نقد طراحی  :

 

نمای جلو:

 

تیوولی خودرویی که در نگاه اول کمی ساده بنظر می رسد , اما با گذشت زمان و دقت بیشتر همه

چیز تغییر می کند!

البته وقتی دی لایت ها (روشنایی در روز , طبق آخرین قوانین در اروپا ) روشن می شوند , زیبایی تیوولی کامل می شود.

طرح اسپرت تیوولی برای جوان ها جذاب و برای میانسل ها کمی تعجب برانگیز است!

 

tivoli-3

tivoli-1

 

ولی باید اعتراف کرد که تیوولی یک کراس اور ( رده ای مابین سدان و SUV ) دوست داشتی است که با خشونت و هماهنگی

بین خطوط کاپوت و کاسه چراغ – جلو پنجره – سپرها و… هیجان را به بیننده منتقل می کند.

این موضوع در نمای عقب به شکل دیگری رقم می خورد!

نمای عقب :

 

در نمای عقب پختگی طرح شما را بوجد آورده و با روشن شدن نئون داخلی کاسه چراغ های عقب راهی بجز تحسین طراحان

تیوولی باقی نمی ماند و این امر با گذشت زمان پر رنگ تر می گردد .

 

tivoli-2

tivoli-6

 

براستی نباید از برجستگی گلگیرهای جلو و خصوصا عقب چشم پوشی کرد , چراکه جلوه ای اروپایی به خودرو داده و هماننده

یک بدن ساز که قصد دارد عضلات خود را برخ حاضرین بکشد خاص جلوه می کند!

 

tivoli-4

 

من تیوولی را بیشتر بخاطر نمای عقب زیبا و تحسین برانگیزش دوست دارم.

حالا وارد خودرو می شویم…

 

کابین و امکانات :

 

اولین نکته اینکه تیوولی ارزان ترین خودروی سانگ یانگ محسوب می شود پس نباید انتظار زیادی از تیوولی داشت!

سیستم ورورد بدون کلید ( SMART KEY SYSTEM ) و استارت دکمه ای خیال شما را از نظر جا گذاشتن کلید و بسسته

شدن درب های خودرو راحت می کند! چرا که بودن کلید در جیب راننده برای بازشدن درب ها و استارت زدن کافیست.

 

tivoli-12

tivoli-13

tivoli-16

 

با ورود به کابین متوجه یک داشبورد اسپرت و چشم نواز می شویم.

اما با نگاهی به غربیلک فرمان , در سمت راست تنظیمات مربوط به کروز کنترل را مشاهده و در سمت چپ دکمه های

پاسخگویی به تلفن همراه و قطع تماس ( بوسیله ی اتصال به بلوتوث ) بهمراه تنظیم صدای سیستم صوتی مشاهده می گردد.

 

tivoli-9

tivoli-15

 

نکته ای که امروزه در خودروهای اسپرت زیاد به چشم می خورد استفاده از غربیلک D شکل است.

غربیلکی که فضای پای بیشتری به راننده می دهد و صد البته ظاهری اسپرت تر را بهمراه دارد.

واقعا همه چیز با دقت کامل طراحی و جنس مواد بکار رفته در داخل کابین شما را بطور نسبی راضی می کند.

 

tivoli-14

TIVOLI

 

وجود ال سی دی با اینچ بالا بطور فابریک یکی از مهمترین دغدغه های مشتریان داخلی می باشد که واضح هست وقتی

ال سی دی موجود است دوربین دنده عقب هم باید بطور فابریک نصب شده باشد , نکته ای که درتیوولی رعایت شده .

البته خطوط کمک پارک هم به راننده اعتماد بنفس بیشتری برای دنده عقب گرفتن می دهد , چرا که تیوولی هم در جلو و هم در

عقب به سنسور پارک مجهز است ۔

 

TIVOLI

 

” اما ناگهان دو نکته شمارا شگفت زده می کند” :

  • نکته اول اینکه سیستم صوتی تیوولی فقط از طریق پورت USB-HDMI  و یا APPLE (i-device) قابل استفاده است
  • و در غیر از اینصورت , صرفا برای استفاده از رادیو و یا دوربین دنده عقب کاربرد دارد.
  • بطور کل سی دی یا دی وی دی جایی در تیوولی ندارند!
  • نکته دوم اینکه سیستم تهویه تیوولی معمولی وغیر اتوماتیک می باشد.

آیینه وسط مجهز به ECM ( مات شدن آیینه برای جلوگیری از آسیب به چشمان راننده ) می باشد که خبر خوش آیندی است.

اما نکته ای که باید بیان کرد وجود یک خروجی 12 ولت در میان داشبورد و یک خروجی 12 ولت در صندوق عقب است که خیال

خریدار را برای استفاده از یخچال مسافرتی کاملا راحت می کند!

گرمکن صندلی برای سرنشین و راننده بشکل دکمه های چرخشی در پایین میانه ی داشبورد قرار دارد و باید گفت صندلی ھای

چرمی از نوع تنفسی , و برنده ی جایزه بهترین ارگونومی در طراحی از کره ی جنوبی هستند!

 

TIVOLI

 

از پشت فرمان پیاده شده و به صندلی های عقب و فضای سرنشینان سری می زنیم.

