گروه بهمن با پیشنه ی خود در مونتاژ مزدا 323 – مزدا 3 – مزدا 2 و وانت مزدا

بعد از تحریم , همکار جدیدی برای خود انتخاب کرد.

شرکت FAW چین یکی از قدیمی ترین شرکت های دولتی چین درصنعت خودرو محسوب می شود ۔

شرکت FAW بعنوان شریک تجاری جدید گروہ بهمن محصولاتی مثل آسا بسترن B50 و ون شرکت FAW را

به بازار ایران معرفی کرد. در ادامه با استقبال پرشور مشتریان داخلی از جک جی 5 اتوماتیک کرمان موتور

بسترن B50 با استقبال کمی روبرو شد و مدیران گروه بهمن را بفکر فروبرد!

راه چاره نسخه ی فیس لیفت آسا بسترن با نام B50F بود.

 

faw-asa-besturn-b50f-23

 

خودرویی با پلت فرم نسل قبل مزدا 6 که بسیار خوش طرح و اسپارت بنظر می رسد.

 

faw-asa-besturn-b50f-4

 

البته نسل اول B50 هم از همین پلت فرم بهره می برد ولی به هیچ وجه جذابیت نسخه ی فیس لیفت را ندارد.

توان حرکتی :

 

آسا بسترن B50F با موتور 1800 سی سی که توان تولید 142 اسب بخار را دارد , با وجود گیربکس 6 سرعته AISIN

ساخت ژاپن که در خودروهایی مانند مزدا و هیوندای وراکروز هم بکار رفته است , می تواند بازده بهتری از موتور

گرفته و راننده خود را بوجد آورد , نکته ای که در بسیاری از محصولات چینی بشدت کمرنگ بنظر می رسد…

 

faw-asa-besturn-b50f-2

faw-asa-besturn-b50f-24

 

در حقیقت گیربکس بیشتر از موتور و قدرت آن استفاده کرده و بهترین حالت ممکن را ایجاد می کند.

موتور خودرو کپی شده یا اصطلاحا تحت لیسانس مزدا و قابل اعتماد است.

میانگین مصرف سوخت بسترن بین 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر است , که معقول بنظر می رسد.

شتابگیری در بسترن بدون هیچ رحمی به رقیبان انجام می شود که در این بین نقشی گیربکس از همه پررنگتر است.

 

faw-asa-besturn-b50f-15

 

باید گفت تنها جیلی EC7 ( اتوماتیک ) و لیفان 820 توان رقابت با بسترن را دارند و البته پیروز میدان خواهند بود!

قدرت ترمزها بالاست اما هیچگاه قابل مقایسه با مزدا 3 یا MG 6 نخواهد بود.

 

faw-asa-besturn-b50f-110-1

faw-asa-besturn-b50f-110-3

 

سیستم کنترل کششی چرخ ها ( TCS ) به حفظ تعادل خودرو و جلوگیری از انحراف محور عقب کمک می کند.

( توجه : نباید بیش از حد به این نوع سیستم ها اعتماد کرد و از بسترن قدرت مانور مزدا 3 را طلب کرد ).

4 عدد ایربگ ( راننده – سرنشین جلو- 2 عدد جانبی) از سرنشینان حمایت می کنند و در تست های انجام شده در

موئسسه ی تست ایمنی چین , بسترن امتیازات خوبی بدست آورده ( البته نه امتیاز کامل )

و نه بشدت ایمن است نه بسیار ضعیف! بلکه حدی متوسط و نرمال را ارائه می دهد.

 

faw-asa-besturn-b50f-110-2

 

با این وجود می توان تخته گاز حرکت کرد و با دو منبع اگزوز که به عملکرد موتور نیز کمک می کنند , صدای

جذاب و اسپرتی را تجربه کرد که اصلا گوش خراش یاناراحت کننده نیست…

بلکه با عملکرد موتور , و گیربکس ژاپنی بسترن B50F همه شرایط برای بالا رفتن میزان آدرنالین بیشتر فراهم است.

 

faw-asa-besturn-b50f-110-4

 

حالا زمان آن فرا رسیده تا بدرون بسترن رفته و کیفیت ساخت د اخلی کابین را بررسی کنیم!

کابین  و امکانات :

 

با ورود به کابین چند سطح مختلف از کیفیت را مشاهده می کنید!

 

faw-asa-besturn-b50f-20

 

کیفیت خوب داشبورد و کیفیت پایین چرم صندلی ها که باتوجه به دورنگ بودن تریم داخل B50F و

رنگ روشن چرم صندلی ها , دو راه وجود دارد:

  1. خرید روکشی باکیفیت برای صندلی ها
  2. خرید اسپره ی پاک کننده ی صندلی های چرم

در غیر این صورت با سرعتی باور نکردنی روکش چرم روشن به حالت , چرم چرک تغییر شکل می دهد.

کیفیت پایین روکش چرم غربیلک فرمان نیز بسیاری از خریداران را وادار به خرید روکش فرمان کرده است.

 

faw-asa-besturn-b50f-1

 

حتی تصور اینکه این جنس چرم ( روکش غربیلک ) بعد از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب چگونه مانند یک لواشک به

دستان راننده می چسبد…

وجود کروز کنترل فابریک وکنترل صوتی روی غربیلک کمی به شما آرامش می دهد!

اما به هرحال نباید از طرح زیبا و جنس خوب داشبورد غافل شد.

 

faw-asa-besturn-b50f-14

 

ھمانطورکه می بینید طبق معمول جای خالی ال سی دی و تجهیزاتی کاملا کاربردی مانند GPS – نویگیشن و از همه

مهم تر دوربین دنده عقب بشدت ذوق را در نطفه کور می کند!

چراکه قطعا در طرح اصلی داشبورد که طراحان بسترن از آن الگو گرفته اند , فضای میانی داشبورد با ال سی دی و

تنظیمات مربوط به آن پر شده است.

 

مدل آپشنال چینی :

 

faw-asa-besturn-b50f-110-5

 

برخی تجهیزات :

  1. سانروف
  2. سیستم بلوتوث سیستم صوتی با 6 بلندگو و USB
  3. سیستم تهویه ی اتوماتیک با سنسور خورشید
  4. قطب نما ( نمایش روی آیینه راننده )
  5. سنسور دنده عقب ( نمایش روی آیینه راننده )
  6. نمایش دمای داخلی و خارجی خودرو
  7. آینه ی فتوکرومیک ( مات شدن آیینه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم راننده )
  8. صندلی رانندہ باقابلیت تنظیم در 6 جهت بصورت برقی
  9. سیستم نشان دهنده ی فشار باد لاستیک ها ( TPMS )

 

faw-asa-besturn-b50f-8

 

بسترن بدلیل استفاده از پلت فرم نسل قبلی مزدا با ارتفاع پایین نسبت به زمین دارد که از این نظر به مزدا 3

شبیه است. این امر در ابتدا قدرت مانور بسترن را بالا می برد ولی در استفاده روزمره باعث کشیده شدن کف

خودرو به زمین می شود , خصوصا سرعت گیر ها! ( دقیقا مشکلی که مزدا 3 هم به آن مبتلاست! )

البته باسوار شدن سرنشینان دیگر این مشکل پر رنگ تر می شود!

 

faw-asa-besturn-b50f-9

 

سواری بسترن نرم بوده و مالکین از آن رضایت دارند , این نکته به دلیل استفاده از سیستم مدرن چند اتصالی

برای تعلیق محور عقب است و سرنشینان را راضی نگه می دارد.

نفوذ صدا به کابین که امری طبیعی در خودروهای مونتاژ داخلی بحساب می آید , به دو دلیل

در بسترن کمی کمرنگ تر است!

  1. دلیل اول : کیفیت متوسط کا بین ( نسبت به بازارجهانی ) و  آب بندی خوب کابین ( البته تا دور موتور 4000 )
  2. دلیل دوم: وجود گیربکس 6 سرعته خودکار ( باقابلیت تعویض دستی )

که با دقت بالایی و بطور هوشمند دنده ها را سبک کرده و از بالارفتن بی دلیل دور موتور جلوگیری می کند!

این امر موجب کمتر شدن مصرف سوخت – صدای موتور و در نتیجه آرامش بیشتر کابین می گردد.

فضای کابین کمی کیپ و جمعو جور بنظر می رسد , که باید گفت نسبت به رقبا همینطور هم هست.

اما خلاقیت طراحان بسترن در استفاده از جک های هیدرولیکی  بجای بازوهای آهنی , باعث هر چه کاربردی تر شدن

صندوق عقب آسا بسترن B50F شده و فضایی ایده آل در اختیار خریدار قرار می دهد.

 

faw-asa-besturn-b50f-11

faw-asa-besturn-b50f-5

faw-asa-besturn-b50f-6

 

نتیجه گیری:

 

بسترن خودروی خوبی است که در حال حاضر با قیمتی نزدیک 77 میلیون تومان به فروش می رسد.

در صورتی که نکات منفی و مثبت آسا بسترن B50F به این شرح است :

نکات مثبت :

  1. طراحی ظاهری اسپرت و کاملا قابل قبول
  2. موتور قوی
  3. گیربکس 6 سرعته ساخت AISIN ژاپن
  4. هندلینگ مناسب بهمراه سیستم کنترل کشش چرخ ها ( TCS )
  5. مصرف سوخت منطقی
  6. صندوق عقب بزرگ

نکات منفی :

  1. ارتفاع پایین نسبت به سطح زمین و کشیده شدن کف خودرو به موانع یا دست اندازها
  2. نبود ال سی دی و دوربین دنده عقب بطور فابریک
  3. فضای کابین جمع و جور تر نسبت به رقیبان
  4. ارائه چند سطح مختلف از کیفیت قطعات در درون کابین که جای تعجب دارد
  5. آیینه های جانبی قابلیت تاشو برقی ندارد که در این بازه قیمتی جای سوال دارد!

 

نویسنده : علیرضا صادق الوعد

 

مشخصات فنی آسا بسترن B50F :

 

engine-asa-besturn-b50f