فراری
شرکت خودروسازی ایتالیایی است، که در سال ۱۹۲۹ توسط انزو فراری و تحت نام اسکودریا فراری راهاندازی شد.
این شرکت در سالهای نخست فعالیتش بهعنوان حامی مالی رانندهها و در زمینه طراحی و ساخت خودروهای
مسابقهای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷ تولید اتومبیلهای جادهای را با برند فراری آغاز نمود و امروزه در حوزه
طراحی و تولید خودروهای سوپر اسپورت فعالیت مینماید.
سال ۱۹۶۹ شرکت خودروسازی فیات، اقدام به خریداری ۵۰٪ درصد از سهام شرکت فراری نمود، که
در سال ۲۰۰۸ به ۸۵٪ درصد افزایش پیدا کرد.
هماکنون کمپانی فیات با در اختیار داشتن ۹۰٪ درصد از سهام فراری، مالک اصلی آن بهشمار میآید.
پیرو فراری (فرزند انزو) نیز ۱۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار دارد.
تاریخچه
در ۱۸ فوریه ۱۸۹۸، انزو آنسلمو فراری، در شهر مودنا کشور ایتالیا و در خانوادهای صنعتگر زاده شد.
انزو در جوانی علاقه زیادی به تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت، ولی شیفته مسابقات اتومبیلرانی بود.
او دوران سربازی را در جنگ جهانی اول آغاز نمود، ولی در حین خدمت در سال ۱۹۱۶ بر اثر شیوع بیماری
آنفلوآنزا، به شدت بیمار و از سربازی معاف شد. در همان دوران، پدر وی نیز بر اثر همین بیماری، درگذشت.
بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ، باعث شد تا شرکت خانوادگی آنها ورشکسته شود و انزو فراری پس
از تلاش ناموفق برای استخدام در کارخانهفیات، در شرکت کوچکی بهنام سیامان که در زمینه تبدیل انواع
کامیون و وانت به خودروهای سواری فعالیت داشت، مشغول به کار شد.
فراری جوان، در سال ۱۹۱۹ با حضور در تیم اتومبیلرانی شرکت سیامان، وارد دنیای مسابقات رالی شد، ولی
موفقیت چندانی کسب نکرد.
وی در سال ۱۹۲۰ شرکت سیامان را، برای کار در شرکت آلفا رومئو ترک کرد و با تیم فرمول یک آلفا رومئو، توانست
موفقیت قابل توجهی را در مسابقات محلی به دست آورد.
فراری پس از کسب موفقیتهای متعدد، با علم به اینکه موفقیت وی در مدیریت تیم بیشتر از رانندگی حرفهای است،
در سال ۱۹۲۹ تیم اتومبیلرانی فراری را تاسیس کرد و از رانندگی اتومبیلهای مسابقه دست کشید.
تیم فراری توانست با بهینهسازی اتومبیلهای ساخت آلفا رومئو به موفقیت چشمگیری دست یابد.
انزو فراری از سال ۱۹۳۸ رسماً به عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقهای شرکت آلفا رومئو، منصوب گردید.
همزمان با جنگ جهانی دوم، دولت موسولینی شرکت آلفارومئو را مصادره نمود.
البته تغییر چندانی در واحد سرپرستی فراری پدیدار نشد و تیم فراری که بر اساس قرارداد با آلفارومئو تا چهار سال
اجازه شرکت در مسابقات را نداشت، موقتاً تغییر نام داد و مدتی به ساخت ابزارآلات و قطعات هواپیما مشغول بود.
در طی این مدت اتومبیل مسابقهای «تیپو ۸۱۵» را نیز عرضه کرد، که با توجه به محدودیت فوق، در مسابقات بسیار
کم فروغ ظاهر شد.
کارخانه کوچک فراری در سال ۱۹۴۳ به شهر مارانلو نقل مکان نمود.
با وجود بمباران و تخریب کامل در سال ۱۹۴۴، کارخانه فراری از نو ساخته شد و فعالیت خود را از سال ۱۹۴۶ از سر گرفت.
در همان سال فراری تصمیم گرفت خط تولید خودروهای اسپورت غیرمسابقهای را جهت کسب سود مالی لازم
برای تامین بودجه تیم فراری افتتاح نماید. در همین راستا شرکت خودروسازی فراری در سال ۱۹۴۵ تاسیس گردید.
اولین خودروی غیرمسابقهای فراری در سال ۱۹۴۷ با نام اس۱۲۵ عرضه شد.
این اتومبیل مجهز به موتوری ۱۲ سیلندر بود، که فقط ۱۵۰۰ سیسی حجم داشت.
