(مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:

چطور است جوان ایرانی می تواند در دانش هسته ای خودکفا شود , چطور است جوان ایرانی می تواند

موشک دوربردی بسازد که باعث تحسین او از سوی دشمنان ایران شود!

چطور این ذهن های خلاق به هرکاری که دست زدند , هر اقدامی که کردند با موفقیت همراه بود!

برخی می گویند نمی توانیم خودرو بسازیم چون دانش کافی برای این کار را نداریم!

مگرمیشود مگر ممکن است؟ آن جوان ایرانی که با ذهن خلاق خود دانش هسته ای را بومی

سازی می کند , مگر میشود از پس طراحی و ساخت یک خودرو بر نیاید؟ مگر میشود مگر امکان دارد؟

خب اینکه از دانش هسته ای ساده تر است! چرا مسئولان ما به جوانان اعتماد نمی کنند , چرا کارها را به نخبگان

جوان نمی سپارند… )

 

روزگاری قبل در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران , تصمیم مهمی گرفته شد. و اما تصمیم این بود که ایران

در صنعت طراحی و ساخت خودرو و قطعات آن خودکفا شود , بهمین دلیل موجودی به نام تعرفه واردات برای

خودرو و قطعات خودرو خلق شد!

موجودی که وجودش باعث بالا رفتن قیمت خودروهای روز خارجی در ایران شد.

حالا بعد از گذشت نزدیک 40 سال از این اقدام قصد داریم با نگاهی به جدیدترین نمونه مونتاژی

ایران خودرو ( پس از 40 سال ) میزان خودکفا شدن صنعت خودرو ایران را بررسی کنیم…

 

دانگ فنگ H30 CROSS

 

H30 CROSS خودرویی است که شرکت دانگ فنگ چین ( شرکت دولتی ) بر روی پلت فرم سری 3 محصولات پژو

و استفاده از موتور 1600 سی سی TU5 پژو ساخته است.

با قدرت 105 اسب بخار و میانگین مصرف 7.4 لیتر درصد کیلومتر.

( موتوری که می گویند بسیاری از قطعات آن داخلی سازی شده آن هم نه بطور کامل )

 

 

نکته جالب اینجاست که این خودرو جایگزین پژو 206 تیپ 6 شده است و دقیقا مسئله همینجاست!

قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران , حتی در اوایل دهه 70 صنعت خودروی ایران با مونتاژ محصولات روز دنیا

باعث تحسین دیگر کشورهای آسیایی از جمله کره ای ها شده بود…

تاحدی که کره ای ها از ایرانیان تقاضا می کردند تا تجربه خود در زمینه مونتاژ و ساخت خودرو را در اختیار آنان قرار دهند.

اما با جاخوش کردن قرار دادهای مونتاژ بجای تحقیق و توسعه صنعت داخلی و استفاده از نیروی نخبه ایرانی روز به روز

وابستگی صنعت خودرو ایران به غرب بیشتر شد…

نیازی که ما ایرانیان بعد از گذشت بیش از 30 سال آن را دقیقا لحظه ای که آمریکا و اروپا دست به تحریم

صنعت خودروی ایران زدند بطور کامل درک کردیم.

هنوز جشن خودکفا شدن ایران در داخلی سازی خودروی پراید در خاطرم هست… همان پرایدی که با آغاز تحریم آمریکا

معلوم شد نه تنها داخلی سازی نشده بود بلکه بدون قطعات خارجی امکان تولیدش محیا نشد…

 

بگذریم…

 

اما حالا که در دوران پسابرجام بسر می بریم اوضاع از چه قرار است؟

امروز همان مونتاژکارانی که قرار داد ساخت پژو 206 را سالها قبل امضا کردند , برای جایگزین 206 اتومات ( تیپ 6 ) از

یک محصول چینی استفاده می کنند!

همان مونتاژکارانی که , با آغاز بکار مجدد کرمان موتور با محصولات چینی و تشکیل مدیران خودرو با فشار به نمایندگان

مجلس خواستار افزایش مجدد تعرفه های وارداتی شدند , تا مشتری داخلی مجبور به خرید محصولات مونتاژکاران

دولتی شوند. مونتاژکارانی که دلیل این اقدام خود را بی کیفیتی محصولات چینی اعلام می کردند!

