کیا سراتو سایپا یا مزدا 3 FL
وقتی با مالکین سراتوهای وارداتی سال ۲۰۰۹ راجع به سراتو مونتاژ سایپا صحبت کردم آن ها بادیدن کیفیت ساخت سراتو سایپا حتی
حاضر به فکر کردن درباره ی فروش سراتو خود و خرید سراتو صفر کیلومتر سایپا نبودند!
چرا که اولا اعتقاد دارند , ارزش سراتوسایپا با این کیفیت و امکانات کمتر از ۷۰ میلیون تومان است! و دیگر اینکه آنها هم با بنده هم نظر
بودند و تولید یک خودروی از رده خارج در فضای پسابرجام و سال 2016 میلادی را توهینی بزرگ برای ملت ایران می دانستند.
باید گفت که سراتوی سایپا حتی سنسور دنده عقب هم ندارد! و وقتی که شما تخته گاز حرکت می کنید صدای موتور به راحتی درون
کابین نفوذ می کند! البته نباید چرک شدن مداوم روکش های پارچه ای صندلی و رودری های سراتو سایپا را از یاد برد…
حالا نوبت به مزدا FL 3 , این همیشه با کیفیت می رسد.
وقتی بایکی از عوامل گروہ بهمن صحبت می کردم , از او پرسید م چرا اتاق ۲۰۱۶ مزدا به خط تولید ایران نیامده!
او گفت :
شرکت مزدا ایران را کشوری جهان سومی می داند و وابسته به شرایط فعلی بازار خودروی داخلی
( مونتاژ محصولات از رده خارج دیگر برندها , حتی برندهای متوسط در بازار جهانی ) اجازه ی مونتاژ همزمان نسل جدید محصولاتش
را به گروه بهمن موتور نمی دهد!
مزدا 3 بارها با کیفیت ترین خودروی مونتاژ ایران شناخته شده اشت.
این خودرو هم در سال 2013 با کد FL ، بعنوان فیس لیفت مزدا 3 نسل دوم شناخته شد و سر از بازار خودرویی ایران در آورد.
اما اکنون بدلیل ورود نسل سوم مزدا 3 از سال 2016 دیگر یک خودروی از رده خارج محسوب می گردد.
تفاوت های مزدا 3 با سراتو سایپا در چه مواردی است؟
مزدا 3 با آپشان هایی مانند:
تهویه دوگانه (مجزا برای راننده و سرنشین ) اتوماتیک , صندلی های چرم , سانروف , سیستم ورود بدون کلید , 6 ایربگ , سیستم
صوتی با 6 بلندگو , پشته سری فعال صندلی های جلو , سنسور باران , سنسور نور محیط ( اتوماتیک ) , چراغ های زنون (حتی برای نور
بالا) , قابلیت چرخش همزمان چراغ ها با فرمان(AFS) , گرمکن صندلی ھای جلو , بهمراہ سیستم شستشوی چراغ های جلو , پدال تعویض
دنده از روی فرمان , آیینه ی وسط با قابلیت مات شدن برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم راننده , آیینه های جانبی تاشو برقی ,
کمربند های ایمنی پیش کشنده , سیستم کنترل پایداری ( DSC ) و…
اما سراتو فقط در سیستم کروز کنترل فابریک , سنسور نور و کمربند پیش کشنده آن هم فقط برای سرنشینان جلو مشترک است!
مزدا بدلیل کلاس اسپرت و اتاق جمع و جور 4 نفرسرنشین را بطور استاندارد پذیرش می کند.
ولی نفر پنجم یا یک کودک است یا فردی که کمتر از 140 سانتیمتر قد داشته باشد. نکته ای که در اتاق سراتو دیده نمی شود.
فضای اتاق سراتو تا پنج سرنشین را براحتی پذیرش می کند که دلیل این تفاوت , کامپکت ( جمع و جور ) نبودن و کمرنگ شدن کد
اسپرت کامپکت مزدا در مقابل طراحی خانوادگی تر سراتو می باشد.
البته کیفیت ساخت بالای کابین مزدا و آرامش سرنشینان در حین حرکت حتی بطور تخته گاز , مزدا را به اوج می برد.
فضای صندوق عقب هردو مشابه هستند ولی سراتو حجم بیشتری ارائه می دهد.
قدرت مانور مزدا و هندلینگ آن در کنار ترمزهای قوی و بشدت مطمئن تر از سراتو با وجود سیستم کنترل پایداری! مزدا را به خودرویی
کامل تبدیل می کند. ولی نداشتن سیستم کنترل پایداری برای سراتو واقعا نقطه ی ضعف بزرگی است.
باید بدانید که بدلیل مونتاژ سراتور 2009 ( با کد آپشن پایه!!! ) در ایران , هر دو تیپ سراتو دارای سیستم ترمز دیسکی در جلو
و (( کاسه ای )) در عقب هستند!!!
نکته ای که در سراتو 2011 با همین اتاق برطرف و به چهارچرخ دیسکی تبدیل شد!
از سویی دیگر 2 ایربگ سراتو در مقابل 6 ایربگ مزدا جای تامل دارد.
گفتنیست مزدا 3 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موئسسه ی تست تصادف اروپا شده است.
سراتو و مزدا 3 هر دو بارینگ 16 اینچی عرضه می گردند , ولی لاستیک فابریک سراتو با برند بارز است! نکته ای که بانگاه به کد قیمتی
فعلی سراتو مونتاژ سایپا , خریداران را به فکر فرومی برد…
لذت سواری مزدا با توجه به استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی و مستقل بشدت بالاست و ارگونومی رانندگی در آن
مثال زدنیست , اتفاقی که در سراتو…
استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی در مزدا 3 تاثیر شگرفی بر تعادل محور گذاشته و حفظ تعادل در انجام مانورهای ناگهانی را
راحتر می کند. اما پایین بودن سطح شاسی مزدا 3 به سطح زمین , با توجه به کد اسپرت اتاق باعث کشیده شدن کف خودرو می شود!
خصوصا در زمانیکه هر 4 یا 5 سرنشین سوار بر خودرو باشند , نکته ای که باعث احتیاط بیشتر در عبور از سرعتگیر و رمپ پارکینگ ها
می شود.
حالا زمان نتیجه گیریست :
مزدا 3 FL باقیمت 123 میلیون و سراتو سایپا با قیمت 93 میلیون تومان عرضه می گردند.
مصرف سوخت هر دو خودرو مطلوب بنظر می رسد , واضح است که مصرف مزدا پایان تر بوده و با استفاده از
بنزین سوپر کمتر هم می شود.
تصمیم نهایی با شماست!
اما نمی توان باور کرد که سراتوسایپا 93 میلیون تومان قیمت داشته باشد.
مسلما بعد از خرید سراتو سایپا باید تایرها , روکش صندلی ها , سیستم صوتی و… تعویض شوند.
ولی تنها نقطه ضعف مشترک بین سراتو سایپا و مزدا 3 در بخش سنسور , دوربین دنده عقب و ال سی دی است , که بنابه تجربه
شخصا پیشنهاد می کنم در نمایندگی مجاز و بابهترین برند ممکن نسبت به نصب این موارد ضروری اقدام نمایید.
( چراکه ارتفاع بلند صندوق عقب در طراحی های جدید باعث عدم تسلط راننده گردیده و حوادث ناگواری را رقم می زند )
جالب اینجاست که مشتری ایرانی در ابتدا از مونتاژکاران دولتی خودرو گران می خرد و بعد از کیفیت آن گلایه می کند!!!
ممنونم واقعا دیدگاهم به مزدا تغییر کرد