این خودرو در روز یازدهم ماه مه همان سال، توسط «فرانکو کورتزه» در پیست پیاچنزا آزمایش شد و
دو هفته بعد، قهرمانی جایزه بزرگ رم را به دست آورد.
دیگر اتومبیلهای فراری سمبل زیبایی صنعت خودروسازی شده بودند که این امر حاصل به خدمت
گرفتن طراحان و استودیوهای طراحی معروف ایتالیا بود. پس از به ثمر رسیدن سرمایهگذاریها و سرازیر شدن
درآمد حاصل از تولید خودروهای غیرمسابقهای، درخشش خودروهای فراری در مسابقات جهانی آغاز شد.
تیم فراری در سال ۱۹۵۰ در مسابقاتفرمول یک شرکت کرد و اولین پیروزی خود را در سال ۱۹۵۱ در جریان مسابقه
بزرگ انگلستان به دست آورد.
سال بعد آلبرتو آسکاری راننده معروف آرژانتینی، اولین مدال قهرمانی جهان را، برای فراری کسب کرد و بدین ترتیب،
روند موفقیت فراری آغاز شد. تیم فراری که قدیمیترین تیم فرمول یک به حساب میآمد، تقریباً تمام رکوردهای
فرمول یک، از جمله ۱۵ عنوان قهرمانی رانندگان و ۱۶۶ عنوان قهرمانی خودروسازان را، به دست آورد.
موفقیت این تیم مرهون جدیت و جسارت مردی بود که تا هنگام مرگ در سن ۹۰ سالگی همچنان مدیریت
تیم خود را در دست داشت.
آلفرد فراری پسر انزو، در سال ۱۹۵۶ در سن ۲۴ سالگی درگذشت و پس از مرگ او، انزو بیش از پیش گوشهگیر شد و
تا پایان عمرش، در غم از دست دادن فرزندش، همواره عینک آفتابی به چشم داشت، ولی هیچگاه عشق و علاقه
به اتومبیلرانی را از دست نداد و تا آخرین لحظات مشغول اداره تیم خود بود.
وی به دلیل مشکلات مالی، بالاخره در سال ۱۹۶۵ مجبور شد اندکی از سهام فراری را به شرکت فیات بفروشد.
میزان سهام شرکت فیات در سال ۱۹۶۹ به ۵۰٪ درصد افزایش یافت.
در سال ۱۹۸۸ سهام شرکت تقسیم شد و
فیات ۵۶٪، بانک ایتالیاییمدیوبانکا ۱۵٪، بانک آلمانی کومرزبانک ۱۰٪، برادران لیمن ۷٪ و پیرو فراری (پسرخوانده انزو) ۱۰٪ از
سهام شرکت را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۰۸ فیات، سهام شرکا بجز پیرو فراری را خریداری کرد و
میزان سهام آن به ۸۵٪ درصد افزایش یافت. در حال حاضر کمپانی فیات ۹۰٪ درصد از سهام فراری را در اختیار
دارد و پیرو فراری نیز همچنان مالک ۱۰٪ درصد از سهام شرکت میباشد.
در ماه مه سال ۲۰۰۹ یک نمونه «تستا روسا» مدل ۱۹۵۷ فراری در مارانلو، ایتالیا به حراج گذاشته شد و به
مبلغ ۱۲ میلیون دلار فروش رفت، که در آن زمان یک رکورد محسوب میشد.
اکثر اتومبیلهای فراری، امروزه به رنگ قرمز تولید میشوند، که این به پیشینه فراری در مسابقات و زمانی
که فدراسیون اتومبیلرانی، قرمز را به عنوان رنگ کشور ایتالیا تعیین کرد، بازمیگردد.
انزو فراری به پاس خدمات شایسته و کسب اعتبار برای کشورش به دریافت عالیترین نشانهای کشور ایتالیا؛ از
جمله شوالیه و فرمانده نائل گشت و علاوه بر آن چندین لقب افتخاری در دیگر کشورها را نیز دریافت نمود.
امروزه شرکت فراری علاوه بر تولید خودرو برای مسابقه و جاده، به شرکت تجاری بازرگانی بزرگی تبدیل شده، که
دامنه متنوعی از محصولات شامل عینک، عطر، لباس، دوچرخههای پیشرفته، موبایل و حتی کامپیوترهای همراه را
به بازار، عرضه نموده است.
این شرکت با بیش از سی هزار کارمند، در سال ۲۰۱۱ میلادی درآمدی بالغ بر دوازده میلیارد یورو کسب کرد.