 

tivoli-10

 

باید اشاره کنم که اگر راننده کمی خود خواهانه صندلی خود را تنظیم کند برای سرنشینان عقب که قدی بیش از 170 سانتیمتر دارند

مشکل جدی رخ خواهد داد! ولی در غیر اینصورت فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان عقب وجود دارد.

 

tivoli-11

 

صندوق عقب در حدود 423 لیتر فضا دارد که با جمع شدن صندلی های ردیف عقب به دو برابر افزایش پیدا می کند.

 

tivoli-17

 

ایمنی و قوای حرکتی:

 

وجود سیستم تشخیص مانع در بالابر شیشه راننده و سانروف البته در مدل ( Elite ) بهمراه قفل شدن خودکار درب های

خودرو در سرعت های بالای 40 کیلومتر شروعی برای طوفانی از تجهیزات ایمنی درتیوولی است.

 

tivoli-5

tivoli-7

 

  • ایربگ در ده نقطه!
  • کمربند ایمنی پیش کشنده در 3 نقطه برای 4 سرنشین و در 2 نقطه برای سرنشین وسط در ردیف عقب!
  • ترمز دیسکی در ھر چهارچرخ و در محور جلو از نوع خنک شونده.
  • ترمز ABS چهار کانالا بهمراہ EBD ( سیستم توضیع الکترونیکی قدرت ترمز به ھر چهارچرخ )
  • سیستم پایداری الکترونیکی ESP که کامل ترین سیستم در این زمینه است!
  • سیستم ضد لغزش خودرو در هنگام شتابگیری ASR
  • سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP
  • سیستم HSA که هنگام شروع حرکت در سربالایی از به عقب رفتن خودرو جلوگیری می کند
  • سیستم ضد هرز گردی چرخ ها TCS
  • میله ی محافظ درب ها برای ایمنی بیشتر در تصادفات از پهلو
  • و…

TIVOLI-17

 

توان حرکتی :

 

پا را روی پدال ترمز گذاشته و دکمه ی استارت را می فشاریم!

موتور 1595 سی سی 16 سوپاپ و 128 اسب بخار با صدا ای جذاب روشن می شود.

نکته اینجاست , صدای موتور تیوولی بیش از حد انتظار به داخل کابین نفوذ می کند که به همین دلیل صدای موتور فراتر

از یک 1600 سی سی جلوه می کند!

گیربکس 6 سرعته ساخت AISIN ژاپن بهترین بازده را از توان موتور ایجاد کرده و تعویض دنده ها در تیوولی کاملا لذت

بخش و هوشمندانه انجام می شود.

 

s-18

 

شتاب خودرو در حالت اتوماتیک قابل قبول ودر حالت تعویض دستی ( تیپ ترونیک )

با هیجان بیشتری انجام می پذیرد. البته معکوس کشیدن های به موقع این گیربکس ژاپی در حالت اتوماتیک استفاده از حالت

تعویض دستی دنده را کمرنگ می کند.

شتاب اولیه ( صفر تا صد ) 12 ثانیه و موتوری که بیش از 1600 سی سی عرض اندام می کند!

 

فرمان تیوولی درسه حالت الکترونیکی :

  1.   معمولی NORMAL
  2.  راحت COMFORT
  3.  اسپرت SPORT قابل تنظیم است.

این به آن معناست که عکس العمل فرمان تغییر پیدا کرده و بطور مثال در حالت اسپرت اصطلاحا تیزتر می شود.

با وجود سیستم های ضد واژگونی – ESP و… که ذکر شد , خیال راننده از مانور با تیوولی کاملا راحت است.

در این بین وجود سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA) در کنار ABS-EBD و سیستم چهارچرخ دیسکی ترمزجایی برای نگرانی

باقی نمی گذارد و قدرت ترمز تیوولی خود نمایی می کند!

تیوول تک دیفرانسیل 1600 سی سی قدرت کشش یک تن بار را دارد!

خودرویی 1300 کیلوگرمی که با مصرف سوخت ۷ لیتر ( درصد کیلومتر ) در تهران

( ۵٫۷ لیتر اعلام شده توسط کارخانه ) کاملا منطقی بنظر می رسد.

 

TIVOLI-28

 

 

نتیجه گیری:

 

تیوولی خودرویی مدرن – اسپرت – ایمن -کم مصرف – جذاب و جوان پسند می باشد که رقیبی مانند رنو کپچر را در پیش رو دارد!

ولی نکته اینجاست که کپچر با 116 اسب بخار و سیستم های پایداری کمتر در کنار جثه کوچک تر , قدرت مانور کمتری در اختیار

خریدار قرار می دهد , در صورتی که تیوولی بدلیل ابعاد بزرگتر محورها و سیستم های متعدد پایداری , قدرت مانور بیشتری در

اختیار خریدار می گذارد.

در بخش قدرت موتور هم تیوولی با 128 اسب بخار پیشتاز است!

با این حال نمی توان برند رنو را نادیده گرفت و باید گفت که کپچر خودرویی مناسب تر برای بانوان است.

نویسنده : علیرضا صادق الوعد

مشخصات فنی تیوولی :

 

TIVOLI

 

کلیپ تست تصادف تیوولی در موئسسه تست ایمنی کره جنوبی :

 

 

گالری تیوولی :

 

tivoli-1 tivoli-2 tivoli-3 tivoli-4 tivoli-5 tivoli-7 tivoli-8 tivoli-12tivoli-14