حالا در فضای پسابرجام شاهد همکاری بی چون و چرای مونتاژکاران دولتی با چینی های بی کیفیت هستیم!

سوالی که در یکی از مناظره های تلویزیونی مطرح شد این بود:

آقای نماینده مجلس , چطور زمانی که غیر دولتی ها با چین قرار داد می بندند شما می گویید خودروهای چینی

کیفیت لازم برای تولید در ایران را ندارند!

اما حالا که دولتی ها با چندین شرکت چینی بطور همزمان قرار داد مونتاژ امضا کردند از این اقدام دفاع می کنید؟

دقت کنید که روند قرار دادهای مونتاژ چگونه طی شد:

  • خودروهای روز آمریکایی
  • خودروهای از رده خارج فرانسوی
  • خودروهای از رده خارج کره ای و ژاپنی
  • خودروهای از رده خارج چینی
  • خودروهای روز چینی
  • مجددا خودروهای از رده خارج فرانسوی و کره ای یا ژاپنی مانند: ساندرو – سراتو 2009 – ویتارا نسل قبل
  • و اکنون بازگشت پژو با محصولات اقتصادی و ارزان قیمتش که در بازار ایران قیمتشان سر به فلک می کشد!

 

قطعا یک حرکت عظیم ملی لازم است تا اوضاع صنعت ایران با تغییر و تحولی بزرگ روبرو شود.

و اما برای اینکه شدت پیشرفت صنعت چین را برای شما عزیزان به تصویر در بیاوریم H30 CROSS که یکی از متوسط ترین

خودروهای چینی محسوب می شود را بطور خلاصه بررسی می کنیم:

 

 

این خودرو با استفاده از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته ساخت شرکت AISIN ژاپن , آرامش نسبی برای راننده

خود فراهم کرده و در مجموع می تواند شتاب اولیه ای نزدیک به 13 ثانیه را ثبت کند.

گیربکسی که فاقد حالت تعویضدستی دنده ها است.

 

 

میزان امکانات رفاهی نیز با وجود ال سی دی و دوربین دنده عقب فابریک رضایت بخش بنظر می رسد.

امکاناتی مانند کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک , فرمان تلسکوپی , کولر اتوماتیک , سانروف , کامپیوتر سفری و…

 

 

 

بزرگی فضای سرنشینان نکته اصلی در این خودرو است , خصوصا برای سرنشینان عقب!

نکته ای که 206 از آن محروم است…

 

 

 

استفاده از تکه های پلاستیکی مشکی براق و حتی طرح فیبرکربن کابین را زیباتر کرده است.

این نکته زمانی که به غربیلک H30 CROSS نگاه می کنید پر رنگ تر می شود.

اما خبر خوش برای خریداران در بازار داخلی و خارجی فضای 417 لیتری صندوق عقب H30 CROSS است , که برای

برای سفرهای طولانی و خانواده های پر جمعیت کاربردی خاص دارد!

 

 

 

 

لازم به ذکر است که برخی از هموطنان گرامی به اشتباه تصور می کنند , کلمه کراس به معنای کراس اور است که

اینطور نبوده و خودروهایی مانند ساندرو استپ وی و H30 CROSS همگی صرفا دارای فنربندی مستحکم تر و

فاصله ی بیشتر از سطح زمین نسبت به مدل های معمولی هستند که این نکته در ساندرو استپ وی مشهودتر است.

لذا این قابلیت باعث حرکت نرم تر و کنترل بیشتر راننده در مسیرهای خارج از شهر می شود.

گفتنیست قدرت مانور H30 CROSS نسبت به پژو 206 بدلیل پهنای بیشتر بدنه , ابعاد بزرگتر اتاق و

اضافه وزنی نزدیک به 200کیلوگرم بشدت بیشتر و بهتر است , اما در این میان شتاب اولیه و ثانویه

اصلی ترین قربانیان این راحتی و تعادل بیشتر بحساب می آیند.

پلت فرم فرانسوی + موتور فرانسوی + طراحی کابین و بدنه چینی! = H30 CROSS

 

نویسنده: علیرضا صادق الوعد