سفر

به آینده

به سبک آلمانی

 

نقد طراحی:

 

باید اعتراف کنم نقد طراحی i8 کار دشواریست , چراکه گویا جایی برای ایراد گرفتن نیست…

در چهره i8 شمایی از کوسه و عقاب را می توانید ببینید. البته وقتی درب های این موجود باز می شوند

کاملا مانند عقابیست که بدنبال شکار خود در اوج آسمان به پرواز در آمده و از بلندترین نقطه با چشمانی

تیز بین مشغول رسد پایین دست است!

 

 

این در صورتی است که وقتی درب ها بسته هستند و i8 در حال شتابگیریست مانند کوسه ای در عمق دریاست

که ناگهان بسمت شما حمله ور می شود!

 

 

بنابراین اگر عقاب را سلطان آسمان و کوسه را سلطان دریا فرض کنیم شما با i8 سلطنتی بر آسمان _ زمین و دریاها

خواهید داشت.

ورودی هوا در نظر گرفته شده برای کاپوت که نقش خنک کننده ای طبیعی برای موتور برقی را ایفا می کند + استفاده

از نئون درون کاسه چراغ ها و زمینه سیاه , خشونت و زیبایی نمای جلو i8 را دو چندان می کند.

 

 

نمای جانبی:

 

اما در نمای جانبی قدرت نمایی بی چون و چرایی که فقط می توان گفت تحسین برانگیز است.

گویا این تنها فراری و مکلارن نیستند که با رعایت قواعد آیرودینامیک خودروهای فضایی می سازند!

دکمه لمسی باز کردن درب ها که درون شکاف میان درب و گلگیر عقب پنهان است , بگونه ای طراحی شده که خللی در

آیرودینامیک خودرو ایجاد نکند. طراحی آینه های جانبی بگونه ایست که باد را به داخل شکافی بال مانند که از

سقف شروع شده و تا کاسه چراغ های عقب ادامه دارد هدایت می کند تا چسبندگی محور عقب دوچندان شود.

 

 

نمای عقب:

 

در نمای عقب شاهد موجودی فضایی هستید که بشدت عصبانی بنظر می رسد. بنظر بنده این در صورتی است که

وقتی i8 از خودروهای بنزینی سبقت می گیرد خشونت خود را بعنوان یک هیبریدی مدافع محیط زیست و هوای

پاک برخ می کشد. قرار گرفتن راهنما های چپ و راست در زیر لبه باله های بزرگ عقب , نکته ایست که در نگاه

اول جلب توجه نمی کند ولی بعد از دقت کردن به درون شکاف های ایجاد شده مابین باله ها و گلگیرهای عقب

براحتی قابل مشاهده خواهند بود. راهنماهایی که نقش ابروی موجود فضایی را بازی می کنند!

 

 

براستی i8 همانند  لافراری _ مکلارن P1 _ بوگاتی شیرون و… فراتر از زمان خود است.

 

کابین و تجهیزات:

 

هماهنگی کاملی بین طرح داخلی و خارجی i8 ، برقرار است.

نمای کابین با مدل های دیگر BMW فرق چندانی ندارد ولی بسیار چشم نواز وزیبا بنظر می رسد.

باید پذیرفت که داخل کبین i8 ، فضایی تر از دیگر محصولات BMW می باشد. صندلی هایی باریک و اسپرت

که کاملا هوشمندانه طراحی شده اند , تا سرنشینان در طول مدت سوار بودن به i8 خسته نشده و از آرامش

حاکم درون کابین لذت ببرند. i8 خودرویی 2+2 نامیده می شود.

اما 2+2 به چه معناست؟

به خودروهای کوپه ای که دو ردیف صندلی دارند 2+2 می گویند. نکته اینجاست که 90% ردیف دوم یا همان

صندلی های عقب اینگونه خودروها عملا بلااستفاده اند! خب i8 هم یکی از همان 90% بحساب می آید.

البته صندلی های عقب برای سوار شدن کودکان با قدی کمتر از 120 سانتیمتر یا قرار دادن چمدان یا

کوله پشتی مناسب هستند. ( چرا که i8 صندوق عقب ندارد و تنها محفظه ای برای مبدل شارژ دارد ) 

 

 

امکانات رفاهی سطحی کامل دارد که به چند نمونه مورد اشاره می کنیم:

سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون استفاده از سوئیچ ( فقط همراه داشتن سوئیچ کافیست )

شیشه ها ضد اشعه UV _ ضد حرارت و صدا

ترمز دستی برقی

هد آپ پیشرفته

اتوهلد

سیستم صوتی حرفه ای harman / kardon

ال سی دی 8.8 اینچی لمسی

صفحه کیلومتر TFT

تعیین چند حالت مختلف برای رانندگی از جمله حالت SPORT

تهویه هوشمند دوگانه (راننده و سرنشین)

موس لمسی با قابلیت تایپ

سیستم پیشگیری از تصادف

گرمکن  صندلی های جلو

تنظیم برق صندلى ها

دوربین 360 درجه بهمراه سنسورهای هوشمند

و…

( البته موارد اشاره شد تنها بخشی از امکانات i8 هستند )

 

 

حالا سوئیچ را برداشته و تعجب وجود شما را فرا می گیرد , گویا بجای سوئیچ یک موبایل هوشمند در

اختیار شما قرار گرفته است!

 

 

می توانید تمام تنظیمات خودروی خود را بوسیله سوئیچ کنترل یا خاموش و روشن کنید.

