چند پروژه داخلی داشته باشند.

به همین دلیل با پرواز مستقیم به یکی از استان های جنوبی ایران رفتند. زمانیکه قرار شد مهندسان کره ای را به محل اصلی

پروژه انتقال دهند بدلیل حاضر نبودن خودروهای سازمانی به اجبار خودرو شخصی را برای جابه جایی مهندسان کره ای

در نظر گرفتند. این خودرو شخصی پراید بود! مهندسان کره ای با دیدن پراید سوال پرسیدند که آیا با پراید می خواهید مسافت

بین دو شهر را طی کنید؟ پاسخ مثبت بود. به همین دلیل مهندسان کره ای سوار پراید نشدند و اعلام کردند که پراید یک خودرو

درون شهریست نه بین شهری , بنابراین ایمنی کافی برای جابه جایی را ندارد!!!

بله مهندسان کره ای حاضر شدند ساعتی را در گرمای تابستان جنوب ایران منتظر بمانند اما جان خود را به پراید نسپارند…

 

کابین و تجهیزات:

 

کابین پراید های نسل اول که از شدت سادگی سرنشینان خود را به مسلمان ترین افراد کره خاکی تبدیل کرده بود!

چراکه از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی داخل کابین در اوج ساده زیستی بسر می بردند…

اما درون کابین پرایدهای به اصطلاح X100 داشبورد جدید کیفیت پایین خود را فریاد می زند و استفاده از پلاستیک خشک

و صداهای مخصوص آن ( مانند صدای جویدن یخ ) سرنشین را بفکر فرو می برد…

 

 

طرح داشبورد که از ال 90 کپی برداری شده تنها با حفظ ساعت دیجیتالی وسط داشبورد پراید بودن خود را اثبات می کند.

بزرگترین اتفاق ممکن اضافه شدن کلید چرخشی تنظیم ارتفاع نور کاسه چراغ های جلوست! البته خرابی مکرر درجه های

جدید تنظیم سیستم تهویه معمولی پراید های x100 , یکی دیگر از مزیت های آن است.

 

 

 

موتور و توان حرکتی:

 

موتور مورد استفاده برای پراید های x100 با حجم دقیق 1323 سی سی توان تولید 71 اسب بخار قدرت

و 108 نیوتن متر گشتاور را دارد…

در سال 1386 یک دستگاه پراید صفر کیلومتر خریداری کردیم که از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بود و بزرگترین

مشکل آن مونتاژ بد درب عقب سمت شاگرد بود , مشکلی که در سرعت های بیش از 60 کیلومتر در ساعت باعث ورود

هوا به داخل کابین می شد. وجود لاستیک های فابریک کومهو کره ای اصل بطور فابریک کارخانه ای از نکات جالبی بود

که بیانگر کیفیت مطلوب پرایدهای سال 86 بود! نکته ای که همه مالکان پراید های 86 به آن اشاره می کنند.

 

 

 

بنا به تجربه

شخصی بنده پرایدهای معمولی که مثلا ایمن سازی نشده اند وقتی با یک سرنشین در حال حرکت اند شتاب متوسطی

ارائه می دهند , ولی زمانیکه تعداد سرنشینان زیاد باشد پراید ایمن سازی نشده نه شتاب دارد و نه ترمز…

اما

پراید ایمن سازی شده که به سیستم ترمز ABS دو کاناله مجهز شده با توجه به اضافه وزن بیش از 200 کیلوگرمی نسبت به

پرایدهای سری قبل , هم مصرف بیشتری دارد هم شتاب کمتری! از سویی دیگر بدلیل استفاده از سیستم ترمز ABS دوکاناله

دقت ترمزهای پراید کم است و گویا اضافه وزن مانع عملکرد صحیح سیستم ترمز می شود. البته امکان قفل کردن چرخ ها

نیز بالاست , چراکه سیستم ترمز ABS دوکاناله از دقت پایینی برخوردار است. در کل وقتی سازنده خودرو باشید علم ایجاد

تغییر در خودرو را خواهید داشت.

 

 

این به آن معناست که سایپا اگر سازنده خودرو بود بجای اضافه کردن چند ورق آهنی به

اسم ایمن سازی و تغییر پلت فم در عین از بین بردن حالت استاندارد پراید که باعث افت شتاب و افزایش مصرف سوخت

آن شده است , بعد از نزدیک به 40 سال حمایت همه جانبه دولتی و مردمی خودرویی جدید طراحی و به بازار داخلی ارائه می داد.

حالا صحبت از خروج تدریجی پراید از تولید داخلیست…

خودرویی که پس از مزدا , فورد , کیا موتورز حالا با سایپا , سالهاست که می گویند سال بعد از رده خارج می شود…

خنده دار ترین مطلب این است که گفته می شد پراید کاملا بومی سازی شده و ارز بری ندارد!

ولی کلا با نرخ دلار قیمت گذاری می شه…

 

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد