پادشاه پاریسی…

طراحی بدنه:

 

حتما شما هم به این نکته توجه کردید که می توان براحتی شباهت های مابین قدیمی ترین مرسدس بنز

و نسل های فعلی آن را پیدا کرد , چراکه خط سیر طراحی برندهای بزرگ دنیا همین گونه است.

نکته ای که در بخش طراحی رنو کمرنگ شده بود و بالاخره مدیران رنو نیز به آن اذعان کردند.

طراحان جدید رنو که بیشتر از نسل جوان هستند تصمیم گرفتند تا با استفاده از طرح C برای چراغ های جلو

محصولات رنو و چراغ های عقب کشیده که شباهت زیادی به محصولات اخیر برند لینکلن نیز دارند هویت

جدیدی برای رنو و محصولاتش ترسیم کنند. طرحی که از این به بعد متعلق به رنو است و حتی از فاصله زیاد

نیز قابل تشخیص است.

اما معجزه تلیسمن چیست که تا این حد بیننده را محو خود می کنند؟

جلو پنجره بزرگ که آرم رنو بخش زیادی از آن را بخود اختصاص داده است با کاسه چراغ های بزرگ جلو نمایی

خاص بخود گرفته , استفاده از دو LED بجای لامپ برای چراغ های جلو طرح را پیچیده تر و رویایی می کند.

کاسه چراغ هایی که با نوار C شکل از به اوج می رسند!

 

 

طراحی خاص کاپوت که بخشی از گلگیرهای جلو را پوشش داده و تاروی کاسه چراغ ها ادامه پیدا

کرده است بهمراه خطوط برجسته که همانند آبشاری بزرگ نگاه بیننده را به پایین می کشد تا با دیدن

کاسه چراغ های با شکوه و طرح خشن پروژکتورهای جلو و ورودی هوا کمی احساس خطر کنید!

( چراکه این طرح در مجموع بیننده را به یاد موجودات عظیم الجثه دریا می اندازد )

در نمای جانبی همه چیز باثبات و تحسین بر انگیز است! نمایی بشدت اصیل و چشم نواز , بدون شک

طرح عضلانی گلگیرهای عقب تلیسمن شکوه این فرانسوی را چند برابر کرده است.

 

 

نمای عقب تلیسمن , کولئوس و… را باید کپی هوشمندانه ای از برند لینکلن دانست!

شاید بهتر باشد تا چینی های کپی کار حداقل کپی کاری را از رنو و طراحانش بیاموزند…

 

 

بطور مثال تطبیق طرح کاسه چراغ های عقب با آرم رنو و قرار دادن دوربین دنده عقب در درون آرم رنو

خبر از ذکاوت طراحان رنو دارد , البته نوشته بزرگ تلیسمن در زیر آرم و دکمه لمسی صندوق عقب مهر تایید

این ادعاست…

 

 

وقتی بای اولین بار نمای عقب تلیسمن را در شب مشاهده کردم , LED های کاسه چراغ های عقب

تلیسمن من را وادار به مکث و…

 

 

همانند سپر جلو سنسورها خودنمایی می کنند و خیال راننده را از نظر دقت عملکردشان راحت

می کنند , اما نکته مهم وجود طرح دو خروجی برای اگزوز است که تنها در حد طرح و صرفا جهت

زیبایی بکار گرفته شده اند.

 

کابین و تجهیزات:

 

باورود به کابین عریض بودن آن به شما دیکته می شود!

کابینی بزرگ و جادار که کنسول میانی پهن آن فضای کافی برای آرنج راننده و سرنشین را تامین می کند.

غربیک زیبا و خوش دست که در کنار صفحه لمسی 8.7 اینچی میان داشبورد دیدنیست!

در این بین نمایشگر TFT کیلومتر شمار کلام آخر را بیان می کند:

( این خودرو از قیمت و کلاس خود فراتر است )

 

 

سیستم انحصاری R link 2 رنو بخوبی عمل می کند و با وسعتی که نمایشگر لمسی ارائه می دهد

می توان گفت فضایی مشابه ولوو XC90 در درون کابین تلیسمن مشاهده می شود.

طوفان آپشن ها تلیسمن در راه است:

سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ

سیستم صوتی حرفه ای ( BOSE ) که دارای 13 تکه است و بطور انحصاری برای کابین تلیسمن طراحی شده!

بازشدن صندوق عقب با حرکت پا ( باز شدن درب صندوق عقب بدون نیاز به استفاده از سوئیچ )

تهویه مطبوع چندگانه

گرم کن ( هر 4 صندلی ) و سرد کن ( راننده و سرنشین ) بای صندلی ها

ماساژور

سقف پانارومیک

سیستم هشدار نقطه کور آینه های جانبی

سیستم ECO برای کاهش مصرف سوخت

سیستم هوشمند خاموش شدن و استارت مجدد در توقف ها

سیستم پارک خودکار ( بطور هوشمند ) خودرو

هد آپ دیسپلی

سیستم Multi Sense تغییر وضعیت رانندگی و… بطور میانبر ( سریع تر )

سیستم روشن شدن خودکار هر پروژکتور در هنگام گردش به طرفین

کروز ( ثابت کردن سرعت ) و لیمیت کنترل ( قفل سرعت ) هوشند

و…

 

 

باید گفت وجود موس و صفحه لمسی 8.7 اینچی سنگ تمام رنو برای تلیسمن بحساب می آید!!!

 

 

همه چیز در بهترین حالت ممکن قرار دارد تا زمانیکه به ردیف عقب رفته و با مشکل فضای سر

برای افراد بلند قد ( بیش از 190 سانتیمتر ) روبرو می شویم! البته فضای پا کاملا کافیست ولی

حالت اسپرت و آیرودینامیک طرح سقف تلیسمن کار را برای افراد بلند قد مشکل می کند!

البته این نکته در رابطه با سرنشین میانی ردیف عقب تکرار می شود و باید بگویم که من با قد

185 سانتیمتر نتوانستم در قسمت میانی صندلی عقب براحتی قرار بگیرم!

پس به ناچار مجبور به کج کردن سر و گردن شدم…

در حقیقت تلیسمن یک سدان سایز متوسط لوکس و اسپرت 4 نفر بشمار می رود!

 

 

بادیدن فضای 608 لیتری صندوق عقب تلیسمن حتی سخت پسندترین افراد نیز راضی می شوند.

 

تست رانندگی:

 

موتور رنو تلیسمن با حجم دقیق 1618 سی سی که یک چهار سیلندر 16 سوپاپه توربو است می تواند

برای تلیسمن 190 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند!!!

این موتور با کد ENERGY TCe 200 واکنش های رویایی را برای تلیسمن رقم زده! بشکلی که من احساس

می کنم نه درون یک رنو لوکس فرانسوی , بلکه در درون کابین یک سری 5 آلمانی قرار گرفته ام….

موتوری که با استاندارد یورو 6 و میانگین مصرف 6.2 لیتر به راننده خود اطمینان خاطر می دهد تا هر

7 دنده گیربکس دوکلاچه تلیسمن را یکی پس از دیگری طی کند!!!

می گویند شتاب رسمی ( استاندارد ) تلیسمن 7.7 ثانیه است , بطور معمول وقتی تست رانندگی انجام

می دهیم شتاب رسمی غیر قابل دسترس است اما این نکته در رابطه با تلیسمن کاملا برعکس است!

چراکه به اعتقاد من تلیسمن سریعتر از 7.7 ثانیه در خاک پاک تهران عزیز پایتخت ایران کهن از حالت

سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست می یابد…

( بدون هیچ تعارفی عرض می کنم , هنگام رانندگی با تلیسمن نباید از کیلومتر شمار غافل شد )

شتابگیری های جانانه و حس فرورفتن در درون صندلی ها + بالا آمدن دماغه تلیسمن خاطره ای فراموش

نشدنی را برای من و همراهان رقم زده که هنوز شیرین و ستودنیست!

اگر شکی در این امر دارید به دو تصویر پایین که لحظه شتابگیری با تلیسمن نیمه فول مورد تست توسط

مجله خودرو گراف را به تصویر کشیده اند خوب دقت کنید!

 

 

حرکات عرضی تلیسمن بقدری آرام و مطمئن است که گویا قصد جداشدن از زمین را ندارد و

هر چقدر فشار بیشتری به محورهای تلیسمن وارد می کنم کوچکترین ضعفی در چسبندگی

تلیسمن به سطح زمین مشاهده نمی شود. شتاب + قدرت ترمزها و هندلینگ تلیمسن به حدی زیاد

است که من را بفکر دوئل بایک سری 5 بی ام و انداخت , دوئلی که برنده آن مشخص است اما این

نکته مهم نباید از یاد برود که تلیسمن بازنده ای سر افکنده نخواهد بود*** و پابه پای بی ام و سری 5

می جنگد…

تلیسمن در بازار آزاد باقیمتی کمتر از 220 میلیون تومان خرید و فروش می شود , این در صورتی است

که قیمت بی ام و سری 5 ( 528i ) با مدل 2016 به 530 میلیون تومان نیز می رسد!

5 ستاره ایمنی از موئسسه تست تصادف اروپا , 5 حالت متفاوت رانندگی که همراه با تغییر هر حالت

رنگ و نور کیلومتر شمار , نمایشگر میانی و نور مخفی داشبورد تغییر می کند + گیربکس دوکلاچه ای که

هفت دنده خود را بقدری سریع تعویض می کند که تعویض دنده ها احساس نمی شوند و این بالا آمدن

دماغه و صدای دلنشین موتور است که تعویض دنده ها را برخ می کشد. سواری تلیسمن خیلی نرم و لوکس

نیست و همین موضوع بر جذابیت های رانندگی با تلیسمن افزوده است. حالا زمان مناسبی برای روشن کردن

سیستم صوتی حرفه ای و انحصاری تلیسمن است تا در سالنی لوکس از کیفیت موسیقی و قدرت سیستم

صوتی تلیسمن نهایت لذت را ببرید…

باتوجه به تحقیقات انجام شده توسط برند رنو و تطبیق موتور تلیسمن با کیفیت بنزین ایران

جایی برای نگرانی بابت توربوشارژر و عملکرد موتور تلیسمن وجود ندارد , چرا که تلیسمن با بنزین

بدون سرب معمولی و نه حتی بنزین سوپر براحتی به کار خود در دراز مدت ادامه خواهد داد!!!

در پایان شما عزیزان را دعوت می کنم تا کلیپ معرفی و تست شتاب اولیه تلیسمن نیمه فول و در تهران

که توسط بنده و همکارانم در مجله تصویری خودرو گراف تهیه شده است را مشاهده کنید.

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد

 

کلیپ  اختصاصی تست شتاب اولیه رنو تلیسمن نیمه فول در تهران توسط مجله خودرو گراف:

 

 

کلیپ  اختصاصی معرفی و بررسی آپشن های رنو تلیسمن فول در تهران توسط مجله خودرو گراف:

 

گالری: