سرگذشت گودزیلا…

شاید شما به خاطر نداشته باشید!

اما زمانی نچندان دور تمام آرزوی همسن و سالهای ما دیدن فیلم های گودزیلا ساخت ژاپن بود.

فیلم هایی که صنعت سینمای ژاپن را با تحولی بزرگ روبرو کرد.

اما این پایان کار نبود…

 

godzilla54

 

زمانی که شرکت های با سابقه در آمریکا و اروپا بشدت مشغول طراحی و ساخت خودروهای سوپراسپرت و

بی رقیب بودند , ژاپی ها در حال بازسازی کشورشان پس از | دوران جنگ جهانی بودند.

از همان دوران ژاپنی ها تصمیم به ساخت خودرویی گرفتند که مشتریان را در بازار جهانی شگفت زده کند.

بشکلی که از بازندگان جنگ جهانی قهرمانانی ستودنی بسازد!

اما اینکار نیاز به زمان زیادی داشت , چراکه مشتریان هنوز اعتماد کاملی به محصولات ژاپی نداشتند.

این دقیقا پشتکار و داشتن هدف مشخص بود که باعث پیروزی صنعتگران ژاپنی شد!

نکته ای که در  ایران عزیز به بازی گرفته شده است!

شرکت های ژاپنی بالاخره توانستند نظر لطف مشتریان را درسطح بازار جهانی بخود جلب کنند و زنگ خطر را برای خودروسازان

آمریکایی و اروپایی بصدا درآورند! باید بدانید که قبل از انقلاب اسلامی در بازار خودرویی کشور خودمان ایران

خودروهای ژاپنی , یکبار مصرف خطاب می شدند!

اما با روند روبرشد صنعت ژاپن اوضاع تغییرکرد , بطوری که امروز کم استهلاک ترین – خودروهای جهان ژاپنی هستند…

حالا آمریکایی ها تلاش می کنند تا در اوج جذابیت به کیفیت ژاپنی ها دست پیدا کنند!

ولی ماجرای نیسان و مدل جی تی آر کمی فرق می کند!

نیسان جی تی آر در اوج سادگی و هرگونه آپشن خاصی برای  اولین بار در اوایل دهه ی 70 ( 1970 ) با نام اسکای لاین جی تی آر

به بازار جهانی عرضه شد. خودرویی موفقی که قابلیت های فنی و دینامیکی بالایی داشت!

همین کافی بود تانیسان دوباره وسوسه شود که…

نیسان همچنان به ماجراجویی خود ادامه داد و چندین مدل دیگر را در سالهای بعد عرضه کرد که کام نیسان را  شیرین و شیرین تر

می کردند. تا آن زمان که نیسان از سوپر اسپرت خاصی در سال 2007 رونمایی کرد.

خودرویی که بر خلاف دیگر سوپراسپرت ها سقفی بلند و جثه ای بزرگ داشت! خودرویی متفاوت و تعجب برانگیز!!!

طرحی که جسارت را در اولین نگاه به مخاطب خود منتقل می کرد…

البته شتاب اولیه 3.6 ثانیه برای صفر تا صد کیلومتر و دست یابی به سرعت 290 کیلومتر در ساعت آن هم با

موتوری شش سیلندر( 408 اسب بخار ) اعجازی بود باور نکردنی که دیگر رقیبان را وحشت زده کرد! و تا مدت ها جایی برای ادعای

اروپایی ها و امریکایی ها نبود!

مگر ابر خودروهایی مانند : بوگاتی ویرون و امثال آن که خودروهای خاص و اشرافی بوده و هستند.

اما رقیبانی مانند : پورشه _ فراری لامبورگینی _ مکلارن و… سریعا عکس العمل نشان داده و شتاب محصولاتشان را

به کمتر از 3 ثانیه و سرعت نهایی را به 320 تا 330 افزایش دادند , ولی همچنان جی تی آر از همه ی مدعیان ارزان تر و شاید جذابتر

است! چراکه نیسان در سالهای بعد با ارائه نسخه های جدید توانست شتابی همانند یک بوگاتی ویرون ( 2.9 ) را بدست آورده و با

قیمتی معادل یک دهم بوگاتی داستان شاهزاده و گدا را به حقیقت تبدیل کند.

جی تی آر همانند بوگاتی از سیستم چهار چرخ متحرک دائمی سود می برد ولی بجای 16 سیلندر فقط 6 سیلندر نا قابل دارد!

اما نسخه 2017 بافیس لیفتی حرفه ای واصلاحات زیاد با شتاب 2.8 ثانیه و قدرتی معادله 565 اسب بخار در 6800 دور در دقیقه  با

گشتاور 633 نیوتن متر تیر خلاصی بر پیکر رقیبان می زند!

 

 

جی تی آر خودرویی است که طراح آن می گوید:

خودرویی ساختیم تا انسان های عادی و با کمترین تسلط در رانندگی , براحتی سرعت 300 کیلومتر راتجربه کنند.

حالا نیسان جی تی آر یاهمان ( گودزیلا ) شخصیتی خاص از درون صنعت خودروسازی ژاپن است که مردم ژاپن به آن

مانند یک قهرمان نگاه می کنند…

 

نویسنده : علیرضا صادق الوعد

 

2 کلیپ از نیسان GTR 2017 :

 

 

 

گالری نیسان GTR 2017 :