در عین حال با اتصال گوشی خود به نرم افزار i8 , می توانید روشن و خاموش کردن کولر و چراغ ها را کنترل کنید.

بطور مثال درتابستان پیشرو تهران قبل از سوار شد ن از فاصله دورتر کولر را روشن کرده تا وقتی سوار خودرو

می شوید لذت هوای خنک خستگی را تجربه کنید.

سوئیچ یا همان ریموت BMW i8 نشان دهنده نسل جدید ریموت های شرکت BMW آلمان است.

این ریموت ها بشکل کاملا هوشمند و دارای ال سی دی لمسی هستند تا این امکان وجود داشته با که تجهیزات

داخل کابین را کنترل کنیم. بطور مثال با استفاده از ریموت i8 می توان از میزان سوخت موجود در باک و روشن

یا خاموش بودن تجهیزات مطلع شد. از طرفی امکان روشن و خاموش کرد خودرو از راه دور و… امکان پذیر است.

باید بدانید که درب های i8 ، از داخل کابین با یک دکمه برقی باز می شوند و در صورت بروز مشکلی احتمالی

دستگیره ای در کنار بازوی سرنشین وجود دارد تا درب ها بطور مکانیکی بازگردند.

 

توان حرکتی :

 

3 موتور برقی و 2 گیربکس توان حرکتی BMW i8 را تامین می کنند.

محور جلو:

موتور برقی بقدرت 129 اسب بخار که برای انتقال قدرت خود از یک گیربکس 2 سرعته مجزا بهره می برد.

محور عقب:

یک موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر بنزینی توربو بقدرت 220 اسب بخار و یک موتور مکمل برقی کوچک بقدرت

8 اسب بخار. گیربکس 6 سرعته مجزا توان  این دو موتور را به محور عقب منتقل می کند.

در حقیقت در لحظه استفاده از هر سه موتور BMW i8 تبدیل به یک چهارچرخ متحرک دائم می شود!

شتاب اولیه i8 بطور استاندارد 4.4 ثانیه اعلام شده , ولی تست شتاب های انجام شده در دنیا و حتی تهران اعدادی

کمتر از 4.4 ثانیه را ثبت کرده است. این در صورتی است که i8 های وارداتی سفارش ایران نبوده و سازگاری کمی

با اوکتان بنزین ایران دارند!

 

 

اما نکته مهم میانگین مصرف سوخت i8 بود که بطور رسمی و در بهترین شرایط به 2.1 لیتر می رسد , ولی این عدد در

ایران و خصوصا تهران بزرگ به عددی نزدیک به بیش از 6.5 لیتر در صد کیلومتر می رسد!

عددی که با ممکن است با عدد رسمی و در شرایط ایده آل تفاوت بسیاری داشته باشد , ولی برای تجربه شتاب اولیه ای

کمتر از 5 ثانیه بی نظیر است…

سه حالت رانندگی که در حالت edrive (اقتصادی) فقط موتور برقی محور جلو فعال است و با یک شارژ کامل 30 کیلومتر

را طی می کند. ( استفاده درون شهری )

حالت camfort ( راحت ) که هر 3 موتور را درگیر کرده ولی از تمام توان خودرو استفاده نمی کند.

و…

 

 

حالت SPORT که ناگهان همه چیز را تغییر می دهد!

شتابی دور از انتظارتان شما را بدرون صندلی ها فرو میبرد . نکته جالب تغییر رنگ صفحه کیلومتر TFT و قرمز رنگ شدن

آن است. جالب تر اینکه شما با هر بار شتابگیری و یا ترمز شدید ناخواسته باطری های i8 را شارژ می کنید.

 

 

بنظر شما آیا این به آن معنانیست که هرچه سریع تر حرکت کنید نیاز به شارژ موتور الکتریکی توسط

برق شهری ( بوسیله مبدل مخصوص ) نخواهید داشت؟

بنابر این اگر BMW i8 را دیدید که در حال پرواز کردن روی آسفالت های داغ کشور عزیزمان ایران است

می توانید به این موضوع فکر کنید که راننده i8 در حال شارژ باطری موتور الکتریکیست… (^_^)

بدلیل صدای کم موتورهای i8 ، جوی مانند یک جت جنگی درون کابین حاکم است و شما را وادار به پرواز می کند.

گویا شما از زمین فاصله گرفته اید. BMW i8 سرعت ۲۵۰ کیلومتر ( محدود شده الکترونیکی ) در ساعت را براحتی

طی می کند و هیبریدی بودنش نقطه ضعفش نیست , بلکه یکی از بهترین هاست!

سکوت کابین و سواری تقریبا خشک و اسپرت + امکانات کامل , هندلینگ ذاتی BMW و مصرف سوخت

پایین در کنار طراحی خاص  گویی دل و جان  آدمی را بچالش می کشد…

 

 

سیستم های متنوع کنترل پایداری و قدرت ترمزهای مثال زدنی بهمراه 6 کیسه هوا مانند چک سفید امضاء i8 به

مالک خود است. همه چیز برای اوج گرفتن در کنار هم قرار گرفته و این روزها با اعلام پرشیا خودرو جهت واردات

رسمی و تحت پوشش گارانتی BMW i8 قیمت این سوپراسپرت هیبریدی در بازار آزاد داخلی کاهش یافته و کمی

منطقی تر شده! ( قیمتی مابین 900 میلیون الی یک میلیارد تومان )

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

کلیپ اختصاصی معرفی BMW i8 توسط مجله تصویری خودرو گراف